Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İşlemsel Devre Elemanları ve Uygulamaları EEM 546 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ABDULLAH FERİKOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Opampların yanı sıra Akım Taşıyıcılar ve Geçiş İletkenliği Kuvvetlendiriler gibi evrensel işlemsel elemanların tanıtılması, yapılarının incelenmesi, tanım bağıntılarının ve eşdeğer devrelerinin elde edilmesi, temel analog işlem blokları olarak uygulamalarının araştırılması

Dersin İçeriği

GİRİŞ: Temel Kavramlar; transfer fonksiyonu, kazanç ve faz fonksiyonu, filtre karakteristikleri. İŞLEMSEL ELEMANLAR: Opamp, OTA, CCII, FTFN.
TEMEL İŞLEM BLOKLARI: Kuvvetlendirici, toplayıcı, türev alıcı, entegral alıcı. TRANSFER FONKSİYONU GEREÇEKLEME: Opamp-RC , OTA-RC, CCII-RC, FTFN-RC türü gerçeklemeler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 1) Opampın çalışmasını , frekans ve genlik kısıtlamalarını da kapsayacak şekilde ayrınıtılı olarak kavrama ve işlemsel blok olarak uygulamalarını yapabilme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
2 2) OTA’ların ( işlemsel geçişiletkenliği kuvvetlendiricilerinin) çalışmasını , frekans ve genlik kısıtlamalarını da kapsayacak şekilde ayrınıtılı olarak kavrama ve işlemsel blok olarak uygulamalarını yapabilme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
3 3) CC’lerin ( akım taşıyıcıların) çalışmasını , frekans ve genlik kısıtlamalarını da kapsayacak şekilde ayrınıtılı olarak kavrama ve işlemsel blok olarak uygulamalarını yapabilme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
4 4) FTFN’lerin (dört uçlu yüzen nulorların) çalışmasını , frekans ve genlik kısıtlamalarını da kapsayacak şekilde ayrınıtılı olarak kavrama ve işlemsel blok olarak uygulamalarını yapabilme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
5 5) İşlemsel elemanlar kullanarak transfer fonksiyonlarını gerçekleyebilme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Temel OPAMP devreleri
3 OPAMP uygulamaları
4 Temel OTA devreleri
5 OTA uygulamaları
6 Temel CCII devreleri
7 CCII uygulamaları
8 Temel FTFN devreleri
9 ARASINAV
10 FTFN uygulamaları
11 OPAMP-RC ve OTA-RC türü gerçeklemeler
12 CCII –RC türü gerçeklemeler
13 FTFN –RC türü gerçeklemeler
14 FTFN –RC türü gerçeklemeler
Kaynaklar
Ders Notu

1) Abdullah Ferikoğlu, “İşlemsel Devre Elemanları Ve Uygulamaları”, Ders Notları

Ders Kaynakları

1) Bahzad Radavi, Design of analog CMOS integrated circuits, Mc Graw Hill, New York, 2001

2) Fuat Anday, Aktif Devre Sentezi, İTÜ Elektrik-Elektronik Fakültesi, 1992

3) Cevdet Acar, Elektrik Devrelerinin Analizi, İTÜ Elektrik-Elektronik Fakültesi, 1998

4) J. Huijsing, “Operational Amplifiers: Theory and Design”, Springer Science+Business, 2001

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi X
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi X
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi X
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi X
5 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi X
6 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi
7 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri
8 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
10 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği
11 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi
12 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
2. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 2 10 20
Toplam İş Yükü 148
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,92
Dersin AKTS Kredisi 6