Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kontrol Sistemlerinde Özel Konular | MEK 606 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ FUAT BOZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere kontrol sistemlerinde yaşanan son gelişmeleri aktararak, onların daha güncel bilgilerle donatılmasını sağlamaktır. Böylece öğrenciler tez konusu seçiminde, dünyadaki kontrol sistemleri alanındaki yeniliklerin bilgisi ışığında daha güncel davranabileceklerdir |
Dersin İçeriği | Dizayn basamaklarında göz önüne alınacak hususlar. Kutup yerleştirme, ikinci dereceden özgür sistemlerin yapısı. Giriş/Çıkış geri besleme kompanzasyonu. Durum geri beslemesi, durum gözetleyicisi. Optimal en iyi) denetim, Standart formlar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Dizayn basamaklarında göz önüne alınacak hususları tanımlar | Anlatım, Tartışma, | Sınav , |
2 | Kutup yerleştirme yöntemini kullanır | Anlatım, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
3 | ikinci dereceden özgür sistemlerin yapısını tanımlar | Benzetim, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
4 | Durum geri beslemesini tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
5 | Durum gözetleyicisini tanımlar | Anlatım, Benzetim, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
6 | Optimal( en iyi) denetim yapısını tanımlar | Anlatım, Benzetim, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
7 | Farklı optimizasyon kriterlerini tanımlar | Anlatım, Benzetim, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
8 | Standart formlarla optimal denetleyici dizaynı yapar | Benzetim, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dizayn basamaklarında göz önüne alınacak hususlar | |
2 | Kutup yerleştirme | |
3 | ikinci dereceden özgür sistemlerin yapısı | |
4 | Giriş/Çıkış geri besleme kompanzasyonu | |
5 | Durum geri beslemesi | |
6 | Durum gözetleyicisi | |
7 | Optimal( en iyi) denetim | |
8 | Standart formlar ve elde edilmesi | |
9 | Farklı optimizasyon kriterleri | |
10 | Farklı optimizasyon kriterleri | |
11 | Standart formlarla optimal denetleyici dizaynı | |
12 | Standart formlarla PI denetleyici dizaynı | |
13 | Standart formlarla PID denetleyici dizaynı | |
14 | Standart formlarla PI-PD denetleyici dizaynı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Computational Approaches to and Comparisons of Design Methods For Linear Controllers, A.F.BOZ, PhD. Thesis, 1999. 2. . Otomatik Kontrol I ve II., M.K.Sarıoğlu, Sistem Yayıncılık, 1996 3. Control Systems Handbook, CRC & IEEE Pres, 1996. 4. Automatic Control Systems, B.C.Kuo, Prentice Hall, 1995 5. Modern Control Systems, R.C.Dorf, R.H.Bishop, Addison Wesley, 1995 6. Feedback Control of Dynamic Systems, G.F.Franklin, J.D.Powell, A.Emami-Naeini, Addison Wesley, 1994 7. Control Systems Engineering, Norman S. NISE, Benjamin Cummings Publ.,1992 8. Modern Control Engineering , K.Ogata, Prentice Hall, 1989 |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Mekatronik mühendisliği ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | ||||||
3 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
4 | Mekatronik mühendisliğinin gerektirdiği makine, elektronik ve bilgisayar yazılım-donanım bilgisi ile birlikte haberleşme ve kontrol teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek | ||||||
5 | Eldeki mevcut verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi işleyebilme ve uygulama becerisi, değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
6 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
7 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
8 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
9 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
10 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
12 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak | X | |||||
13 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
14 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
15 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
Toplam İş Yükü | 144 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,76 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |