Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Etkili ve Güzel Konuşma | MYO 281 | 3 | 2 + 1 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. ZUHAL EROL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. İLHAN UÇAR, Öğr.Gör. ZUHAL EROL, Öğr.Gör. MERİH GÜNGÖRSÜN, Öğr.Gör. ESRA ATIŞ, Öğr.Gör. NURGÜN CÖMERT, Öğr.Gör. İLKNUR ÇAKAR, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Konuşma dili olarak Türkiye Türkçesinin ses özelliklerini, vurgu sistemini, tonlama düzenini temel bilgi olarak edindirmek ve toplum karşısında Türkçeyi doğru ve güzel kullanabilme becerisi kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Derste doğru ses ve nefes alıştırmaları yapılarak, Türkçenin fonetik yapısı ve kuralları incelenecek. Türkiye Türkçesine özgü tonlama,vurgu, artikülasyon kuralları çerçevesinde anlatım teknikleri ve üslup üzerine alıştırmalar yapılacak. Sözsüz iletişim ( beden dili ), kişisel imaj ve resmî ve sosyal protokol kurallarına göre sunum yapma ve topluluk karşısında konuşma alıştırmaları yapılacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Doğru ses ve nefes sayesinde doğru sesler çıkarmak | Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, | Sözlü Sınav, Ödev, |
2 | Türkçenin ses özelliklerini, seslerin boğumlanma noktalarını ( çıkaklarını ) bilerek bu sesleri doğru telaffuz etmek. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Performans Görevi, |
3 | Ünlü harflerin söyleniş özelliklerini bilerek doğru telaffuz etmek | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
4 | Tonlama ve vurguları doğru ve yerinde yapmak | Anlatım, Gösterip Yaptırma, | Sözlü Sınav, |
5 | Heyecan-Telaş farkı, Mantıklı ve kurallı konuşma, konuşmayı planlama, etkileyici anlatıma hakim olmak | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, Grup Çalışması, | Sözlü Sınav, Performans Görevi, |
6 | Beden dili ile etkili konuşmayı desteklemek | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | Performans Görevi, |
7 | Topluluk önünde ve kamera karşısında güzel ve etkili konuşabilmek | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, | Sözlü Sınav, Performans Görevi, |
8 | Resmi ve sosyal protokol kurallarına göre sunum teknikleri | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, | Ödev, |
9 | Mikrofonla ve mikrofonsuz konuşabilme | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , |
10 | Tekerleme çalışmaları | Anlatım, Gösterip Yaptırma, | Sözlü Sınav, |
11 | Toplum önünde konuşurken heyecanı kontrol edebilme | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Rol Oynama, | Sözlü Sınav, |
12 | Tirad çalışmaları | Gösteri, Rol Oynama, | Performans Görevi, |
13 | Tirad çalışmaları | Gösteri, Rol Oynama, | Performans Görevi, |
14 | Tirad çalışmaları | Gösteri, Rol Oynama, | Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Etkili ve güzel konuşmaya neden ve niçin ihtiyacımız var? Konuşmanın bu özelliklere sahip olabilmesi için neleri hangi ölçüde bilmemiz gerekiyor? Doğru ve yanlış örnekler, uygulama ( Öğrencilerin söyleyiş özelliklerinin tespiti ). | |
2 | Doğru söyleyiş ( Sesletim/Diksiyon ) için ortak dilin ses bilgisi ( Fonetik ) kurallarını bilmek gerekir. ( Tanımlar ) Doğru sesletim için doğru nefes almak gerekir. ( Diyafram nefesi, kafes nefesi uygulamaları ) | |
3 | Ünlü ve ünsüz harflerin boğumlanma ( çıkak ) yerleri, alıştırma ve uygulamalar. Ünlü-ünsüz uyumları kurallarımızı hatırlama. Ses olayları ( Benzeşme, türeme, düşme, ulama... ) Örnek ve uygulamalar. | |
4 | Konuşma sırasında sıkça yapılan yanlışlar. [ Hazırlıksızlık, plansızlık, duygu kontrolü (aşırı heyecan ve korku, telaş ) konuşma hızını ayarlayamama, yanlış nefes, ses yutma, konuşma bozuklukları... Örnekler, çözüm önerileri, uygulamalar. | |
5 | Düz ünlülerin ( A-E-I-İ ) telaffuzları ile ilgili hece-kelime-cümle alıştırmaları. | |
6 | Yuvarlak ünlülerin ( O-Ö-U-Ü ) telaffuzları ile ilgili hece-kelime-cümle alıştırmaları. | |
7 | Ünsüzlerin seslendirilmesinde dikkat edilmesi gereken sorunlu harfler ( s, z, r, t ) ile ilgili hece-kelime-cümle alıştırmaları . | |
8 | Türkçede okunuşları yazılışından farklı kelimeler ve telaffuzları. Örnekler ve alıştırmalar | |
9 | Vurgu nedir? Tanımı. Vurgu çeşitleri. Hece vurgusu, Kelime Vurgusu,. Cümle vurgusu. Anlam ayırıcı vurgu. Örnekler ve alıştırmalar. Seminer | |
10 | Ulama ve ulama çeşitleri. Ulamanın olması ve olmaması gereken yerler. Tonlama. örnekleri ve uygulamalar. Seminer | |
11 | Etkili ve güzel konuşma için ön hazırlık. Fiziksel şartlar, Bilimsel donanım ve planlı hazırlık,. Stres ve zaman yönetimi. Beden dili. Kişisel bakım ve zarafet. Seminer | |
12 | Topluluk önünde ve mikrofonda konuşma kuralları. Selamlama, sunuculuk ve takdim. Seminer | |
13 | Basın-yayın kuruluşlarında en çok yapılan hatalara örneklerin tespiti, irdeleme ve inceleme. Yanlışı fark edebilirlik davranışı. Örnek şiir, makale, haber okuma alıştırmaları. Seminer | |
14 | Öğrenci yetkinlik kazanımını gösterir sunumlar ve değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yrd. Doç.Dr. Muharrem ÖÇALAN, ?Etkili ve Güzel Konuşma Hizmet İçi Eğitim Notları? |
Ders Kaynakları |
AKSOY, Ö.Asım ( 1991 ); Dil Yanlışları, Adam Yay. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 115 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |