Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilgisayar Destekli Tasarım II MTE 322 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ADEM DEMİR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Azim GÖKÇE
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bilgisayarda tasarım programı yardımıyla imalat yöntemlerine uygun parça ve parçalardan oluşan makine tasarımı ve üretimi yapabilme becerisini kazandırmak.
Dersin İçeriği Tasarım ve imalat programlarını öğrenme, sac metal kalıpçılığı, hacim kalıpçılığı, b,bükülmüş sacların açılımı, kesme kalıpların tasarımı (CAD) Bilgisayarlı İşleme teknolojileri (CAM)
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tasarım programlarının imalat modüllerini inceleme uygun programı seçme Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Ödev, Sınav ,
2 Tasarım programı yardımıyla sac parçaları şekillendirebilme Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Örnek Olay, Anlatım, Ödev, Sınav ,
3 Bükülmüş sacların açılımlarını çizme ve kesme kalıplarını yapma Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Sınav , Ödev,
4 Katı modelden hacim kalıpları elde edebilme Gösterip Yaptırma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav ,
5 Tasarlan kalıp ve parçalar için farklı imalat yöntemleri uygulayabilme Örnek Olay, Anlatım, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Gösteri, Benzetim, Ödev, Sınav ,
6 Tasarımı bitmiş parçalarla analiz ve simülasyon yapabilme Benzetim, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Örnek Olay, Proje Temelli Öğrenme , Anlatım, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sac metal kalıpçılığı ve hacim kalıpçılığına giriş
2 Sac kesim için tasarımı yapılmış bükülü parçaların açınımlarını çizmek
3 Kesme ve bükme kalıplarını tasarlamak
4 Hacim kalıpçılığı için model ve maçanın kalıp kütüğünün içine montaj kurallarına göre monte edilmesi
5 "cavitiy" komutu ile modelin ve maçanın kalıptan çıkarılarak kalıp boşluğunun elde edilmesi
6 Kum kalıp, Kokil kalıp, Metal ve plastik enjeksiyon için metal kalıpların tasarımı ve bu kalıpların yolluk, besleyicilerinin tasarımı
7 Metal sektörü için bank tasarımı; kaynaklı ve cıvatalı montajın gösterimi, Sac kesimler için düzlemesel gerçek geometrik şeklin eldesi (açılım)
8 Plastik sektörü için bir cep telefonu kasası model ve kalıp tasarımı
9 Mobilya Sektörüne yönelik örnek bir mutfak dolabı tasarımı ve montajı
10 Döküm sektörüne yönelik bir alaşımlı jant modeli, kokil kalıp, yolluk ve besleyici tasarımı
11 Her öğrencinin kendine özgün bir parça veya mekanizma tasarlaması ve çalışır halde göstermesi
12 Tasarlan parçalar ve kalıplar bir işleme programı (CAM) yardımıyla takım yolu ve kesme hızlarının tanımlanması
13 Tasarlanan parçaların NC kodlarına dönüştürülmesi
14 İlgili işleme tezgâhına yüklenmesi
Kaynaklar
Ders Notu Ü Kocabıçak, uto CAD 200 ile Bilgisayar Destekli Teknik Resim Değişim Yayınları, ADAPAZARI (2001)
Ders Kaynakları S. Tüzel, alidWorks 2004 Parçalar ve montajlar Alfa Basım Yayım ve Dağıtım, İstanbul (2004)
M. Bağcı, C. Bağcı, eknik Resim Cilt 1, Bağcı Yayınevi, (1979)
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel veya mesleki orta öğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki güncel bilgi ve becerileri içeren ders kitapları, uygu¬lama araç ve gereçleri ile diğer bilimsel kaynaklarla destekle¬nen ileri düzeyde uygulamaya yönelik bilgi ve becerilerine sahip olmak ve alanındaki temel kavramları kullanabilmek. Metal teknolojisi ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, karmaşık problem ve konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. Temel fen bilimlerine ait bilgilerini, metal teknolojileri alanındaki problemleri çözebilmede kullanabilme becerisine sahip olur. X
2 Metal teknolojileri alanında tanımı iyi yapılmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek; pratik uygulamalarda gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri kullanabildiğini göstermek. Teknik resim temel kavramlarını bilmek, metal teknolojileri ile ilgili mesleki resimleri okuyabilmek ve bilgisayar programlarını kullanarak tasarım yapabilmek. Metal teknolojileri alanlarında kullanılan ölçü aletlerini tanıma, kavrama, bakım ve kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olur. X
3 Metal teknolojileri alanları ile ilgili sektörlerde üretim aşamalarını kavrayarak gerektiğinde iyileştirmeler önerebilmek. Kalite kontrol süreçlerini kavrayarak, imal edilen ürünün kalitesine yansıtabilme bilgisine ve becerisine sahip olmak. Metal teknolojileri ile ilgili üretim yöntemlerini tanıyabilir. X
4 Metalik malzemelerin birleştirilebilirliği hakkında gerekli teorik bilgileri kazanarak uygulama becerisini elde etmek, kaynaklı konstrüksiyonların kalite kontrolünü yapabilmek ve ortaöğretim düzeyinde uygulamalı ders verebilir. X
5 Oksi-gaz, elektrik ark, sert lehimleme ve gazaltı kaynak teknikleri hakkında teorik bilgilere ve uygulama yapabilme becerisine sahip olabilmek ve uygulamalı ders verebilmek. Kaynak makinelerinin mekanik arızalarını tespit ederek giderebilir. X
6 Demir esaslı ve demir dışı metalik malzemelerin kaynaklı birleştirilmeleri esnasında çıkan sorunları çözebilecek bilgiye sahip olmak ve uygun kaynak yöntemi seçimini önerebilmek. Kaynaklı konstrüksiyonların gözle muayenesini yapabilme ve kaynak hatalarını tespit edebilir. X
7 Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili konularda tasarım ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatabilmek ve takım çalışması yapabilmek. Bireysel veya kurumsal iletişim süreçlerinde Türkçeyi etkin kullanabilmek, iletişim becerisine sahip olmak, işyerini kendi bulunduğu konuma uygun olarak temsil edebilecek vasıflara sahip olmak, kurumsal ve teknik bilgileri elektronik ortamlarda paylaşarak takım çalışması yapmak, problem¬leri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. X
8 Metal teknolojileri alanında bağımsız olarak öğrenmeyi ve öğrendiklerini uygulayabildiğini göstermek. Alanına yönelik konularda bireysel olarak araştırmalar yapmak ve elde edilen bulguları rapor olarak sunabilmek. Sektördeki yenilikleri izleyerek, bu alanda yaşanan gelişmeleri değerlendirip elde edilen kazanımları kendi kurumuna uyarlayabilir. X
9 Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgi ve uygulamaları takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. X
10 Temel bilgisayar kullanımı bilgisi ile birlikte, mesleğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve donanım bilgisine sahip olmak, bilişim ve iletişim teknolojile¬rini kullanabilmek, ofis yazılımlarını kullanabilmek, internet üzerinden veri alışverişi yapabilmek ve tasarım yazılımları ile ilgili AutoCad ve Solidworks gibi bilgisayar programlarını kullanabilir. X
11 Mesleği ile ilgili konularda iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, etik değerler, kalite güvence sistemi ve yönetimi ile çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur. X
12 Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olur. X
13 Metal Teknolojileri derslerini teorik ve uygulamalı olarak okutabilecek düzeyde mesleki bilgiye ve pedagojik formasyona sahiptir. X
14 Öğrencilerinin gelişim ve öğrenmelerini değerlendirir, öğrencilerin kendilerini ve diğer öğrencileri değerlendirmelerini sağlar. Değerlendirme sonuçlarını daha iyi bir öğretimin verilmesi için kullanır; sonuçları öğrenci, veli, yöneticiler ve öğretmenlerle paylaşır
15 Özdeğerlendirme yaparak sürekli gelişim için çaba harcar. Yeni bilgi ve fikirlere açıktır, kendisini ve kurumunu geliştirmede etkin rol oynar. Mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge vb.), temel değer ve ilkeleri izleyerek bunlara uygun davranır. Toplumun değerleri konularında yeterli bilgiye ve bilince sahiptir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 2 2
Final 1 3 3
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Toplam İş Yükü 85
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,4
Dersin AKTS Kredisi 3