Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Görsel İletişim HIP 209 3 2 + 1 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. SERVET SEZGİN
Dersi Verenler Öğr.Gör. SERVET SEZGİN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Günlük hayatımızda gördüğümüz işaretler, semboller ve görüntüleri okuyabilme ve detaylı olarak analiz edebilme konusunda öğrencilere temel düzeyde yeti kazandırmak; yeni anlam ve fikirlerin üretilmesinde temsili görüntüye anlam yükleyebilmeyi öğretmek.

Dersin İçeriği

Ders, öğrenciye sanat ve tasarım yapıtlarının göstergebilimsel analizi için gerekli araçları sunmaktadır. Göstergebilim ve iletişim çalışmaları alanına ait başlıca fikir,,kavram ve analiz yöntemleri öğrenciye tanıtılmaktadır. Özellikle görsel kültür üzerinde durularak, önemli bazı kavramlar incelenmekte ve bu kavramların hem mevcut tasarımların analizinde hem de yeni tasarım geliştirme sürecinde kullanılabilmesi amaçlanmaktadır. Bu kavramlar şunlardır: Gösterge, dizi, dizim, artıkbilgi, entropi, düzgü, düzanlam, yananlam, söylen, metafor, metonim, ideoloji, temsil, pastiş, parodi, kodlama / çözümleme, beğeni Bu ders işaretler, semboller, ikonlar, göstergeler ve simgelemeleri içine alan, görsel iletişimin temel dili ve semiyolojisine giriş seviyesindeki bir derstir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Grafik tasarımın görsel dilini temel düzeyde uygulayabilecektir; Alıştırma ve Uygulama, Sınav ,
2 Semiyoloji konusunun içeriğini temsil eden ikon, indeks ve semboller arasındaki ilişkileri çözümleyebilecektir; Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav ,
3 Resimsel unsurları ve sembolleri semiyolojik bir dil içinde kullanabilecektir; Alıştırma ve Uygulama, Ödev,
4 Görsel iletişim tasarımı alanında dünyadaki örnekleri yorumlayabilecek ve ileride kullanma yetisine sahip olabilecektir; Alıştırma ve Uygulama, Proje / Tasarım,
5 Semiyoloji konusunun içeriğini temsil eden bakmakla görmek arasındaki farkı ortaya koyar. Bireysel Çalışma, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Çeşitli görsel örneklerin gösterilmesi ve yorumlanması
2 İletişim nedir, görsel iletişim nedir? İletişim kurma ihtiyacı; algıyı etkileyen sebepler
3 Erken dönem görsel iletişim örnekleri: ideograflar, pictograflar, tarih öncesi görsel iletişim, Mezopotamya, Mısır hiyeroglifleri, yazının bulunuşu, Çin kaligrafisi, kağıdın bulunması
4 Alfabeler: Fenike, Yunan, Latin, Kore; baskının görsel iletişime olan etkisi
5 Tasarım ve görsel iletişimin prensipleri
6 Görsel algı: Gestalt, görmek ve bakmak arasındaki fark
7 Görsel iletişimin ve semiyoloji: işaret, sembol, indeks ve ikon
8 Semboller (I): Sembol nedir, anlamı nedir, nasıl anlam yüklerler?
9 Semboller (II): Sembol ve kurumsal işaretlerin semantik açıdan incelenmesi
10 Semboller (III): Soyutlama, okunabilirlik ve anlam; görsel iletişimde soyutlama
11 Semboller (IV): Piktogramlar
12 Grafik tasarımın dili (I): Temsil etme ve soyutlama
13 Grafik tasarımın dili (II): Görsel iletişimde kinaye metafor, mecaz, hiciv
14 Dönemin gözden geçirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Servet Somuncuoğlu,Damgaların Göçü Kurgan, İlke Basın Yayın / İstanbul, 2012,ISBN : 9786058856035
Tevfik Fikret Uçar, Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, İstanbul, İnkilap Yayınevi, 2004
Fiske, J. (2003) İletişim Çalışmalarına Giriş, (çev.) Süleyman İrvan, Bilim ve Sanat Yayıncılık, Ankara.
Berger, J. (2013) Görme Biçimleri, (çev.) Yurdanur Salman, Metis Yayınları, İstanbul.
Barthes, R. (2012) Göstergebilimsel Serüven, (çev.) Mehmet Rifat ve Sema Rifat, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
Sartori, G. (2004) Görmenin İktidarı, (çev.) Gül Batuş ve Bahar Ulukan, Karakutu, İstanbul.
Miller, R. M. ve Williams, G. A. (2004) The 5 Paths to Persuasion: The Art of Selling Your Message , Warner Business Book, New York.

Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
1. Proje / Tasarım 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 3 3
Proje / Tasarım 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 110
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,4
Dersin AKTS Kredisi 4