Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İleri Modelleme Teknikleri | MKM 547 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HAKAN SERHAD SOYHAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. HAKAN SERHAD SOYHAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Modelleme teknikleri giderek artan bir şekilde kompleks uygulamalara uygulanarak, daha kısa sürede ve daha az maliyetle geliştirme süreci tamamlanabilmektedir. Özellikle deneysel koşulların birebir modellenebilmesi modellerin doğruluğunun giderek gerçek koşullara doğru gelişmesini sağlamaktadır. Bu dersin amacı, modelleme teknikleri ve bunların uygulama alanları hakkında öğrencilere bilgi vermektir. |
Dersin İçeriği | Bu derste, öğrencilere modelleme kabiliyeti kazanmaları sağlanacak ve bu kabiliyet ile kabul edilebilir zaman süreçlerinde kompleks sistemleri simüle ve analiz etmeleri istenecektir. Derste simülasyon model tasarımları, model uygulamaları ve analizlerinin ileri teknikleri öğretilecektir. Ampirik ve fiziksel modeller, 0-, 1- ve çok boyutlu modeller incelenecektir. Deneylerin bilgisayar ortamına aktarılması, Sınır koşullarının tayini, Parametre tahmini ve Modellerin validasyonu aşamaları öğrencilerin yapacağı bir proje ile uygulamaya dökülecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İleri Modelleme Teknikleri hakkında detaylı bilgi sahibi olmak | ||
2 | Modelleme becerisi kazanmak | ||
3 | Model uygulamaları ve analizlerini öğrenmek | ||
4 | Deneylerin bilgisayar ortamına aktarılmasını anlamak | ||
5 | Sınır koşullarının tayini, Parametre tahmini ve Modellerin validasyonu aşamaları uygulayarak öğrenmek |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Modellemeye giriş | |
2 | Temel kavramlar ve tanımlamalar | |
3 | Modelleme teknikleri | |
4 | Modellerin kurulması | |
5 | Ampirik modeller | |
6 | Fiziksel modeller | |
7 | 0 boyutlu modeller | |
8 | 1 boyutlu modeller | |
9 | Çok boyutlu modeller | |
10 | Deneylerin bilgisayar ortamına aktarılması | |
11 | Sınır koşullarının tayini | |
12 | Parametre tahmini | |
13 | Modellerin validasyonu | |
14 | Uygulama |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Yrd.Doç.Dr. Hakan Serhad Soyhan, İleri Modelleme Teknikleri |
Ders Kaynakları | [1] R.M. Fujimoto, “Parallel and Distributed Simulation Systems”, John Wiley, 2000 [2] J. Banks, J. Carson and B. Nelson, "Discrete-Event System Simulation", 2nd edition, Prentice Hall, 1996 [3] A. Law and D. Kelton, "Simulation Modeling & Analysis", McGraw Hill Publishing Co., 1991 [4] P. Fishwick, “Simulation Model Design and Execution: Building Digital Worlds", Prentice-Hall, 1995 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | ||||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 45 | 45 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |