Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Makine Öğrenmesi ve Bilgisayar Görmesi BSM 512 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi SERAP ÇAKAR KAMAN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi SERAP ÇAKAR KAMAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Öğrenciler yapay zekanın, makine veya elektronik cihazlarla bütünleşmesinin teorik ve teknik yapısını, bilgisayar görmesine dayalı uygulamalar ile birlikte bu derste öğrenecektir. Günümüz otomasyon endüstrisinde önemli uygulama alanları bulmuş olan makine öğrenmesi ve makine görmesi yönünden gerekli tasarımların yapılıp yazılımların hazırlanabilmesi hedeflenmiştir.
Dersin İçeriği Makine öğrenmesine giriş. Kavramların öğrenilmesi. Verilerin yapılandırılması ve kodlanması.. Hipotezlerin değerlendirilmesi. Yapay sinir ağlarında ve karma sistemlerde öğrenme. Öğrenmede verimlilik ve hata analiz yöntemleri. Makine öğrenmesinde güvenilirliğin artırılması. Pattern tanıma ve sınıflandırma sistemleri. Öznitelik çıkartım teknikleri: İkili kodlamaya dayalı, sınırlara dayalı, bölgesel ve matematiksel morfolojiye dayalı özellikler. İmza, parmak izi, cisim vb. tanıma sistemlerinde öznitelik vektörleri ve sınıflayıcı tasarımları. Algılayıcılar, görüntü yakalama kartları ve diğer makine görmesi donanım elemanları. Yapay sinir ağları ile endüstriyel bir cisim sınıflandırma sistemi tasarımı. Otomatik hata analizi yapan üretim sistemleri.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yapay zekanın, makine veya elektronik cihazlarla bütünleşmesinin teorik ve teknik yapısını öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
2 Yapay sinir ağları ile endüstriyel bir cisim sınıflandırma sistemi tasarımını öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
3 Verilerin yapılandırılması ve kodlanmasını öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme , Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Makine öğrenmesine giriş
2 Görüntülerin gösterilmesi
3 İstatistiksel işlemler
4 Filtreleme ve kenar bulma
5 Korelasyon ve iki boyutlu dönüşümler
6 Parçalara ayırma
7 Örüntü tanıma sistemleri
8 Yapısal yöntemler
9 Bayes karar teorisi
10 Parzen çerçeveleri
11 Olasılıksal sinir ağı (PNN)
12 En yakın komşu sınıflandırıcıları
13 Lineer diskriminant analizi
14 Radyal temelli fonksiyon ağları (RBF)
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları - Artificial Intelligence and Statistical Pattern Recognition, Edward A. Patrick, James M. Fattu, Prentice-Hall Inc., 1986.
-Neural networks and fuzzy systems : a dynamical systems approach to Machine Intelligence, Bart Kosko, Prentice Hall, 1992.
- Applied Image Processing, G.J. Awcock, R. Thomas, McGrow-Hill Inc., 1996.
- Neuro-Fuzzy and Soft Computing = A Computational Approach Learning and Machine Intelligence, Jyh-Shing Roger Jang, Chuen-Tsai Sun, Eiji Muzutani, Pearson Education, 1996.
-Machine Vision: Theory, Algorithms, Practicalities, E.R. Davies, Academic Press, 1997.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi X
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi X
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi X
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi X
5 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi X
6 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi X
7 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri X
8 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi X
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi X
10 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği X
11 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi X
12 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6