Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Elektrik Enerji Sistemlerinde Harmonik Güç Akışı EEM 607 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. UĞUR ARİFOĞLU
Dersi Verenler Prof.Dr. UĞUR ARİFOĞLU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Güç sistemlerinde enerji kalitesine büyük etkisi olan harmoniklerin güç sistemine olan olumsuz etkileri, bu etkiyi azaltma yaklaşımları, harmonikli sistemde kompanzasyon, yüklerin harmonik modelleri ve enterkonnekte sistem içindeki harmonikli hat akım ve bara gerilim değerlerinin (güç akışı) hesaplama metodunun öğretilmesi.
Dersin İçeriği Harmonik tanımı, ölçümü, etkileri, yok edilme yaklaşımları, kompanze edilmeleri, harmonik güç akışı algoritmaları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Harmonik üreten kaynakları tanımak
2 Hamoniklerin olumsuz etkilerini anlamak
3 Harmonik güç ölçümü
4 Harmoniklerin kompanzasyonu
5 Harmonik etkilerinin yok edilme yöntemleri
6 Harmonik güç akışı hesaplamaları
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 HARMONİK TANIMI 1. Hafta Sunusu
2 HARMONİKLERİN GÜÇ SİSTEMİ VE ELEMANLARI ÜZERİNE ETKİSİ 2. Hafta Sunusu
3 HARMONİK STANDARTLARI 3. Hafta Sunusu
4 GÜÇ SİSTEM HARMONİKLERİ 4. Hafta Sunusu
5 HARMONİK GÜÇLERİNE İLİŞKİN ÇEŞİTLİ HESAPLAMA YAKLAŞIMLARI 5. Hafta Sunusu
6 SİNÜZOİDAL KAYNAK VE LİNEER YÜK MODELİNDE AKIM VE GERİLİM DEĞERLERİNİN BULUNMASI 6. Hafta Sunusu
7 SİNÜZOİDAL KAYNAK VE LİNEER OLMAYAN YÜK MODELİNDE AKIM VE GERİLİM DEĞERLERİNİN BULUNMASI 7. Hafta Sunusu
8 SİNÜZOİDAL OLMAYAN KAYNAK VE LİNEER YÜK MODELİNDE AKIM VE GERİLİM DEĞERLERİNİN BULUNMASI 8. Hafta Sunusu
9 SİNÜZOİDAL OLMAYAN KAYNAK VE LİNEER OLMAYAN YÜK MODELİNDE AKIM VE GERİLİM DEĞERLERİNİN BULUNMASI 9. Hafta Sunusu
10 HARMONİKLERİN FİLTRE EDİLME YÖNTEMLERİ 10. Hafta Sunusu
11 HARMONİK GÜÇ AKIŞI HESABINDA KULLANILAN SİSTEM ELEMANLARININ HARMONİK MODELLERİ 11. Hafta Sunusu
12 NEWTON MODELİ YARDIMI İLE HARMONİK GÜÇ AKIŞI HESABI 12. Hafta Sunusu
13 NEWTON MODELİ YARDIMI İLE HARMONİK GÜÇ AKIŞI HESABI 13. Hafta Sunusu
14 NEWTON MODELİ YARDIMI İLE HARMONİK GÜÇ AKIŞI HESABI 14. Hafta Sunusu
Kaynaklar
Ders Notu [1] U.Arifoğlu, Harmonik Güç Akışı Ders notları (2008)
Ders Kaynakları [2] KOCATEPE.,C ve ark. Elektrik tesislerinde harmonikler, Birsen yayınevi, 2003

[3] ARİFOĞLU U.,Güç sistemlerinin bilgisayar destekli analizi, Alfa Yayınevi,
İstanbul, 2002 (Kitap)

[4]. Emanuel,A.,Czarnecki,L,S.,Powers components in a system with sinusoidal and nonsinusoidal voltages and /or currents, IEE proc,Vol 137,Pt.B,No.3,pp.194-
196,May,1990

[5]. Stephert, W. And Zand,P.,Energy flow and power factor ın nonsinusoidal circuits,Cambridge University Press, 1979.

[6] Sharon,D,Reactive power defination and power factor Improvement in nonlinear systems,Proc.IEE,120,pp.704-706,1973

[7] U.Arifoğlu Güç Elektroniği ders notları,2008.

[8] U.Arifoğlu, Güç Elektroniği Endüstriyel Uygulamaları,Ders Notu,2008

[9] U.Arifoğlu, ´Matlab 7.14-simulink ve mühendislik uygulamaları´,Alfa Basım, 2012
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi X
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi X
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi X
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi X
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi X
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi X
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi X
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi X
5 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi X
5 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi X
6 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi X
6 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi X
7 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri X
7 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri X
8 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi X
8 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi X
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi X
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi X
10 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği X
10 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği X
11 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi X
11 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi X
12 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi X
12 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 80
2. Ödev 10
3. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 36 36
Ödev 2 25 50
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6