Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İleri Çekirdek Fiziği I | FIZ 519 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. FİLİZ ERTUĞRAL YAMAÇ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Nükleer Fizik EBD Araş.Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Nükleer Teorinin temel yönleri açıklanarak nükleer yapıdaki radyoaktif bozunmaların ve nükleer reaksiyonların yapısı açıklanarak nükleer fiziğinin önemi kavratılıp dünyadaki gelişmeleri ve nükleer fiziğin yeri ile ekonomideki katkılarını aktarılacaktır. |
Dersin İçeriği | Temel Kavramlar, Kuantum Mekaniğinin Öğeleri, Nükleer özellikler, Nükleonlar Arasındaki Kuvvet, Nükleer Modeller |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Nükleer fiziğin diğer bilim dallarıyla olan ilişkisini ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
2 | Çekirdek fiziğinde kullanılan temel kavramları tarif eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
3 | Çekirdeklerin birkaç temel özelliğini açıklayarak çekirdekten çekirdeğe nasıl değiştiğini karşılaştırmalı olarak anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
4 | Herhangi bir çekirdeğin nükleer bağlanma enerjisini hesaplar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
5 | Nükleer elektromanyetik momentler hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
6 | Nükleer kuvvetin özelliklerini ana hatlarıyla belirtir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
7 | Nükleer modellerden birkaçının özelliklerini sıralar ve aralarındaki farkları belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel Kavramlar | [1] Sayfa 2-7 |
2 | Kuantum Mekaniğinin İlkeleri | [1] Sayfa9-25 |
3 | Açısal Momentumun Kuantum Teorisi | [1] Sayfa 25-34 |
4 | Parite, Durumlar Arasındaki Geçişler | [1] Sayfa 34-40 |
5 | Nükleer Yarıçap, Çekirdeklerin Kütle ve Bolluğu | [1] Sayfa 44-59 |
6 | Nükleer Bağlanma Enerjisi | [1] Sayfa 59-65 |
7 | Nükleer Elektromanyetik Momentler | [1] Sayfa 65-75 |
8 | Nükleonlar Arasındaki Kuvvet | [1] Sayfa 80-86 |
9 | ARASINAV | |
10 | Proton-Proton ve Nötron-nötron Etkileşmesi | [1] Sayfa 86-96 |
11 | Nükleer Kuvvetin Özellikleri | [1] Sayfa 96-108 |
12 | Kabuk Modeli | [1] Sayfa 117-134 |
13 | Çift-Z, Çift-N’li Çekirdekler ve Kolektif Yapı | [1] Sayfa 134-149 |
14 | Daha Gerçekçi Nükleer Modeller | [1] Sayfa 149-160 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Krane K. S., ‘’Nükleer Fizik 1. Cilt’’ çev. Ed. Şarer B., Palme Yayıncılık, 2001, Ankara |
Ders Kaynakları | [2] Soloviev S.G., ‘’Theory of Complex Nuclei’’ Pergamon Pres, Oxford 1976 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans ve yüksek lisans eğitiminde edinilen bilgileri lisansüstü alanlarda kullanabilme. | X | |||||
2 | Bilim ve teknolojinin gelişiminde önemli bir yeri olan fizik temel biliminin önemini kavrayarak yenilikleri takip edip kendini geliştirebilme. | X | |||||
3 | Kaynak tarama, sunum yapabilme, bir deney düzeneği hazırlayabilme, uygulayabilme ve çalışma alanı ile ilgili sonuçları yorumlayabilme. | X | |||||
4 | Disiplin içi ve disiplinler arası grup çalışmaları yapabilme. | ||||||
5 | Bireysel çalışma becerisini kullanarak seminer, kongre, sempozyum, çalıştay v.b. gibi çeşitli iletişim ortamlarında çalışmalarını ve fikirlerini paylaşabilme. | ||||||
6 | Bilimsel ve mesleki etik anlayışına sahip olma ve bu anlayışı her türlü ortamda savunabilme. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 15 |
1. Proje / Tasarım | 15 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 4 | 4 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Proje / Tasarım | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 149 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |