Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Roman ve Hikaye İncelemeleri II TED 628 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE YAZMA YÖNTEMLERİ
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. GÜLSEMİN HAZER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. E. Neşe Demirdeler, Arş. Gör. M. Mustafa Örücü, Arş. Gör. Elmas Karakaş, Arş. Gör.Samet Çakmaker
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Edebiyatın başlıca türlerinden olan roman sanatının teoriden pratiğe geçilerek çözümlenmesi;Türk Edebiyat Tarihi’nde ilk ve ikinci Tanzimat neslinden sonra faaliyet gösteren ekollere bağlı şahsiyetlerin eserlerinin -teorik anlayışlar da dikkate alarak- incelenmesi.
Dersin İçeriği Bu derste, roman sanatının özellikleri, roman metinlerine yaklaşımda izlenecek yollar ve bunların metinler üzerinde uygulamalı olarak gösterilmesi esas alınmaktadır. Roman sanatının Tanzimat’tan sonraki seyri içinde geçirdiği merhaleler, geleneksel tarzdan ayrılan yönleri, dönemlere göre edindiği kazanımlar, tahlil metotlarının verileri içinde yorumlanmakta ve Türk roman ve hikâyeciliğinin belli başlı modelleri üzerinde inceleme, anlamlandırma ve yorumlamalar yapılmaktadır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Roman ve hikâye metinlerini kavramsal olarak çözümler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
2 Edebî metni değerlendirir ve eleştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
3 Çeşitli metin tahlili metotlarını tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
4 Roman metinlerini olay örgüsü, zaman, mekân, şahıs kadrosu, bakış açısı ve anlatıcı bakımından inceler, hüküm verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
5 Edebî metin yorumlarını geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
6 Edebî metin tahlilinde hüküm verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Peyami Safa, Fatih- Harbiye; Dokuzuncu Hariciye Koğuşu; Matmazel Noraliya’nın Koltuğu
2 Ahmet Hamdi Tanpınar, Huzur, Saatleri Ayarlama Enstitüsü, Mahur Beste, Sahnenin Dışındakiler
3 Yakup Kadri, Kiralık Konak; Yaban; Ankara.
4 Reşat Nuri, Çalıkuşu; Yaprak Dökümü
5 Tarık Buğra, Küçük Ağa; Osmancık; Yağmur Beklerken
6 Yaşar Kemal, İnce Memed.
7 Sevinç Çokum, Hilal Görününce.
8 Oğuz, Atay, Tutunamayanlar; Bir Bilim Adamının Romanı
9 ARASINAV
10 Sait Faik’in hikayeleri
11 Türk Romanında Postmodern Açılımlar
12 Orhan Pamuk’un romanları, Kara Kitap, Sessiz Ev, Kar, Yeni Hayat romanı
13 Hilmi Yavuz’un anlatıları ve iki inceleme
14 Mustafa Kutlu’nun hikaeyeleri/ Sır; Uzun Hikaye; Beyhude Ömrüm; Bu Böyledir. Rasim Özdenören, Gül Yetiştiren Adam; Hastalar Ve Işıklar; Çok Sesli Bir Ölüm.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1.Mehmet Tekin, Roman Sanatı, İst.2001;
2.P.Stevick, Roman Teorisi, çev.S.Kanrarcıoğlu, Ank.1988;
3.Hilmi Yavuz, Roman Kavramı ve Türk Romanı, İst.1977;
4.Fethi Naci, Türkiye’de Roman ve Toplumsal Değişme, İst.1981;
5.Berna Moran, Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış, İst.1983, 1994;
6.R. Bourneur, Roman Dünyası ve İncelemesi, çev.H.Gümüş, Ank.1989;
7.Yıldız Ecevit, Orhan Pamuk’u Okumak, İst.1996;
8.A.Grillet, Yeni Roman, çev.A.Bezirci,İst.1981;
9.Gürsel Aytaç, Çağdaş Türk Romanları Üzerine İncelemeler, Ank.1990.
10.Ramazan Kaplan, Cumhuriyet Dönemi Türk Romanında Köy, Ankara 1998.
11.Roman Özel Sayısı, Türk Dili, Ankara 1964, TDK Yay.
12.Tahir Alangu, Cumhuriyetten Sonra Edebiyatımızda Hikaye ve Roman
13.Cevdet Kudret, Edebiyatımızda Hikâye ve Roman, İst. 1978.
14.Şerif Aktaş, Roman Sanatı ve Roman İncelemesine Giriş, Ankara 1991.
15.Cahit Kavcar, Batılıaşma Açısından Servet-i Fünun Romanı, Ankara 1985.
16.M.E. Forster, Roman Sanatı, çev. Ünal Aytür, İst. 1982.
17.Olcay Önertoy, Cumhuriyet Dönemi Türk Roman ve Öyküsü, Ankara 1984.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. X
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. X
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. X
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. X
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır.
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır.
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür X
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür
10
11
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Performans Görevi (Seminer) 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 6 6
Performans Görevi (Seminer) 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 153
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,12
Dersin AKTS Kredisi 6