Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Müziksel İşitme Okuma ve Yazma II | THO 108 | 2 | 4 + 2 | 5 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. BİRSEL HASÇELİK |
Dersi Verenler | Doç.Dr. MÜRVET NEVRA KÜPANA, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin müziksel işitme, okuma ve yazma becerilerinin gelişimini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Müzik teorisi, tonalite, ritmik okuma, duyuş, deşifre, solfej, ritmik dikte, melodik dikte, poliritmik solfej, polifonik solfej. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Müzik teorisine ilişkin bilgileri kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
2 | Tonalite bilgisini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
3 | Majör ve minör tonaliteleri örneklerle açıklar. | Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
4 | Tonalite bilgisini deşifre, solfej ve dikte çalışmalarında kullanır. | Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Problem Çözme, | Sınav , Sözlü Sınav, Performans Görevi, |
5 | Düzeyine uygun okuma parçalarını deşifre eder. | Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sözlü Sınav, |
6 | Düzeyine uygun okuma parçalarının solfejini yapar. | Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sözlü Sınav, Performans Görevi, |
7 | Düzeyine uygun melodik dikte çalışmaları yapar. | Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , |
8 | Polifonik okuma parçalarını uyum içinde söyler. | Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, Grup Çalışması, | Sözlü Sınav, |
9 | Poliritmik solfej çalışmalarını koordinasyon sağlayarak uygular. | Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sözlü Sınav, Performans Görevi, |
10 | Fa anahtarında yazılı olan parçaların ritmik okuma ve solfej çalışmalarını yapar. | Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sözlü Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Müzik teorisine ilişkin temel bilgilerin tekrarı, duyuş çalışmaları, fa anahtarında nota okuma çalışmaları | |
2 | Tonalite bilgisi; majör tonaliteye ilişkin teorik ve uygulamalı çalışmalar, majör tonlarda düzeye uygun duyuş, deşifre, solfej, dikte çalışmaları | |
3 | Tonalite bilgisi, minör tonaliteye ilişkin teorik ve uygulamalı çalışmalar, minör tonlarda düzeye uygun duyuş, deşifre, solfej, dikte çalışmaları | |
4 | Basit ve bileşik ölçülerde düzeye uygun ritmik okuma çalışmaları, öğrenilen tonlarda solfej çalışmaları | |
5 | Farklı tonlarda deşifre çalışmaları | |
6 | Teorik bilgilerin, tonalite konusunun tekrarı, deşifre ve solfej çalışmaları, yazılı sınav (teorik), performans sınavı (solfej) | |
7 | Deşifre ve melodik dikte çalışmaları, fa anahtarında ritmik okuma çalışmaları | |
8 | Ara sınav (ritmik okuma+solfej+dikte) | |
9 | Polifonik solfej çalışmaları, poliritmik solfej çalışmaları, ödev (teorik alıştırmalar) | |
10 | Polifonik solfej çalışmaları, poliritmik solfej çalışmaları | |
11 | Fa anahtarında ritmik okuma, deşifre ve solfej çalışmaları, polifonik ve poliritmik solfej çalışmaları | |
12 | Polifonik solfej çalışmalarının değerlendirilmesi (sözlü sınav/grup), poliritmik solfej çalışmalarının değerlendirilmesi (performans sınavı/bireysel) | |
13 | Dönem içi çalışmaların tekrarı, ödev teslimi | |
14 | Final (ritmik okuma+solfej+deşifre+poliritmik solfej+dikte) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Berkowitz, S., Fontrier, G., & Kraft, L. (1986).A New Approach to Sight Singing. New York: W.W.Norton&Company. Fontaine, F. (1955). Ritim ve Zaman Duygusunun Temelleri. (copyright 1955 by Editions Henry Lemoine). Özgür, Ü., & Aydoğan, S. (2015). Müziksel İşitme Okuma Eğitimi ve Kuram 1. Kitap. Ankara: Arkadaş. Özgür, Ü., & Aydoğan, S. (2015). Müziksel İşitme Okuma Eğitimi ve Kuram 2. Kitap. Ankara: Arkadaş. Sun, M., & Munzur, M. (2011). Aralık Bilgisi: Kuramsal Açıklamalar, Örnekler ve Uygulamalı Alıştırmalar. Ankara: Sun. Sun, M. (2011). Solfej 1. Ankara: Sun. Sun, M. (2011). Solfej 2. Ankara: Sun. Yavuzoğlu, N. (2010). Uygulamalı Müzik Teorisi-1. İstanbul: İnkılap.
Yavuzoğlu, N. (2010). Uygulamalı Müzik Teorisi-2. İstanbul:
İnkılap. Yavuzoğlu, N. (2011). Poliritmik Solfej-1. İstanbul: İnkılap. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanı ile ilgili güncel ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgiye sahip olma ve bu bilgiyi mesleğinde ve araştırmalarında kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili yaptığı bütün çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
4 | Alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. Alanla ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir. | X | |||||
5 | Türk halk oyunlarının sahne sanatlarının bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. | X | |||||
6 | Müzik ve hareket notası yazımı konusunda yetkindir. | X | |||||
7 | Türk halk oyunlarının temelini oluşturan bilim ve sanat alanları ile Dünya danslarının karakteristiklerini uzman veya uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | X | |||||
8 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | X | |||||
9 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
10 | Halk oyunu, koreoloji, müzik ve Türk milli kültürü alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme ve analiz etme becerisine sahiptir. | X | |||||
11 | Sanat ve bilim alanında ulusal ve uluslararası boyutta ortak bilgi seviyesine ulaşır. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
2. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
1. Ara Sınav | 20 |
1. Ödev | 10 |
1. Sözlü Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 1 | 6 | 6 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Sözlü Sınav | 1 | 6 | 6 |
Performans Görevi (Uygulama) | 2 | 6 | 12 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |