Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İstatistiksel Deney Tasarımı ve Analizi MKM 577 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AYSUN EĞRİSÖĞÜT TİRYAKİ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Mühendislikte, istatistiksel deney tasarımının temel prensipleri ve yöntemlerine, deneysel verilerin istatsitiksel teknikler kullanılarak analizi ve yarumlanmasına ilişkin bilgi ve beceriyi kazandırmak.

Dersin İçeriği

İstatistikte temel kavramlar, istatistiksel hipotez testi, korelasyon ve regresyon analizi, varyans analizi (ANOVA), tolerans ve tahmin aralıkları, deneysel tasarım yöntemleri, Taguchi deney tasarımı, örnek büyüklüğü tayini, amprik modellerde parametre tahmini.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Deney tasarlayabilir. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav , Proje / Tasarım, Performans Görevi,
2 Deney verilerine istatistiksel analiz yöntemlerini uygulayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Proje / Tasarım, Performans Görevi,
3 İstatistiksel analiz sonuçlarını yorumlayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Proje / Tasarım, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1-Mühendisler ve Fenciler için Olasılık ve İstatistiğe Giriş, Sheldon M. Ross, Çeviri Editörü: Prof.Dr. Salih Çelebioğlu, Prof.Dr. Reşat Kasap, AP-Academic Press, Nobel Yayınevi, ISBN: 978-605-133-229-1

2-Experimental Methods for Engineers, J.P.Holman, 8Th Ed., Mc Graw Hill

3-Design and Analysis of Experiments, D. C. Montgomery,John Wiley & Sons, 2009, Seventh Edition.

4-Teori ve Problemlerle İstatistik, Murray r. Spiegel, Larry J. Stephens, Çeviri Editörü: Prof.Dr. Alptekin Esin, Prof.Dr. Salif Çelebioğlu, Schumas´s Outlines, Nobel Yayınevi, ISBN: 975-591-420-X

5-Matlab ve İstatistiksel Veri Analizi, İpek Deveci Kocakoç, Nobel Yayınevi, ISBN: 978-9944-77-121-4

6-Deney Tasarımı İlke ve Teknikleri, Prof.Dr.Necla Comlekci, 2003

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi
5 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi
6 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi
7 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri
8 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
10 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği
11 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi
12 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Proje / Tasarım 20
1. Performans Görevi (Seminer) 10
1. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)