Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İleri Ölçme Uygulaması EPH 611 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. GÜLDEN KAYA UYANIK
Dersi Verenler Doç.Dr. GÜLDEN KAYA UYANIK,
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Çınar KAYA
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bu derste psikometrik kuramların yanısıra temel test uygulama ve yorumlama becerileri üzerinde durulur, özellikle çocuklarla ilgili test uygulamaları üzerinde çalışılır.
Dersin İçeriği Bu derste rapor yazma becerileri geliştirilir. Bu derste psikometrik kuramların yanısıra temel test uygulama ve yorumlama becerileri üzerinde durulur, özellikle çocuklarla ilgili test uygulamaları üzerinde çalışılır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Temel kavramları tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
2 Güvenirlik ve geçerlik arasındaki ilişkiyi tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Farklı yöntemlerle madde hazırlar. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Sınav , Ödev,
4 Maddelerin ön incelemesini yapar. Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav , Ödev,
5 Testin deneme formunu oluşturarak uygular. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
6 Madde istatistiklerini hesaplar. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
7 Madde istatistiklerine göre madde seçer. Anlatım, Gösterip Yaptırma, Sınav , Ödev,
8 Güvenirlik ve geçerlik hesaplamalarını yapar. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Testlerin Doğası Ve Kullanışını Kavrayabilme
2 Testlerin Klinik, Eğitsel Ve Akademik Kullanımlarını Tanıyabilme
3 Ölçekler Ve Frekans Dağılımlarını Tanıyabilme
4 Korelasyon, Güvenirlik Ve Geçerlik Bilgisi
5 Belirli Bir Amaç İçin Uygun Testi Seçebilme
6 Ölçmede Güncel Gelişmeleri Ve Gelecekteki Durumu Tanıyabilme
7 Genel Zihinsel Gelişim Ve Çeşitli Zeka Testlerini Tanıyabilme
8 Bireysel Ve Grup Zeka Testlerinin Kullanımını Kavrayabilme
9 İlgi Envanterleri Bilgisi
10 Mesleki Gelişim Ve Çeşitli Mesleki İlgi Envanterlerini Tanıyabilme
11 Kişilik Gelişimi Ve Çeşitli Kişilik Testlerini Tanıyabilme
12 Objektif Ve Projektif Kişilik Testler Bilgisi
13 Profesyonel Olarak Uygulanan Bir Zeka Ya Da Kişilik Testini Gözlemleyebilme
14 Sınıf Arkadaşına MMPI Uygulayıp Profilini Çizebilme
Kaynaklar
Ders Notu Psikolojik testler, İbrahim Ethem Özgüven PDREM Yayınları, Ankara (2005)
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Çağdaş Psikolojik Danışma Akımlarını ayrıntılı olarak tanır ve karşılaştırarak analiz ederek, elde ettiği kuramsal bilgiyi alana yönelik uygulamalarda kullanabilir.
1 Çağdaş Psikolojik Danışma Akımlarını ayrıntılı olarak tanır ve karşılaştırarak analiz ederek, elde ettiği kuramsal bilgiyi alana yönelik uygulamalarda kullanabilir. X
2 Evlilik ve aile içinde yaşanılan sorunları farklı kuram ve yaklaşımlar çerçevesinde analiz ederek, sorunları önlemeye ya da sorunlarla başa çıkma becerisi kazandırmaya yönelik danışma uygulamaları tasarlar. X
2 Evlilik ve aile içinde yaşanılan sorunları farklı kuram ve yaklaşımlar çerçevesinde analiz ederek, sorunları önlemeye ya da sorunlarla başa çıkma becerisi kazandırmaya yönelik danışma uygulamaları tasarlar.
3 Öğrencilerin kişisel mesleki ve eğitsel gelişimini en üst düzeyde desteklemek için seminerler ve grup rehberliği etkinlikleri planlar ve uygular.
3 Öğrencilerin kişisel mesleki ve eğitsel gelişimini en üst düzeyde desteklemek için seminerler ve grup rehberliği etkinlikleri planlar ve uygular. X
4 Doktora eğitiminin ve araştırmalarının gerektirdiği ölçülerde araştırma ve yayın yapma beceri kazanır. X
4 Doktora eğitiminin ve araştırmalarının gerektirdiği ölçülerde araştırma ve yayın yapma beceri kazanır.
5 Çocuk ya da ergenlerde görülen davranış problemleri ve bozuklukları, nedenleri ve yardım sürecine ilişkin olarak ayrıntılı bilgi sahibi olur ve bu bilgiyi uygulama becerisi kazanır. X
5 Çocuk ya da ergenlerde görülen davranış problemleri ve bozuklukları, nedenleri ve yardım sürecine ilişkin olarak ayrıntılı bilgi sahibi olur ve bu bilgiyi uygulama becerisi kazanır.
6 Toplumsal alanda psikolojik danışma ve rehberlik alanında bilgilendirmeye ihtiyaç duyulan konu başlıkları ya da yardım alanlarını tespit ederek bunlara ilişkin seminerler düzenler. X
6 Toplumsal alanda psikolojik danışma ve rehberlik alanında bilgilendirmeye ihtiyaç duyulan konu başlıkları ya da yardım alanlarını tespit ederek bunlara ilişkin seminerler düzenler.
7 Farklı yaklaşımlara dayalı olarak farklı durumlara ilişkin grupla psikolojik danışma oturumları tasarlar ve uygular. X
7 Farklı yaklaşımlara dayalı olarak farklı durumlara ilişkin grupla psikolojik danışma oturumları tasarlar ve uygular.
8 Toplumsal olaylara ilişkin kriz alanlarında yardımcı olabilecek psikolojik danışma alanına ilişkin bilgilerini kullanır. X
8 Toplumsal olaylara ilişkin kriz alanlarında yardımcı olabilecek psikolojik danışma alanına ilişkin bilgilerini kullanır.
9 İleri düzey ölçme ve değerlendirme becerisi kazanır. X
9 İleri düzey ölçme ve değerlendirme becerisi kazanır.
10 Psikolojik bozukluklara ilişkin tanılama ve yardım sürecine ilişkin uzmanlık kazanır.
10 Psikolojik bozukluklara ilişkin tanılama ve yardım sürecine ilişkin uzmanlık kazanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 5 5
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 143
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,72
Dersin AKTS Kredisi 6