Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Afetler ve Afet Yönetimi | AFY 001 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MURAT UTKUCU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. LEVENT GÜLEN, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Hilal Yalçın |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | %90 dan fazlası deprem kuşağında bulunan ülkemizde başta depremler olmak üzere, seller ve heyelanlar tarih boyunca önemli can ve mal kayıplarına neden olmuş ve ekonomik gelişmemizi etkilemiştir. Gün geçtikçe artan nüfus ve şehirleşme bu etkileri gelecekte daha da artıracaktır. Dolayısıyla afetlerin negatif etkilerini minimuma indirecek önlemlerin alınması, hazırlıkların yapılması, halkın bilinçlendirilmesi ve özellikle yöneticilerin afet yönetimi konusunda eğitilmesi konusu ivedilikle gerçekleştirilmesi gereken bir görevdir. |
Dersin İçeriği | Afet nedir? Afet çeşitleri, Afetlerin sürdürülebilir kalkınmadaki etkileri, Afet Yönetimi Döngüsü, Afet Terminolojisi, Deprem nedir? Deprem büyüklük ve şiddeti, Türkiye ve dünyanın depremselliği, Deprem Tehlike Haritaları, Zemin ve Bina Etkileşimi, Deprem Tehlike Haritaları, Zemin ve Bina Etkileşimi, Seller, Heyelanlar, Tsunami, Türkiye ve dünyada Afet Zararı Azaltma çalışmaları, Deprem Bölgelerinde Yapılacak Binalar Hakkında Yönetmelik (2007), UDSEP(2012-2023), Türkiye Afet Müdahale Planı (TAMP), Afet Yönetiminde Etkinlik -Onuncu Kalkınma Planı(2014-2018), Afet Yönetiminde Koordinasyon, Acil ve Afet Koordinasyon Merkezleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Afet kavramının ve türlerinin bilincindedir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
2 | Afetlerin ülkelerin sürdürebilir kalkınmasındaki etkileri irdeler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
3 | Afet yönetim döngüsünün öneminin ve gereklerinin bilincindedir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
4 | Ulusal Deprem Stratejisi Eylem Planı çerçevesinde yapılması gerekenleri bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
5 | Afet riskinin azaltılması için ne yapılması gerektiğini irdeler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
6 | Afete dirençli toplum oluşturmayı planlayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
7 | Deprem öncesi, sırası ve sonrası ne yapacağını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Afet nedir? Afet çeşitleri | Ders notları |
2 | Afetlerin sürdürebilir kalkınmadaki etkileri | Ders notları |
3 | Afet Yönetim Döngüsü ve terminolojisi | Ders notları |
4 | Ulusal Deprem Stratejisi Eylem Planı (UDSEP 2012-2023) | Ders Notları |
5 | Türkiye Afet Müdahele Planı-1 | Ders Notları |
6 | Türkiye Afet Müdahele Planı-2 | Ders notları |
7 | Depremler | Ders notları |
8 | Seller, Heyelanlar ve Tsunamiler | Ders notları |
9 | Dünyada Afet Zararları Azaltma Çalışmaları | Ders Notları |
10 | Dünyada Afet Zararları Azaltma Çalışmaları-2 | Ders notları |
11 | Dönem Projesi Sunumları | |
12 | Dönem Projesi Sunumları | |
13 | Dönem Projesi Sunumları | |
14 | Dönem Projesi Sunumları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1- Hyogo Framework for Action (2005-2015), 2007, Building the resilience of Nations and Communities, United Nations, ISDR Publication 1037, Geneva. 2- Smith, K. 2000, Environmental Hazards, Assessing Risk and Reducing Disaster, Routledge, 420p. 3- UDSEP (2012-2023), 2011, Ulusal Deprem Stratejisi ve Eylem Planı, T.C.Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı, 83 sayfa, Ankara. 4- Deprem Bölgelerinde Yapılacak Binalar Hakkında Yönetmelik, 2007, Resmi Gazete 6.Mart.2007, Sayı: 26454. 5- Türkiye Afet Müdahale Planı, T.C.Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı, 41 sayfa, Ankara. 6- T.C. Kalkınma Bakanlığı Onuncu Kalkınma Planı (2014-2018) Afet Yönetiminde Etkinlik Raporu (yayınlanmamış). |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Afet Yönetimi alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
3 | Problem kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
5 | Afet Yönetiminde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
12 | Afet Yönetimi ile ilgili uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |