Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Metin Yazarlığı | BAS 112 | 2 | 2 + 1 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. AYBARS BORA KAHYAOĞLU |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. AYBARS BORA KAHYAOĞLU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; öğrencilerde mevcut olan yazma yeteneklerini bir yazma becerisine dönüştürmektir. Bu dersle öğrenciler, özgün ve farklı düşünmenin değerini kavrayabilecek, yenilikçi yaklaşımların keşfini yapabileceklerdir. Öğrenciler, özgün ve farklı eser üretebilmenin öğrenilebilir olduğunu deneyecek, değişik fikir bulma, bulduğu fikri geliştirme ve geliştirdiği fikri Türkçenin ifade özelliklerinden ve güzelliklerinden yararlanmak suretiyle yazılı/ görsel bir metin haline getirme alanlarında kendilerini geliştireceklerdir. |
Dersin İçeriği | Ders içeriğinde Basın Yayın alanında geçerli olan edebi türler tanıtılacak, bu edebi türlerin tarihsel gelişimleri, tür özellikleri konularında bilgiler verilecek, tür örnekleri incelenecek; verilen bu bilgiler doğrultusunda üzerinde durulan türlerde öğrencilerin özgün üretimler ortaya koymalarına zemin hazırlayacak çalışmalar yaptırılacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Etkili ve planlı yazma becerilerini geliştirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
2 | Yazın türlerini öğrenerek uygulama becerisi kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yazı ve yazmanın tarihi. Yazma becerisi doğuştan mıdır? Geliştirilebilir bir beceri midir? Planlı ve Etkili yazma.Mesaj ve yazılı anlatımın özellikleri. Yazı yazma sanatı. | |
2 | İnsanlık tarihinin sözlü ve yazılı edebiyat dönemlerinde ürettiği yazın türleri. Basın-yayın alanında en sık baş vurulan yazın türleri. | |
3 | Reklam yazarlığı, reklam amaçlı mesaj oluşturma yöntemleri, görsel ve işitsel basına yönelik malzemeler hazırlaması, reklam ve metin ve slogan yazılarında dikkat edilmesi gereken başlıca kurallar, reklam filmlerinin diğer filmlerden metin ve senaryoların | |
4 | Şiir türünün tarihsel gelişimi, tür özellikleri konularında bilgiler verilerek türün örnekleri tanıtılacak ve verilen bu bilgiler doğrultusunda üzerinde durulan türlerde özgün üretimler ortaya koyma çalışmaları yapılacaktır. | |
5 | Eleştiri türünün tarihsel gelişimi, türün özellikleri, tür örnekleri, özgün eleştiri örneği yazma. Nesnellik, olumsuz eleştiri olur mu? Beğeni- eleştiri farkları. | |
6 | Röportaj, türün özellikleri, çeşitleri. Görsel ve yazınsal röportajlar. Tür örnekleri, özgün röportaj çalışması. | |
7 | Tiyatro /Senaryo olay örgüsü, format, dramatik yapı, karakter yaratma, giriş-gelişme- sonuç, sinopsis ve tretman gibi diğer konu başlıklarını da içermek üzere senaryo yazımının temel ilkeleri. Karakterlerin öyküye bağlı olarak geçirdiği değişimler, kah | |
8 | Fıkra/ Köşe Yazısı özellikleri, gülmece ve düşünsel ağırlıklı fıkralar arasındaki farklar. Tür örnekleri. Özgün köşe yazısı yazma çalışmaları. | |
9 | Makale, kanıtlayıcı anlatım türünün özellikleri, makale yazım kuralları. Tür örnekleri, özgün makale yazma denemeleri. | |
10 | Ara sınav | |
11 | Deneme türünün özellikleri, tür örnekleri, özgün deneme üretimi. | |
12 | Öykü, öykünün tarihçesi, öykü türleri ve tür olarak öykünün özellikleri, tür örnekleri, özgün öyküler oluşturma çalışmaları. | |
13 | Günlük/ Anı türlerinin tanınması, aralarındaki farklar, yöntem ve tür örnekleri, özgün üretim çalışmaları. | |
14 | Gezi Yazısı, türün tarihçesi ve özellikleri, ünlü seyahatnamelerden örnekler, özgün seyahat yazısı yazma çalışmaları. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yrd. Doç.Dr. Muharrem ÖÇALAN, Yazı Yazma ve Yazınsal Türler Ders Notları |
Ders Kaynakları | Genel Ağ Kaynakları: http://www.turkceciler.com/yazi_turleri/sohbet.html http://www.uyurgezer.net/biyografi-nedirg-biyografinin-ozellikleri-biyografilerin-yazim-teknikleri-t99402.html http://www.bilgicik.com/yazi/turk-edebiyatinda-gezi-yazisi-turu-tarihi-gelisimi-ve-onemli-temsilcileri/ http://www.turkceciler.com/yazi_turleri/deneme.html http://tr.wikipedia.org/wiki/Deneme_(edebiyat) http://www.yolcu.org/turk_edebiyatinda_deneme.php http://www.tdk.gov.tr/TR/Genel/SozBul.asp http://www.uzmantv.com http://www.megep.meb.gov.tr http://derdimvar.blogspot.com KİTAPLAR: AKSOY, Ö.Asım ( 1991 ); Dil Yanlışları, Adam Yay. DÖKMEN, Üstün ( 1994 ); İletişim Çatışmaları ve Empati, Sistem Yay. GÜRZAP C,; Konuşan İnsan , YKY HEPÇİLİNGİRLER F,( 2002); Türkçe Off YKY VURAL, B. (2003); Doğru ve Güzel Konuşma, Fonetik, Diksiyon, Artikülasyon: Hayat Zeybek, Işıl ( 2004 ) Metin Çözümleme Kitabı Topluluğa Seslenme, İstanbul: ID Kitap. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
2. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
1. Performans Görevi (Atölye) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Proje / Tasarım | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,36 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |