Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kontrol Sistemlerinde Özel Konular MEK 606 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ FUAT BOZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrencilere kontrol sistemlerinde yaşanan son
gelişmeleri aktararak, onların daha güncel bilgilerle donatılmasını
sağlamaktır. Böylece öğrenciler tez konusu seçiminde, dünyadaki
kontrol sistemleri alanındaki yeniliklerin bilgisi ışığında daha güncel
davranabileceklerdir
Dersin İçeriği Dizayn basamaklarında göz önüne alınacak hususlar. Kutup yerleştirme,
ikinci dereceden özgür sistemlerin yapısı. Giriş/Çıkış geri besleme
kompanzasyonu. Durum geri beslemesi, durum gözetleyicisi. Optimal
en iyi) denetim, Standart formlar.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dizayn basamaklarında göz önüne alınacak hususları tanımlar Anlatım, Tartışma, Sınav ,
2 Kutup yerleştirme yöntemini kullanır Anlatım, Problem Çözme, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
3 ikinci dereceden özgür sistemlerin yapısını tanımlar Benzetim, Problem Çözme, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
4 Durum geri beslemesini tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Problem Çözme, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
5 Durum gözetleyicisini tanımlar Anlatım, Benzetim, Problem Çözme, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
6 Optimal( en iyi) denetim yapısını tanımlar Anlatım, Benzetim, Problem Çözme, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
7 Farklı optimizasyon kriterlerini tanımlar Anlatım, Benzetim, Problem Çözme, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
8 Standart formlarla optimal denetleyici dizaynı yapar Benzetim, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dizayn basamaklarında göz önüne alınacak hususlar
2 Kutup yerleştirme
3 ikinci dereceden özgür sistemlerin yapısı
4 Giriş/Çıkış geri besleme kompanzasyonu
5 Durum geri beslemesi
6 Durum gözetleyicisi
7 Optimal( en iyi) denetim
8 Standart formlar ve elde edilmesi
9 Farklı optimizasyon kriterleri
10 Farklı optimizasyon kriterleri
11 Standart formlarla optimal denetleyici dizaynı
12 Standart formlarla PI denetleyici dizaynı
13 Standart formlarla PID denetleyici dizaynı
14 Standart formlarla PI-PD denetleyici dizaynı
Kaynaklar
Ders Notu 1. Computational Approaches to and Comparisons of Design
Methods For Linear Controllers, A.F.BOZ, PhD. Thesis, 1999.
2. . Otomatik Kontrol I ve II., M.K.Sarıoğlu, Sistem Yayıncılık, 1996
3. Control Systems Handbook, CRC & IEEE Pres, 1996.
4. Automatic Control Systems, B.C.Kuo, Prentice Hall, 1995
5. Modern Control Systems, R.C.Dorf, R.H.Bishop, Addison Wesley,
1995
6. Feedback Control of Dynamic Systems, G.F.Franklin, J.D.Powell,
A.Emami-Naeini, Addison Wesley, 1994
7. Control Systems Engineering, Norman S. NISE, Benjamin
Cummings Publ.,1992
8. Modern Control Engineering , K.Ogata, Prentice Hall, 1989
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi X
2 Mekatronik mühendisliği ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek
3 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği X
4 Mekatronik mühendisliğinin gerektirdiği makine, elektronik ve bilgisayar yazılım-donanım bilgisi ile birlikte haberleşme ve kontrol teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek
5 Eldeki mevcut verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi işleyebilme ve uygulama becerisi, değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi X
6 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi X
7 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi X
8 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi X
9 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri X
10 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi X
11 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi
12 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak X
13 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi X
14 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi X
15 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Toplam İş Yükü 144
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,76
Dersin AKTS Kredisi 6