Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sivil Toplum ve Sosyal Politika | CEK 257 | 3 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Sosyal Politika |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SİNEM YILDIRIMALP |
Dersi Verenler | Prof.Dr. SİNEM YILDIRIMALP, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Akın Özdemir |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sivil Toplum Örgütlerinin demokratik yapı içerisinde sosyo-ekonomik ve politik yeri ve önemi; Sivil Toplum Örgütlerinin temel amacı ve değişik tipteki Sivil Toplum Örgütlerinin sosyal, ekonomik ve siyasi politikalar üzerindeki etkileri; Baskı gücü olarak, sosyal etkinlik aracı olarak Sivil Toplum Örgütlerinin etkinlik ve güçlerinin analizi |
Dersin İçeriği | Sivil Toplum Örgütlerinin sosyal hayattaki yeri ve önemi; Küresel Sivil Toplum Örgütlerindeki gelişmelerini ve etkinliklerini tanıma; Türkiyede devlet, yasama ve gelenekler çerçevesinde Sivil Toplum Örgütlerinin fonksiyonları; Sivil Toplum Örgütlerinin özgül yapısı ve Türkiyeden örneklerinin incelenmesi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sivil Toplum Örgütlerinin demokratik toplumlardaki yeri ve önemini açıklar | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Dünyadaki gelişmeleri tartışır | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
3 | Türkiyede Sivil Toplum Örgütlerinin sosyal etkilerini tartışır | Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Uygulamada Sivil Toplum Örgütlerinin örgütsel çalışma yaşamını inceler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
5 | Sivil Toplum Örgütlerinin Kamuoyu oluşturmadaki yerini açıklar | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
6 | Türkiyede Sivil Toplum Örgütlerinin faaliyetleri ve bunun reel politiğini değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sivil Toplum Kuruluşları ve Toplumsal Yapı Üzerindeki Etkileri ve Önemi | Balkır, Zehra Gönül ve Kerem Çolak (2004), Bilgi Toplumuna Geçiş Sürecinde STKların Sosyal Denetim Fonksiyonları, 1. Ulusal Sivil Toplum Kuruluşları Kongresi 4-6 Haziran Çanakkale. |
2 | Küreselleşme ve STK´lara yansımaları | Mutioğlu, Halil ve Fahriye Gözcü (2004), Küreselleşme Gerçeği Sivil Toplum Miti, 1. Ulusal Sivil Toplum Kuruluşları Kongresi 4-6 Haziran Çanakkale. |
3 | Türkiyede ve Dünyada STKların Gelişimi ve Etkinlikleri | Akatay, Ayten ve İsmail Sevinç (2004), Cumhuriyetten Günümüze STKların Gelişim Süreci, 1. Ulusal Sivil Toplum Kuruluşları Kongresi 4-6 Haziran Çanakkale. |
4 | Türkiyenin AB Katılım Sürecinin STKlara etkileri ve Katkıları | Varlık, Ülkü ve Banu Ören (2004), Türkiye AB İlişkilerinde STKların Rolü ve Önemi, 1. Ulusal Sivil Toplum Kuruluşları Kongresi 4-6 Haziran Çanakkale. |
5 | Gönüllülük ve Katılımcılık Temelinde STKların örgütlenmesi, Yönetimi ve Sorunları | Kaleli, Nilay ve diğ. (2004), STKlarda Yönetim ve Yönetici Profili, 1. Ulusal Sivil Toplum Kuruluşları Kongresi 4-6 Haziran Çanakkale. |
6 | STKların Sosyal Siyasal ve Ekonomik Yaşamdaki Rolleri I | Yıldırım, Ergün (2004), Sivil Toplumun Araçsallaşması, 1. Ulusal Sivil Toplum Kuruluşları Kongresi 4-6 Haziran Çanakkale. |
7 | STKların Sosyal Siyasal ve Ekonomik Yaşamdaki Rolleri II | Laçiner, Sedat (2004), Dış Politika ve STKlar, 1. Ulusal Sivil Toplum Kuruluşları Kongresi 4-6 Haziran Çanakkale. |
8 | Merkezi ve Yerel Yönetimler ile STK Etkileşimi ve Türkiyedeki Merkezi Yönetimin STKlara Bakışı | Armağan, Ramazan ve İsmail Başaran (2004), Yerel Demokrasinin Gelişiminde STKların Rolü, 1. Ulusal Sivil Toplum Kuruluşları Kongresi 4-6 Haziran Çanakkale. |
9 | STK Üniversite İşbirliğinin Boyutları ve STK lara yönelik Eğitim ve Öğretimin Sağlanması | Gümrükçüoğlu, Mahnaz ve Kazım Mert (2004), Üniversite ve Sivil Toplum, 1. Ulusal Sivil Toplum Kuruluşları Kongresi 4-6 Haziran Çanakkale. |
10 | STK Ekonomisi Mali ve Hukuksal Sorunları | Şahin, Mehmet ve C. Öykü Dönmez (2004), Vakıf ve Derneklerle İlgili Mali Konular: Sorunlar ve Öneriler, 1. Ulusal Sivil Toplum Kuruluşları Kongresi 4-6 Haziran Çanakkale. |
11 | Türkiyede ve Dünyada Kadın Hakları, Örgütlenmeleri ve Sorunları | Çelik, M. ve Diğ. (2004), Çanakkale İlinde Kadın Hakları Konusundaki Örgütlenmelerin İncelenmesi, 1. Ulusal Sivil Toplum Kuruluşları Kongresi 4-6 Haziran Çanakkale. |
12 | Türkiyede ve Dünyada Demokrasi ve STKlar | Barut, Mehmet (2004), Demokrasi, Yurttaşlık ve Demokratik Yurttaşlık Eğitiminin Bir Bileşeni Olarak Sivil Toplum Kavramına İlişkin Tartışmalar ve ST ilişkisi, 1. Ulusal Sivil Toplum Kuruluşları Kongresi 4-6 Haziran Çanakkale. |
13 | STKların işlevsel Etkinlikleri | TOSUN ERDOĞAN,G.,Demokratikleşme Perspektifinden Devlet-Sivil Toplum İlişkisi, 2000 |
14 | Çevresel Sorunlar ve STKlar | Orhan, Gökhan (2004), Türkiyede Çevre Politikası Süreçlerinde Katılım İlkesinin Uygulanması ve Çevreci STKların Rolü, 1. Ulusal Sivil Toplum Kuruluşları Kongresi 4-6 Haziran Çanakkale. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | ÇAHA, Ö; Sivil Toplum Aydınlar ve Demokrasi, İz Yayınları, İstanbul, 1999 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Endüstri İlişkileri, Sosyal Politika, İnsan Kaynakları ve İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku alanlarında ulusal ve uluslar arası düzeylerde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma ve bunları çalışma ortamında kullanabilme | X | |||||
2 | Endüstri İlişkileri ile ilgili temel mevzuata hâkim olup, bunları pratik durumlara uygulayabilme ve yorumlayabilme | X | |||||
3 | Sosyal adalete değer verebilme ve sosyal adalet bilincine sahip olma | X | |||||
4 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olmakla beraber alanıyla ilgili kuramsal ve pratiksel bilgileri doğru ve etkili bir şekilde ifade edebilme, bilgileri ve düşünceleri başkalarının anlayabileceği şekilde iletebilme, yorumlama, eleştirebilme yeteneğine ve yüksek ikna gücüne sahip olma | ||||||
5 | Eleştirel düşünebilen, alternatif çözümlerin, değerlendirmelerin ve sorunlara yaklaşım yollarının zayıf ve kuvvetli yönlerini tanımlamak için akıl yürütebilme, farklı kaynaklardan bilgi elde edebilme ve analiz etme becerisine sahip olmakla beraber inisiyatif de kullanabilme | X | |||||
6 | Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip olmakla beraber, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkilerini göz önünde bulundurma, analitik düşünce yapısına sahip olma ve stratejik yaklaşım geliştirebilme | ||||||
7 | Takım çalışmasına yatkın, liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma. | X | |||||
8 | Kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer dâhil olmak üzere bir yabancı dilde bilgi sahibi olma, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | X | |||||
9 | Temel Bilgisayar kullanım bilgisine sahip olma; insan kaynakları ve çalışma ilişkilerinde kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgilenme ve bu yazılımları kullanabilme becerisini kazanma | ||||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
3. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 136 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |