Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Etkili ve Güzel Konuşma MYO 281 3 2 + 1 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. ZUHAL EROL
Dersi Verenler Doç.Dr. İLHAN UÇAR, Öğr.Gör. ZUHAL EROL, Öğr.Gör. MERİH GÜNGÖRSÜN, Öğr.Gör. ESRA ATIŞ, Öğr.Gör. NURGÜN CÖMERT, Öğr.Gör. İLKNUR ÇAKAR,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Konuşma dili olarak Türkiye Türkçesinin ses özelliklerini, vurgu sistemini, tonlama düzenini temel bilgi olarak edindirmek ve toplum karşısında Türkçeyi doğru ve güzel kullanabilme becerisi kazandırmak.

Dersin İçeriği

Derste doğru ses ve nefes alıştırmaları yapılarak, Türkçenin fonetik yapısı ve kuralları incelenecek. Türkiye Türkçesine özgü tonlama,vurgu, artikülasyon kuralları çerçevesinde anlatım teknikleri ve üslup üzerine alıştırmalar yapılacak. Sözsüz iletişim ( beden dili ), kişisel imaj ve resmî ve sosyal protokol kurallarına göre sunum yapma ve topluluk karşısında konuşma alıştırmaları yapılacaktır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Doğru ses ve nefes sayesinde doğru sesler çıkarmak Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Sözlü Sınav, Ödev,
2 Türkçenin ses özelliklerini, seslerin boğumlanma noktalarını ( çıkaklarını ) bilerek bu sesleri doğru telaffuz etmek. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Sınav , Performans Görevi,
3 Ünlü harflerin söyleniş özelliklerini bilerek doğru telaffuz etmek Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
4 Tonlama ve vurguları doğru ve yerinde yapmak Anlatım, Gösterip Yaptırma, Sözlü Sınav,
5 Heyecan-Telaş farkı, Mantıklı ve kurallı konuşma, konuşmayı planlama, etkileyici anlatıma hakim olmak Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, Grup Çalışması, Sözlü Sınav, Performans Görevi,
6 Beden dili ile etkili konuşmayı desteklemek Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Performans Görevi,
7 Topluluk önünde ve kamera karşısında güzel ve etkili konuşabilmek Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Sözlü Sınav, Performans Görevi,
8 Resmi ve sosyal protokol kurallarına göre sunum teknikleri Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Ödev,
9 Mikrofonla ve mikrofonsuz konuşabilme Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav ,
10 Tekerleme çalışmaları Anlatım, Gösterip Yaptırma, Sözlü Sınav,
11 Toplum önünde konuşurken heyecanı kontrol edebilme Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Rol Oynama, Sözlü Sınav,
12 Tirad çalışmaları Gösteri, Rol Oynama, Performans Görevi,
13 Tirad çalışmaları Gösteri, Rol Oynama, Performans Görevi,
14 Tirad çalışmaları Gösteri, Rol Oynama, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Etkili ve güzel konuşmaya neden ve niçin ihtiyacımız var? Konuşmanın bu özelliklere sahip olabilmesi için neleri hangi ölçüde bilmemiz gerekiyor? Doğru ve yanlış örnekler, uygulama ( Öğrencilerin söyleyiş özelliklerinin tespiti ).
2 Doğru söyleyiş ( Sesletim/Diksiyon ) için ortak dilin ses bilgisi ( Fonetik ) kurallarını bilmek gerekir. ( Tanımlar ) Doğru sesletim için doğru nefes almak gerekir. ( Diyafram nefesi, kafes nefesi uygulamaları )
3 Ünlü ve ünsüz harflerin boğumlanma ( çıkak ) yerleri, alıştırma ve uygulamalar. Ünlü-ünsüz uyumları kurallarımızı hatırlama. Ses olayları ( Benzeşme, türeme, düşme, ulama... ) Örnek ve uygulamalar.
4 Konuşma sırasında sıkça yapılan yanlışlar. [ Hazırlıksızlık, plansızlık, duygu kontrolü (aşırı heyecan ve korku, telaş ) konuşma hızını ayarlayamama, yanlış nefes, ses yutma, konuşma bozuklukları... Örnekler, çözüm önerileri, uygulamalar.
5 Düz ünlülerin ( A-E-I-İ ) telaffuzları ile ilgili hece-kelime-cümle alıştırmaları.
6 Yuvarlak ünlülerin ( O-Ö-U-Ü ) telaffuzları ile ilgili hece-kelime-cümle alıştırmaları.
7 Ünsüzlerin seslendirilmesinde dikkat edilmesi gereken sorunlu harfler ( s, z, r, t ) ile ilgili hece-kelime-cümle alıştırmaları .
8 Türkçede okunuşları yazılışından farklı kelimeler ve telaffuzları. Örnekler ve alıştırmalar
9 Vurgu nedir? Tanımı. Vurgu çeşitleri. Hece vurgusu, Kelime Vurgusu,. Cümle vurgusu. Anlam ayırıcı vurgu. Örnekler ve alıştırmalar. Seminer
10 Ulama ve ulama çeşitleri. Ulamanın olması ve olmaması gereken yerler. Tonlama. örnekleri ve uygulamalar. Seminer
11 Etkili ve güzel konuşma için ön hazırlık. Fiziksel şartlar, Bilimsel donanım ve planlı hazırlık,. Stres ve zaman yönetimi. Beden dili. Kişisel bakım ve zarafet. Seminer
12 Topluluk önünde ve mikrofonda konuşma kuralları. Selamlama, sunuculuk ve takdim. Seminer
13 Basın-yayın kuruluşlarında en çok yapılan hatalara örneklerin tespiti, irdeleme ve inceleme. Yanlışı fark edebilirlik davranışı. Örnek şiir, makale, haber okuma alıştırmaları. Seminer
14 Öğrenci yetkinlik kazanımını gösterir sunumlar ve değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Yrd. Doç.Dr. Muharrem ÖÇALAN, ?Etkili ve Güzel Konuşma Hizmet İçi Eğitim Notları?

Ders Kaynakları

 

AKSOY, Ö.Asım ( 1991 ); Dil Yanlışları, Adam Yay.
BALTAŞ, A., BALTAŞ, Z.; Bedenin Dili İletişim Becerinizin Anahtarı, Sessiz Diliniz: Remzi
DÖKMEN, Üstün ( 1994 ); İletişim Çatışmaları ve Empati, Sistem Yay.
GÜRZAP, Can ( 2008 ); Söz Söyleme ve Diksiyon, Remzi Kitabevi
GÜRZAP C,; Konuşan İnsan , YKY
HEPÇİLİNGİRLER F,( 2002); Türkçe Off YKY
ŞENBAY, Nüzhet (2004);. Söz ve Diksiyon Sanatı: YKY
KOYUNCU, Z.Polat ( 2007 ); Hızlı Okuma ve Algılama, Omega Yay.
ÖZDEM, Y.(2003); Konuşma Sanatı, Diksiyon: Kariyer
TAŞER, Suat ( 2000 ); Konuşma Eğitimi, Papirüs Yay.
TELLİOĞLU, Cevdet ( 2000 ); Güzel Konuşma Pratiği, Timaş
TEMİZYÜREK, Fahri v.d.( 2007 ); Konuşma Eğitimi, Öncü Kitap.
VURAL, B. (2003); Doğru ve Güzel Konuşma, Fonetik, Diksiyon,
Artikülasyon: Hayat




Etkili ve Güzel Konuşma Sanatı, Suat Yamaner, Deniz Kitap, 2002.

Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Uygulama) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Uygulama) 1 5 5
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 115
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,6
Dersin AKTS Kredisi 4