Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Lineer Modeller II MAT 620 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri Analiz I-II, Lineer Cebir I-II, Olasılık, İstatistik, Lineer modeler I
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. NESRİN GÜLER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Uygulamalı matematik anabilim dalı araştırma görevlileri
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Genel lineer modeller ve çok değişkenli lineer modelleri tanıtmak, bu modeller altında lineer sonuç çıkarma ile ilgili konular vermektir. Ayrıca varyans analizi ve kovarayans analizi ile bazı tahmin ediciler ve bunlar arasındaki ilişkilerin incelenmesi hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği Lineer modelden sonuç çıkarma: Tahmin edicilerin dağılımları, güven aralıkları, lineer hipotez testleri. Varyans analizi: Tek yönlü ve çift yönlü sınıflandırılmış veriler, Kovaryans analizi. Genel lineer modeller: Genel lineer modellerde tahmin. Hatalı veya bilinmeyen dağılım matrisi. Çok değişkenli lineer model: Çok değişkenli lineer model tanımı, çok değişkenli lineer modellerde en iyi lineer yansız tahmin edici (BLUE) ve en büyük olabilirlik tahmini (MLE), çok değişkenli lineer modellerde hipotez testleri ve güven aralıkları. Lineer sonuç çıkarma: Kabuledilebilir, Bayes ve minimax tahmin ediciler, küçük dağılım matrisi ile yansız tahmin ediciler, diğer lineer yansız tahmin ediciler, lineer modelde BLUE ya geometric bakış.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Lineer modelden sonuç çıkarma konusunu kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
2 Varyans analizi konusunu öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
3 Genel lineer model konusunu kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
4 Hatalı veya bilinmeyen dağılım matrisi konusunu kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
5 Çok değişkenli lineer model konusunu kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
6 Lineer modelde BLUE yu geometrik olarak ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Lineer modelden sonuç çıkarma: Tahmin edicilerin dağılımları [1] 147-148
2 Güven aralıkları [1] 148-158
3 Lineer hipotez testleri [1] 158-168
4 Varyans analizi [1] 191-194
5 Tek yönlü ve çift yönlü sınıflandırılmış veriler [1] 194-200
6 Kovaryans analizi [1] 224-228
7 Genel lineer modeller [1] 243-251
8 Genel lineer modellerde tahmin [1] 251-271
9 Hatalı veya bilinmeyen dağılım matrisi [1] 305-320
10 Çok değişkenli lineer model: Çok değişkenli lineer model tanımı, çok değişkenli lineer modellerde en iyi lineer yansız tahmin edici (BLUE) ve en büyük olabilirlik tahmini (MLE) [1] 429-439
11 Çok değişkenli lineer modellerde hipotez testleri ve güven aralıkları [1] 445-460
12 Lineer sonuç çıkarma: Kabuledilebilir, Bayes ve minimax tahmin ediciler, küçük dağılım matrisi ile yansız tahmin ediciler [1] 460-486
13 Diğer lineer yansız tahmin ediciler, [1] 510-512
14 Lineer modelde BLUE ya geometric bakış. [1] 512-516
Kaynaklar
Ders Notu [1] D. Sengupta, S. R. Jammalamadaka, Linear models: An integrated approach. World scientific, Singapore, 2003
Ders Kaynakları [2]F. A. Graybill, An introduction to Linear statistical models, Mc Graw Hill co., New York, 1961.
[3]S. R. Searle, Linear models, John Wiley and Sons, Inc., New York, 1971.
[3]G. A. F. Seber, Linear regression Analysis. John Wiley, New York, 1977.
[4]S. Puntanen, G. P. H. Styan, J. Isotalo, Matrix tricks for linear models. Springer Heidelberg, 2011.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
0
1 Yüksek lisansta, alanına ilişkin edindiği yeterlilikler üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgileri kullanarak, bilimsel araştırmalarla yeni bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygulama yapılacak alanlar olup olmadığını irdeler. X
2 Bilimsel yöntemleri kullanarak, alanındaki eksik veya sınırlı bilgiyi tamamlar. X
3 Alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgular, çözüm yöntemi geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir. X
4 Yaptığı çalışmaları ya da alanıyla ilgili güncel gelişmeleri, alanındaki veya dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır. X
5 Ele aldığı problemle ilgili öngörülemeyen karmaşık durumlarda yeni yaklaşımlar geliştirerek çözüm üretir. X
6 Doktora çalışması boyunca alanıyla ilgili en az bir bilimsel makaleyi uluslararası indeksli bir dergide yayınlanacak şekilde hazırlar, bilinirliğini arttırır. X
7 Daha önceden yapılmış yayınları inceler, farklı ispat yöntemleri ile aynı konulara yaklaşır ya da güncel konular hakkında açık problemleri tespit eder. X
8 Yurt dışında alanıyla ilgili çalışan bilim insanlarını tespit eder, ortak çalışma yapmak için onlarla iletişime geçer. X
9 Yurt dışında alanıyla ilgili çalışan bilim insanlarıyla ortak çalışma yapacak düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. X
10 Alanı ile gerekli teknolojik yenilikleri takip eder, kullanır. X
11 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 80
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ödev 1 3 3
Performans Görevi (Seminer) 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6