Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri | SOS 610 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ ARSLAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ALİ ARSLAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sosyal bilimlerde kullanılan araştırma yöntemlerini tanımak. Bu, sosyal bilim düşüncesi ve ampirik araştırma arasında bağlantıları ihmal etmeden gerçekleştirilmeye çalışılacaktır. |
Dersin İçeriği | Öncelikle, kaynak arama-tarama, kaynak gösterme ve yazım kuralları konuları anlatılacaktır. Daha sonra bilim felsefesi ile ilgili kısa bilgiler verilecektir. Bunu takiben araştırma konusu seçimi, nitel ve nicel araştırma teknikleri ele alınacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | ) Sosyal bilim felsefesi hakkında genel bilgi sahibi olma | Anlatım, | Sınav , |
2 | ) Bilimsel araştırmalarda kaynak kullanma ve atıf verme konularında yetkin olma | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , |
3 | 3) Araştırma önerisi geliştirebilme, başından sonuna araştırma sürecini tasarlayabilme | Anlatım, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme , | Ödev, |
4 | 4) Nitel araştırma tekniklerinden en az birini kullanabilme | Anlatım, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, |
5 | 5) Nicel araştırma tekniklerinden en az birini kullanabilme | Anlatım, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, |
6 | 6) SPSS istatistik yazılımını kullanarak veri analizi yapabilme | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kütüphane tanıtımı ve kullanımı | |
2 | Bilimsel eserlerde kaynak gösterme kuralları I | |
3 | Bilimsel eserlerde kaynak gösterme kuralları II | |
4 | Bilgi kavramı ve türleri; Bilim ve diğer bilgi türleri arasındaki ilişki; modern bilimin doğuşu, pozitivizm ve eleştirisi; | |
5 | Paradigma kavramı; bilim ve toplum. | |
6 | Sosyal bilimlerin doğuşu ve gelişimi; sosyal bilimlerde pozitivist ve pozitivist-ötesi yaklaşımlar | |
7 | Kuram, hipotez; varsayım kavramları; tümdengelim ve tümevarım | |
8 | Araştırma konusu seçimi; araştırma taslağı ve teklifi; araştırmanın sınırlılıklarının belirlenmesi, kaynak arama-tarama. | |
9 | ARASINAV | |
10 | Örnekleme tanımı, türleri ve teknikleri; araştırmada güvenilirlik ve geçerlilik; araştırma etiği. | |
11 | Nitel ve nicel veri toplamaya genel bir bakış; anket tekniği; anket tekniğinin avantaj ve dezavantajları; anket hazırlanması; anketlerin değerlendirilmesi ve yorumu | |
12 | Görüşme tekniği; örnekolay yöntemi; gözlem yöntemi | |
13 | İçerik analizi | |
14 | Sözlü tarih, içerik analizi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Hasan Şimşek/ Ali Yıldırım, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri; SEÇKİN YAYINCILIK Keith F. Punch/Zeliha Etöz; Sosyal Araştırmalara Giriş/Nicel ve Nitel Yaklaşımlar, SİYASAL KİTABEVİ |
Ders Kaynakları | Altunışık, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu, S., Yıldırım, E. (2007), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Adapazarı: Değişim Gulbenkian Komisyonu (1996), Sosyal Bilimleri Açın, çev. Şirin Tekeli, İstanbul: Metis. Serdar, Ziyaeddün, (2001) Thomas Kuhn ve Bilim Savaşları, İstanbul: Everest |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Toplumsal konu ve problemleri sosyolojik bir yaklaşımla ele alıp çözümleyebilecek teorik bilgi donanımına sahip olmak. | X | |||||
2 | 2. Hem teorik hem uygulamalı bir sosyolojik araştırmayı yürütebilecek yöntem bilgisini edinmiş olmak. | X | |||||
3 | 3. Sosyolojik bilginin ediniminde ve kullanımında salt tekrarlayıcı değil, özgün ve katkı sağlayıcı bir çaba içinde olmak. | X | |||||
4 | 4. Genel sosyolojik bilgiye sahip olmanın ötesinde ilgi alanına göre sosyolojinin alt disiplinlerinde daha derinlikli araştırma ve çalışmalarla uzmanlaşmak. | X | |||||
5 | 5. Sosyal bilimlerde geliştirilen bilgi ve yaklaşımlara eleştirel ve sorgulayıcı bakma becerisi kazandırmak. | X | |||||
6 | Bilimsel grup çalışmaları yapabilecek yabancı dil yeterliğine ulaşmak | X | |||||
7 | Disiplinler arası araştırma yapabilme donanımına sahip olmak | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 40 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |