Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Doğru Akım Makinaları ve Sürücüleri | MEK 537 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | - |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MURAT KARABACAK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yasin Cantaş |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Bu ders, Alternatif Akım Makineleri ve Sürücüleri dersinin ilk aşaması olarak işlev görecektir. Bu dersin ardından Alternatif Akım Makineleri ve Sürücüleri dersi ile beraber öğrencilerimizin, Elektrik Makineleri ve Sürücüleri konusunda bütünlük teşkil edecek bilgi ve analiz yeteneklerine sahip olması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Doğru Akım (DA) makineleri, DA makinelerinde bağlantı çeşitleri, Sabit mıknatıslı DA makieneler, DA makinelerin modellenmesi, Doğal (şebeke) komütasyonlu (DK) DA sürücüler, Tek bölgeli DK sürücüler, İki bölgeli DK sürücüler, Dört bölgeli DK sürücüler, Kıyıcılı DA sürücüler, Tek bölgeli kıyıcılı DA sürücüler, İki bölgeli kıyıcılı DA sürücüler, Dört bölgeli kıyıcılı DA sürücüler, DA makine sürücülerinde firenleme yöntemleri, Alan zayıflatmalı denetim, Sürekli-süreksiz akım analizi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | DA makinerini modeller. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
2 | Dört bölgeli DA sürücüleri analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
3 | DA sürücülerde süreksiz akım sınır koşullarını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Doğru Akım (DA) makineleri | |
2 | DA makinelerinde bağlantı çeşitleri | |
3 | DA makinelerin modellenmesi | |
4 | Sabit mıknatıslı DA makieneler | |
5 | Doğal (şebeke) komütasyonlu (line commutated) DA sürücüler | |
6 | Doğal komütasyonlu tek bölgeli DA sürücüler, Doğal komütasyonlu İki bölgeli DA sürücüler | |
7 | Doğal komütasyonlu dört bölgeli DA sürücüler | |
8 | Vize Sınavı | |
9 | Kıyıcılı DA sürücüler | |
10 | Tek bölgeli kıyıcılı DA sürücüler, İki bölgeli kıyıcılı DA sürücüler | |
11 | Dört bölgeli kıyıcılı DA sürücüler | |
12 | DA makine sürücülerinde firenleme yöntemleri | |
13 | Alan zayflatmalı denetim | |
14 | Sürekli-süreksiz akım analizi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders notları mevcuttur, 2017/2018 |
Ders Kaynakları | 1. Electric Drives - Third Edition, Ion Boldea, 2017, CRC Press. 2. ELECTRIC MACHINES Steady State, Transients, and Design with MATLAB, Ion Boldea, 2010, CRC Press. 3. Fundamentals of Electrical Drives, G.K. Dubey, 2002, CRC Press. 4. Fundamentals of Electric Drives, Mohamed A. El-Sharkawi, 2000, Brooks/Cole. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Mekatronik mühendisliği ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | X | |||||
3 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
4 | Mekatronik mühendisliğinin gerektirdiği makine, elektronik ve bilgisayar yazılım-donanım bilgisi ile birlikte haberleşme ve kontrol teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek | X | |||||
5 | Eldeki mevcut verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi işleyebilme ve uygulama becerisi, değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
6 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
7 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
8 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
9 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
10 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
12 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak | ||||||
13 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
14 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
15 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 55 |
1. Ödev | 15 |
2. Ödev | 15 |
3. Ödev | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 145 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |