Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Anayasa Hukuku SBK 371 5 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. FERRUH TUZCUOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Onur TÜRKÖLMEZ
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Öğrencilerin,Anayasa kavramı, anayasacılık düşüncesi ve pratiği; devlet yaşamında anayasanın ve anayasal düzenin yeri ve önemi; 1982 Anayasasında, temel hak ve özgürlükler, yasama, yürütme ve yargı organı hakkında temel düzeyde bilgiler edinmelerini ve uygulamada karşılarına çıkan tartışmalara bilgi kaynaklı ve donanımlı olarak katılabilmelerini sağlamak.
Dersin İçeriği
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Anayasa kavramını ortaya koyar; diğer hukuk kurallarından ayırır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Anayasaları çeşitli açılardan sınıflandırır ve eline aldığı bir anayasayı bu ayırımlar içerisinde değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Anayasallık denetiminin anlamını bilir ve denetim modelleri hakkında bilgiler verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Anayasaların kimin tarafından, hangi durumlarda yapıldığını ortaya koyar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Demokratik anayasanın nasıl yapılacağını ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Türev kurucu güç hakkında bilgi verir; asli kurucu güç ile farkını ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
7 Monarşi ile cumhuriyet arasındaki ilişki ve farklılıkları analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
8 Federal devleti ile üniter devleti karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
9 Bir devlete ait özellikler verildiğinde bu devletin üniter mi, federal mi, bölgesel modelde mi olduğu hakkında hükümlerde bulunur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
10 Demokratik rejimleri diğerlerinden ayırır ve siyasal rejimlerle ilgili analizler yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
11 İnsan haklarını çeşitli açılardan sınıflandırır ve örnekler verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
12 Avrupa insan hakları sözleşmesinin ulusal anayasal düzenler üzerindeki etkilerini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Anayasa, anayasa hukuku kavramı, anayasa hukukunun hukuk dalları arasındaki yeri, anayasa hukukunun kaynakları Gözler, Kemal(2008), Anayasa Hukukunun Genel Esaslarına Giriş, Ekin Yay., Bursa 2008, ss. 1-20,Teziç,Erdoğan(1998), Anayasa Hukuku(Genel Esaslar), Beta Yay., s.1-50,Kaboğlu, İbrahim, Özden(2006) Anayasa Hukuku Dersleri-Genel Esaslar,Legal Yay. İst,s.1-18
2 Anayasacılık hareketleri ve anayasaların çeşitli açılardan sınıflandırılması Gözler, 2008: 21-33.Teziç, 1998: 134-146.Erdoğan, Mustafa (2006), Anayasa Hukuku, Orion Yay., Ankara 2005, ss. 37-49, Kaboğlu, 2006: 2-20.
3 Anayasaların yapılış ve değiştirilişleri Gözler, Kemal, Kurucu Güç, Ekin Yay., Bursa 1997.Gözler, 2008: 44-62.Teziç, 1998: 147-171. Kaboğlu, 2006, 21-33.
4 Anayasanın üstünlüğü ve kurumsal güvencesi olarak anayasa yargısı (anayasaya uygunluk denetimi) Erdoğan, 2006: 50-58, Gözler, 2008: 33-41.Teziç, 1998: 171-214, Kaboğlu, 2006: 308-377.
5 Anayasa Hukukunda devlet kavramı, devletin kurucu unsurları Gözler, 2008: 64-78, Erdoğan, 2006: 17-26.Teziç, 1996: 108-121.Kaboğlu, 2006: 51-93.
6 Güçler ayrılığı kavramı ve günümüzdeki görünümü Gözler, 2008: 90-120.Teziç, 1998: 121-133.Kaboğlu, 2006: 137-159.Erdoğan, 2006: 27-28.
7 Devletlerin çeşitli açılardan sınıflandırılması (1) Gözler, 2008: 90-120.Teziç, 1998: 121-133.Kaboğlu, 2006: 137-159.Erdoğan, 2006: 27-28.
8 Yasama yürütme ilişkileri ve hükümet sistemleri Teziç, 1998: 393-433. Gözler, 2008: 123-162. Erdoğan, 28-36. Kaboğlu, 2006: 114-130.
9 ARASINAV
10 Demokrasi teorisi ve uygulama biçimleri (1) Erdoğan, 2006: 105-138. Gözler, 2008: 167-186. Kaboğlu, 2006: 163-201.
11 Demokrasi teorisi ve uygulama biçimleri (2) Erdoğan, 2006: 105-138. Gözler, 2008: 167-186. Kaboğlu, 2006: 163-201.
12 Seçim hukukunun temel ilkeleri Gözler, 2008: 190-214. Teziç, 1998: 215-344.
13 Hak ve özgürlük kavramı ve tarihsel gelişimi, sınırlandırılmaları ve durdurulmaları Gözler, 2008: 217-230, Kaboğlu, 2006: 207-237.
14 Hak ve özgürlüklerin anayasal güvenceleri ve uluslar arası hukuk yoluyla korunması Erdoğan, 2006: 68-73. Gözler, 2008: 229-237. Kaboğlu, 2006: 239-262.
Kaynaklar
Ders Notu 1. Kemal Gözler, Anayasa Hukukunun Genel Esasları, Ekin Kitabevi, Bursa 2008.
2. Erdoğan Teziç, Anayasa Hukuku Genel Esaslar, Beta Yay., İstanbul 2006.
3. İbrahim, Ö. Kaboğlu, Anayasa Hukuku Genel Esaslar, Legal Yay., İstanbul 2006.
4. Mustafa Erdoğan, Anayasal Demokrasi, Anayasa Hukukuna Giriş, Siyasal Kitabevi, Ankara 2006.
5. Mustafa Erdoğan, Anayasa Hukuku, Orion Yay., Ankara 2006.
Ders Kaynakları T.C. 1982 Anayasası. anayasa. gov.tr´de; anayasa.gen.tr´de ders içeriğiyle ilgili makaleler
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Endüstri İlişkileri, Sosyal Politika, İnsan Kaynakları ve İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku alanlarında ulusal ve uluslar arası düzeylerde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma ve bunları çalışma ortamında kullanabilme
2 Endüstri İlişkileri ile ilgili temel mevzuata hâkim olup, bunları pratik durumlara uygulayabilme ve yorumlayabilme
3 Sosyal adalete değer verebilme ve sosyal adalet bilincine sahip olma X
4 Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olmakla beraber alanıyla ilgili kuramsal ve pratiksel bilgileri doğru ve etkili bir şekilde ifade edebilme, bilgileri ve düşünceleri başkalarının anlayabileceği şekilde iletebilme, yorumlama, eleştirebilme yeteneğine ve yüksek ikna gücüne sahip olma
5 Eleştirel düşünebilen, alternatif çözümlerin, değerlendirmelerin ve sorunlara yaklaşım yollarının zayıf ve kuvvetli yönlerini tanımlamak için akıl yürütebilme, farklı kaynaklardan bilgi elde edebilme ve analiz etme becerisine sahip olmakla beraber inisiyatif de kullanabilme X
6 Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip olmakla beraber, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkilerini göz önünde bulundurma, analitik düşünce yapısına sahip olma ve stratejik yaklaşım geliştirebilme
7 Takım çalışmasına yatkın, liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma.
8 Kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer dâhil olmak üzere bir yabancı dilde bilgi sahibi olma, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme
9 Temel Bilgisayar kullanım bilgisine sahip olma; insan kaynakları ve çalışma ilişkilerinde kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgilenme ve bu yazılımları kullanabilme becerisini kazanma
10 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 7 7
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 2 2
Final 1 7 7
Toplam İş Yükü 114
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,56
Dersin AKTS Kredisi 5