Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Medikal Bilişim Sistemleri EEM 590 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ÖZHAN ÖZKAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bilişim, bilgi ve iletişim sözcüklerinin birleştirilmesi ile türetilmiş olup, bilginin anlamlı bir formatta dolaşımını ve paylaşımını ifade etmektedir. Medikal Bilişim Sistemleri ise değişik Tıp disiplinleri arasında bir kesişim kümesinde yer almaktadır. Buradan hareketle Medikal Bilişim Dersi medikal dünyasındaki elektronik/bilgisayar tabanlı bilgilerin üretimi, toplanması, değerlendirilmesi, sağlık standartlarına uygun olması, sayısal hesaplama teknikleri ile analizi, saklanması, işlenmesi, sunulması ve arşivlenmesi süreçlerinin tamamı ile ilişkilendirilebilir.
Medikal Bilişim Dersi, tıp alanındaki bilgilerin etkili ve etkin kullanımı, bu bilgilerin yaygınlaştırılması, analizi, yeni yapılanmalara imkan sağlayacak şekilde yönetilmesi için değişik bilim dalları ile etkileşimli bir şekilde günümüz elektronik ve bilgisayar teknolojisinin en üst düzeyde kullanılmasını amaçlayan bir derstir. Bilgi teknolojileri, medikal elektronik ve sağlık bilimlerinin kesiştiği noktada bulunan medikal bilişim, şimdiye kadar çeşitli tıbbi araştırma ve geliştirme konularında olduğu gibi, kuramsal ve uygulamalı eğitimde de rol almıştır. Bu bağlamda, Medikal Bilişim Sistemleri dersi, sağlık merkezlerinin veri toplama, işleme ve değerlendirme yetilerini üstel bir şekilde artırarak evrensel ölçekte doğru, ayrıntılı ve güvenilir sonuçlara ulaşılmasını sağlamak için izlenmesi gereken yolları ortaya çıkarma amacıyla da oluşturulmuştur.

Dersin İçeriği

Medikal bilişimi (tanımı, uygulama alanları), tıpta elektronik ve bilgisayar uygulamaları (veritabanı oluşturma, tıbbi laboratuar otomasyonu, hasta kayıt otomasyonu),sağlık bilgi standartları (HL7 standardı, DICOM), iletişim ortamları (bant genişliği), elektronik sağlık kayıtları (tanımı, 8-çekirdek fonksiyonu, hasta barkodlama sistemi), parmak izi tanıma (görüntü algılama, işleme, doğrulama), elektronik sağlık kartları (optik kartlar, manyetik kartlar, akıllı kartlar), medikal görüntü arşivleme teknikleri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Medikal alanda bilgi teknolojileri hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Problem Çözme, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
2 Medikal alanda elektronik yapı altında yürütülen sistemler hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Problem Çözme, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
3 Medikal alanda elektronik/bilgisayar tabanlı bilgilerin toplanması, incelenmesi, analizi vs. hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Problem Çözme, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
4 Elektronik/bilgisayar tabanlı verilerin sayısal hesaplama teknikleri analizi, işlenmesi vs. hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Problem Çözme, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
5 Medikal alandaki E-arşivleme hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Problem Çözme, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tıp bilişimi
2 Tıpta elektronik ve bilgisayar uygulamaları
3 Tıpta elektronik ve bilgisayar uygulamaları
4 Sağlık bilgi standartları
5 Tıbbi iletişim ortamları
6 Elektronik sağlık kayıtları
7 Elektronik sağlık kayıtları
8 Parmak izi tanıma
9 Parmak izi tanıma
10 Elektronik sağlık kartları
11 Elektronik sağlık kartları
12 Medikal görüntülerin sayısal olarak işlenmesi
13 Veri ve görüntü sıkıştırma teknikleri
14 Veri ve görüntü sıkıştırma teknikleri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi X
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi X
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi X
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi
5 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi X
6 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi
7 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri
8 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
10 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği
11 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi
12 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 20 20
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 142
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,68
Dersin AKTS Kredisi 6