Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Halk Bilimi THO 309 5 4 + 0 4 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. EDA ERTURAL
Dersi Verenler Arş.Gör.Dr. GÜL KAPLAN EKEMEN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Halk biliminin bir bilim dalı olarak kapsamını, temel kavramlarını ve ilkelerini tanımasını, halk biliminin geçmişteki ve günümüzdeki araştırma yöntemlerini kavramasını sağlamak. 

Dersin İçeriği

Geçmişte ve günümüzde halk tanımları, Halk bilimi terimi tanım ve kapsamı. İnceleme alanı konusu ve genel özellikleri. Dünyada ve Türkiye'deki halk bilimi çalışmalarının tarihçesi. Halk biliminin kaynakları, kadroları ve diğer bilim dallarıyla ilişkisi. Halk bilimi araştırma ve inceleme yöntemleri, metin ve bağlam merkezli kuram ve yaklaşımlar. 

 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Halk ve halkbilimi kavramlarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
2 Halk biliminin kapsamı, konusu, amacı ve özelliklerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
3 Halk biliminin diğer bilimlerle ilişkisini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
4 Halk biliminin dünyada ve Türkiye'deki gelişimini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
5 Halk biliminin kadrolarını ve çalışma alanlarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
6 Halk bilimi inceleme kuram ve yöntemlerini açıklar ve karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı, Halk ve bilim, halk bilimi kavramları
2 Halk biliminin kapsamı, konusu, amacı ve özellikleri
3 Halk Biliminin kaynakları, kadroları
4 Halk Biliminin ilişkili olduğu bilim dalları
5 Halk Bilimi ile ilgili terimler: örf, adet, anane, gelenek, töre.
6 Avrupa’da halk bilimi çalışmalarının tarihçesi
7 Türkiye'de halk bilimi çalışmalarının tarihçesi: ilk çalışmalar ve özellikleri
8 Türk Folkloruyla İlgili Kurum ve Kuruluşlar
9 Halk Oyunları, Halk Müziği, Seyirlik Oyunlar, Çocuk Oyunları ve Türk Halk Bilimi
10 Halk Edebiyatı, El Sanatları, Halk Hekimliği, Turizm ve Türk Halk Bilimi
11 Halk Bilgisi derleme ve inceleme yöntemleri
12 Metin merkezli kuram ve yöntemler
13 Bağlam/İcra merkezli kuram ve yöntemler
14 Genel değerlendirme, tartışma
Kaynaklar
Ders Notu

ARTUN, Erman; Türk Halk Bilimi, Kitabevi Yayınları, İstanbul, 2005.

TAN, Nail; Folklor: Halk Bilimi, Genel Bilgiler; Halk Kültürü, İstanbul, 2000.
ÖRNEK, Sedat Veyis; Türk Halk Bilimi, Kültür Bakanlığı Yayını, Ankara, 1995.

EVLİYAOĞLU, Sait; BAYKURT, Şerif; Türk Halk Bilimi, Ofset Reprodüksiyon Matbaacılık, Ankara, 1988. 

Ders Kaynakları

BORATAV, Pertev Naili; 100 Soruda Türk Folkloru (İnanışlar, Töre ve Törenler, Oyunlar), Gerçek Yayınevi, İstanbul, 1984.

ÇOBANOĞLU, Özkul; Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş, 2. Baskı, Akçağ Yayınları, Ankara, 2000.

EKİCİ, Metin; Halk Bilgisi (Folklor) Derleme ve İnceleme Yöntemleri, 2. Baskı, Geleneksel Yayınları, Ankara, 2007.

ÖZTÜRKMEN, Arzu; Türkiye’de Folklor ve Milliyetçilik, 2.Baskı, İletişim Yayınları, İstanbul, 2006.

OĞUZ, Öcal (Editör); Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, 6. Baskı, Ankara, 2008.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanı ile ilgili güncel ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgiye sahip olma ve bu bilgiyi mesleğinde ve araştırmalarında kullanma becerisine sahiptir. X
2 İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir. X
3 Alanı ile ilgili yaptığı bütün çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
4 Alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. Alanla ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir. X
5 Türk halk oyunlarının sahne sanatlarının bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. X
6 Müzik ve hareket notası yazımı konusunda yetkindir. X
7 Türk halk oyunlarının temelini oluşturan bilim ve sanat alanları ile Dünya danslarının karakteristiklerini uzman veya uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. X
8 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1).
9 Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
10 Halk oyunu, koreoloji, müzik ve Türk milli kültürü alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme ve analiz etme becerisine sahiptir. X
11 Sanat ve bilim alanında ulusal ve uluslararası boyutta ortak bilgi seviyesine ulaşır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 20
1. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 8 8
Ödev 1 12 12
Performans Görevi (Seminer) 1 8 8
Final 1 12 12
Kısa Sınav 1 8 8
Toplam İş Yükü 160
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,4
Dersin AKTS Kredisi 6