Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yapı - Zemin Dinamik Etkileşimi | INM 607 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ERKAN ÇELEBİ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ERKAN ÇELEBİ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Çok katlı yapılar, barajlar, viyadükler, asma köprüler, nükleer güç santralleri gibi depreme karşı davranışlarının önemli olduğu bilinen yapı sistemlerinin, çok değişik özellikler taşıyan zeminler üzerinde kurulması zorunluluğu, üstyapı ile zemin arasındaki karşılıklı dinamik etkileşiminin iyi anlaşılmasını gerektirmektedir. Mühendislik yapılarının deprem analizinde, yapı-zemin etkileşimini göz önüne alan hesap modellerinin geliştirilmesi ve çözüm yaklaşımlarının öğretilmesi bu dersin amacını oluşturmaktadır. |
Dersin İçeriği | 1. Rijit temellerin titreşimleri Geometrisi dairesel, dikdörtgen ve şerit tipte olan temellerin incelenmesi 1.1. Elastik yarı sonsuz ortamda yüzeysel ve gömülü temellerin dinamik davranışının incelenmesi ve empedans fonksiyonlarının (dinamik rijitlik-fleksibilite terimlerinin) analitik ve nümerik çözüm yöntemleriyle elde edilmesi ve temel-zemin parametrelerine bağlı incelenmesi, 1.2. Tabakalı zemin ortamında yüzeysel ve gömülü temellerin dinamik davranışının incelenmesi ve empedans fonksiyonlarının (dinamik rijitlik-fleksibilite terimlerinin) analitik ve nümerik çözüm yöntemleriyle elde edilmesi ve temel-zemin parametrelerine bağlı incelenmesi, 2. Yapı-zemin dinamik etkileşim problemleri 2.1.Doğrudan çözüm yöntemleri (sonlu elemanlar ve sınır elemanlar modeli) 2.2. Zemin altsistem yöntemi (rijit temellere bağlı tek ve çok serbestlik dereceli sistemlerin incelenmesi, nümerik ve basitleştirilmiş çözüm yaklaşımlarıyla zemin altsisteminin modellenmesi ) |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yapı-temel-zemin ortak sisteminin karşılıklı etkileşimini göz önüne alan empedans fonksiyonlarını altsistem yaklaşımıyla kavrayabilmek ve sonucunda sistemin dinamik davranışını yorumlayabilmek için gerekli teorik donanımı kazanmak | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Rijit temellerin titreşimleri | |
2 | Elastik yarı sonsuz ortamda yüzeysel temellerin dinamik davranışının incelenmesi | |
3 | Empedans fonksiyonlarının (dinamik rijitlik-fleksibilite terimlerinin) analitik ve nümerik çözüm yöntemleriyle elde edilmesi ve temel-zemin parametrelerine göre incelenmesi | |
4 | Elastik yarı sonsuz ortamda gömülü temellerin dinamik davranışının incelenmesi | |
5 | Empedans fonksiyonlarının (dinamik rijitlik-fleksibilite terimlerinin) analitik ve nümerik çözüm yöntemleriyle elde edilmesi ve temel-zemin parametrelerine göre incelenmesi | |
6 | Tabakalı zemin ortamında yüzeysel temellerin dinamik davranışının incelenmesi | |
7 | Empedans fonksiyonlarının (dinamik rijitlik-fleksibilite terimlerinin) analitik ve nümerik çözüm yöntemleriyle elde edilmesi ve temel-zemin parametrelerine göre incelenmesi | |
8 | Tabakalı zemin ortamında gömülü temellerin dinamik davranışının incelenmesi | |
9 | Empedans fonksiyonlarının (dinamik rijitlik-fleksibilite terimlerinin) analitik ve nümerik çözüm yöntemleriyle elde edilmesi | |
10 | Yapı-zemin dinamik etkileşim problemleri | |
11 | Doğrudan çözüm yöntemleri (sonlu elemanlar ve sınır elemanlar modeli) | |
12 | Zemin altsistem yöntemi ve rijit temellere bağlı tek ve çok serbestlik dereceli sistemlerin incelenmesi | |
13 | Nümerik ve basitleştirilmiş çözüm yaklaşımlarıyla zemin altsisteminin modellenmesi | |
14 | Nümerik ve basitleştirilmiş çözüm yaklaşımlarıyla zemin altsisteminin modellenmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Çelebi, E.; Yapı-Zemin Dinamik Etkileşimi, Hazırlanmış ders notları, 2005 |
Ders Kaynakları | Schmid, G., Tosecky, A., Soil-Structure Interaction, Foundations Vibrations, Lecture Notes, Skopje, 2003. Talaganov, K., Soil and foundation dynamics, Lecture Notes, Skopje, 1998. Sieffert, J., G., and Cevaer F., Handbook of Impedance Functions, Surface Foundations, Quest Editions, Nantes, 1991. Wolf, J. P., Dynamic soil-structure interaction, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, New Jersey, 1985. Newmark, N. L. , Hall, W. J., Vibration of structures induced by ground motion, Chapter 29, part 1, in Shock and Vibration Handbook, 2nd Edn. , McGraw-Hill, New York. 1976. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 15 |
2. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ödev | 2 | 6 | 12 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 144 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,76 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |