Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fizikçiler İçin Programlama FIZ 236 4 4 + 0 4 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HÜSEYİN YASİN UZUNOK
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi HACI AHMET YILDIRIM,
Dersin Yardımcıları Bölüm Araştırma Görevlileri
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bilgisayar ile temel anlamda programlama yapabilmek için gerek program akışının gerekse ilgili komutların tanıtılması ve fizikteki problemleri çözmede programlamadan nasıl yararlanılacağının gösterilmesi ve tüm bunların örneklerle pekiştirilmesi.
Dersin İçeriği Sayı sistemleri, Algoritma, Programlama Sistemleri ve Dilleri, Bir Problemin Bilgisayarla Çözümü, Akış Diyagramları, C++ Programlama Dili, Fonksiyonlar, yeni türler(klaslar), diziler, dizinler, vektörlerle işlemler, matrisler, fotoelektrik olay, direnç hesabı.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Matemetikteki 2 tabanı ile bilgisayarın çalışması arasında ilgiyi kurar. Anlatım, Soru-Cevap, Sözlü Sınav,
2 Değişken türlerini ayırt eder. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
3 Değişken tanımlama ve ona değer atamayı yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav ,
4 Bellek ile değişken tanımlama arasında bağıntıyı kurar. Anlatım, Soru-Cevap, Sözlü Sınav,
5 Bir C++ programının ana öğelerini yazar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
6 Matematiksel, ilişkisel ve mantıksal operatörleri programlamada kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
7 İf else şart ifadelerini kavrayıp programlamada kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
8 Döngü ifadelerini kavrayıp kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
9 Basit fizik problemlerinin çözümlerini programlama yaparak bulur. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
10 Diziler ve matrislerle işlemleri programlama ile yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
11 C++ dilinde fonksiyonları kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
12 C++ dilinde kendi değişken türünü tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
13 Fiziksel problemlerin çözümünde programlama stratejisi geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
14 Fiziksel yasa, teori ve ifadeleri programlamaya uyarlar. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
15 Verilen bir fizik probleminin programlama yoluyla sonucunu bulur. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sayı sistemleri, algoritma, Programlama sistemleri ve dilleri [1] Sayfa 3-10, 447-456
2 Akış diyagramları, Değişken-Bellek ilişkisi, Değişken türleri, Değişkene değer atama, Sabitler. [2] Sayfa 1-4, [1] Sayfa 27-40
3 İlk C++ programı [1] Sayfa 11-16
4 Atama-Matematiksel Operatörler, Basit ve karmaşık İf-else ifadeleri, Mantıksal Operatörler [1] Sayfa 41-60
5 Loop-goto döngüsü, While döngüsü, Continue- break komutları, Do-while, For döngüleri, Switch İfadeleri [1] Sayfa 111-130
6 Uygulama soruları
7 Diziler, Vektörlerle işlemleri programlama [1] Sayfa 225-229, [2] Sayfa 80-82
8 Çok boyutlu diziler: Matrisler ve matrislerle işlemleri, Dizinler [2] Sayfa 87-90, [1] Sayfa 239-242
9 Arasınav
10 Fonksiyonların yapısı, fonksiyonlarda yerel değişken tanımlama, Fonksiyonlarda dönülecek değerler ve aşırı yükleme [1] Sayfa 61-66, 69-75
11 Yeni türler, yeni türlerden bir nesne tanımlama, Sınıf üyelerine erişim, genel ve özel üyeler [1] Sayfa 85-90
12 Sınıf metotlarını uygulama, Yapıcı ve yok edici fonksiyonlar [1] Sayfa 91-97
13 Parçacık ve ışık sınıflarının tanımlanması ve uygulanması, Fiziksel problemlerin programlanması: Foto-elektrik olay [2] Sayfa 90-99
14 Fiziksel problemlerin programlamaya uyarlanması: Direnç hesabı [2] Sayfa 95-99
Kaynaklar
Ders Notu [1] Liberty, J., C++ in 24 Hours, second edition, SAMS, 1999
[2] Ders notu
Ders Kaynakları [3] Stroustrup, B., The C++ Programming Language, Addison-Wesley, 1997
[4] Yanık, M., Borland C++ Builder BETA BASIM YAYIM 2003
[5] Güngören, B., C ++ ile Nesnel Tabanlı ProgramlamaSEÇKİN yay. - 2004
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Fizik ve matematik alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi X
2 Fen ve matematik alanlarındaki kuramsal, deneysel ve teknolojik bilgi ve deneyimlerini uygulama ve kavrama X
3 Fizik alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme, analiz etme, tartışmalar yapma, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi X
4 Fizik uygulamalarında deney kurma ve gerçekleştirme, veri toplama, deney sonuçlarını analiz etme, yorumlama ve kavrama X
5 Fizik alanı uygulamalarının sonuçları hakkında toplumu bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemlere ilişkin çözüm yöntemlerini, nicel ve nitel verilere dayandırarak açık bir biçimde aktarma becerisi X
6 Fizik alanı ile ilgili modern ve teknolojik yöntem, teknik ve cihazları kullanma becerisi X
7 Fizik alanında gerekli olan bilgisayar yazılımı ve donanımı kullanabilme becerisi X
8 Alan dışı seçimlik desler ile farklı ilgi alanlarında kişisel gelişimi destekleme becerisi X
9 Disiplinlerarası çalışmaları bağımsız ya da takımlarda etkin bir biçimde yürütme becerisi X
10 Bilim ve teknoloji konularındaki endüstrinin ihtiyaç duyduğu sektörlerde güncel gelişmeleri takip ederek kişisel ya da sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi X
11 Fizik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında kazanılan Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisini kullanma ve bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme becerisi X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 142
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,68
Dersin AKTS Kredisi 6