Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İleri Rehberlik Uygulaması EPH 607 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ HAYDAR ŞAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Çınar KAYA
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bu dersin temel amacı Bireysel psikolojik danışma becerilerinin geliştirilmesidir.
Dersin İçeriği (YÖK Kur tanımı alınmıştır.)
Temel bireysel danışma teorileri, danışma teknikleri ve bireysel danışmada yaşanan temel problemler.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bireysel Psikolojik Danışma Becerilerini uygular. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Ödev,
2 Terapötik becerileri kullanır. Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Ödev,
3 Rehberlik uygulamalarını problemlilik durumlarına göre listeler. Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav ,
4 Rehberlik uygulamalarını içselleştirerek özetler. Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav ,
5 Problemlilik durumlarına uygun rehberlik yaklaşımlarını uygular. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Ödev,
6 rehberlik uygulamalarının birbirlerine yönelik eksi ve artı yönlerini karşılaştırarak sınıflandırır. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
7 Mevcut rehberlik uygulamalarına bağlı kalarak yeni rehberlik uygulamaları geliştirir. Anlatım, Grup Çalışması, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Ödev,
8 Hangi rehberlik uygulamasının hangi sonuçları vereceğini önceden tahmin eder. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bireysel Psikolojik Danışma Becerileri
2 Etkili Danışmanın Kişisel Karakteristikleri
3 Etkin Dinleme
4 Somutluk
5 Empati
6 İçtenlik Ve Saygı
7 Ara sınav
8 Aşama Becerileri
9 Aşama Becerileri
10 Aşamaları Birleştirme
11 Töropatik ilişki
12 Saydamlık
13 Kendini açma
14 Genel Değerlendirme.
Kaynaklar
Ders Notu Akkoyun, F. (1994). Yardım becerileri alıştırmaları (Temel eğitim programı) (2. baskı). Ankara: Form Ofset
Ders Kaynakları Hill, C. E. & O?Brien, K. M. (1999). Helping skills: Facilitating exploration, insight and action. Akkoyun, F. (1994). Yardım becerileri (Temel eğitim programı) (2. baskı). Ankara: Form Ofset.
Carkhuff, R. (1986). The art of helping (5th ed.). Ambers: Human Resource Development Press, Publishers of Human Technology
Egan, G. (1998). The skilled helper: A problem-management approach to helping. (6th ed.) Pasific Groove: Brooks/Cole
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Çağdaş Psikolojik Danışma Akımlarını ayrıntılı olarak tanır ve karşılaştırarak analiz ederek, elde ettiği kuramsal bilgiyi alana yönelik uygulamalarda kullanabilir.
2 Evlilik ve aile içinde yaşanılan sorunları farklı kuram ve yaklaşımlar çerçevesinde analiz ederek, sorunları önlemeye ya da sorunlarla başa çıkma becerisi kazandırmaya yönelik danışma uygulamaları tasarlar. X
3 Öğrencilerin kişisel mesleki ve eğitsel gelişimini en üst düzeyde desteklemek için seminerler ve grup rehberliği etkinlikleri planlar ve uygular.
4 Doktora eğitiminin ve araştırmalarının gerektirdiği ölçülerde araştırma ve yayın yapma beceri kazanır. X
5 Çocuk ya da ergenlerde görülen davranış problemleri ve bozuklukları, nedenleri ve yardım sürecine ilişkin olarak ayrıntılı bilgi sahibi olur ve bu bilgiyi uygulama becerisi kazanır.
6 Toplumsal alanda psikolojik danışma ve rehberlik alanında bilgilendirmeye ihtiyaç duyulan konu başlıkları ya da yardım alanlarını tespit ederek bunlara ilişkin seminerler düzenler. X
7 Farklı yaklaşımlara dayalı olarak farklı durumlara ilişkin grupla psikolojik danışma oturumları tasarlar ve uygular.
8 Toplumsal olaylara ilişkin kriz alanlarında yardımcı olabilecek psikolojik danışma alanına ilişkin bilgilerini kullanır. X
9 İleri düzey ölçme ve değerlendirme becerisi kazanır.
10 Psikolojik bozukluklara ilişkin tanılama ve yardım sürecine ilişkin uzmanlık kazanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 16 16
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 159
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,36
Dersin AKTS Kredisi 6