Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Elektrik Ark ve Oksi-Gaz Kaynak Tek. ve Uyg. MTE 106 2 4 + 2 5 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SALİM ASLANLAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Klasik kaynak yöntemlerinden olan ve temel kaynak yöntemlerinden gaz eritme kaynak (oksi-gaz ) yöntemi ve örtülü elektrik erk kaynak yöntemleri hakkında bilgiler vermek ve bu yöntemlerin uygulanmasını atölyede temrin malzemeleri kullanarak göstermek
Dersin İçeriği Klasik kaynak yöntemlerinden ve temel kaynak yöntemlerinden gaz eritme kaynak (oksi-gaz ) yöntemini ve örtülü elektrik erk kaynak yöntemleri detaylı teorik ve uygulamalı olarak anlatımı
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kaynağın Tanımını, Üstünlüklerini, Tarihçesini, Elektrik Ark Kaynağının, Ark tanımı, Arkın Özelliklerini sınıflandırır ve Düz dikiş Çekme, Yatayda birleştirme, Dolgu kaynağı, Mil Dolgu. Kaynağı uygulamaları denetler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
2 Elektrik Ark Kaynağı İle İlgili Elektrik Bilgilerini sınıflandırır ve Bindirme kaynağı, Farklı kalınlıktaki malzemelerin kaynağı, İç Köşe ve Dış Köşe kaynağı uygulamalarını denetler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
3 Kaynak Ark Çeşitlerinin sınıflandırılması. Arkın Başlatılması ve Kaynak arkının oluşturulmasını denetler. Korniş kaynağı, Profil kaynağı(Farklı pozisyonlarda),Boruların kaynağı(Farklı pozisyonlarda) uygulamalarını karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
4 Ark Üflemesi sebeplerin tespit eder ve çözümler, Elektrik Ark Kaynağında Kaynakçıların kullandığı El Aletleri, Markalama aletlerinin uygun kullanıldıklarını denetler ve Ölçme Cihazları ile yapılan kaynakları test eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
5 Elektrik Ark Kaynağında Kullanılan İş Güvenliği Teçhizatları, Elektrik Ark Kaynağında Kullanılan Donanımları sınıflandırır, Kaynak Makineleri (Akım Üreteçleri) ,Kaynak Jeneratörleri kullanım amaçlarını sınıflandırır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
6 Rutil Örtülü Elektrotlar, Bazik Elektrotlar, Selülozik Örtülü Elektrotlar, Asid Örtülü Elektrotlar, Demir Tozlu Elektrotlar ve Dökme Demir elektrotlarının kullanım yerlerini sınıflandırır. Elektrotların saklanma koşullarını kontrol eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
7 Örtülü Elektrot İle Ark Kaynağında Kaynak Parametrelerinin belirler Ark Kaynağındaki Akım Ve Hıza Bağlı Kaynak Hatalarını belirler. Elektrik Ark Kaynağında İş Güvenliği ile ilgili tedbirleri uygulamaya koyar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
8 Oksijen Gazı Ve Elde Edilmesi, Asetilen Gazı, Asetilen Üretimi, Karpit, Karpitin Elde Edilişi metotlarını uygular. Asetilen Tüplerinde Kullanılan Emniyet Cihazları, Oksijen Tüplerinde Kullanılan Emniyet Cihazlarını kontrol eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
9 Düşük Karbonlu Çeliklerin ve demir dışı malzemelerin ve alaşımlarının kaynağında Uygulanan Yöntemleri karşılaştırır. Çeşitli kaynak pozisyonları uygulamalarını amaca uygunluğunu kontrol eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
10 Oksijen Kaynak Atölyelerindeki Muhtemel Kazalar Ve Korunma Tedbirlerini öğrenme ve Boru kaynağı, Oksigaz ile kesme yöntemlerinde el becerisi kazanma Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kaynağın Tanımı, Üstünlükleri Ve Sınıflandırılması. Kaynağın Tarihçesi, Elektrik Ark Kaynağı Tanımı, Ark tanımı, Arkın Özellikleri,
2 Elektrik Ark Kaynağı İle İlgili Elektrik Bilgileri, Kaynak Akımı, Kaynak Gerilimi gibi.
3 Kaynak Ark Çeşitleri, Arkın Başlatılması, Kaynak arkının oluşturulması.
4 Ark Üflemesi, Elektrik Ark Kaynağında Kaynakçıların kullandığı El Aletleri, Elektrik Ark Kaynağında Kaynakçıların kullandığı Markalama aletleri ve Ölçme Cihazları
5 Elektrik Ark Kaynağında Kullanılan İş Güvenliği Teçhizatları, Elektrik Ark Kaynağında Kullanılan Donanımlar, Kaynak Makineleri (Akım Üreteçleri) , Kaynak Jeneratörleri, Kaynak Redresörleri, Alternatif Akım Kaynak makineleri, İnverterler, Yükte Kalma Oranı
6 Kaynak Elektrotları, Rutil Örtülü Elektrotlar, Bazik Elektrotlar, Selülozik Örtülü Elektrotlar, Asid Örtülü Elektrotlar, Demir Tozlu Elektrotlar, Dökme Demir elektrotlar, Elektroların Muhafazası, Elektrot Standartları,
7 Örtülü Elektrot İle Ark Kaynağında Kaynak Parametrelerinin Seçimi, Ark Kaynağındaki Akım Ve Hıza Bağlı Kaynak Hataları, Kaynak Ağzı Şekilleri, kaynak posizyonları. Elektrik Ark Kaynağında İş Güvenliği,
8 Oksi-Gaz Kaynağının Tarihçesi. Oksi-Gaz Kaynağında Kullanılan Gazlar Ve Depolanması, Asetilen Kazanlarında Emniyet Aygıtları, Tüpler, Asetilen Tüpleri, Oksijen Tüpleri, Tüplerin Kullanımı Ve Bakımları
9 Oksijen Gazı Ve Elde Edilmesi,Asetilen Gazı, Asetilen Üretimi, Karpit, Karpitin Elde Edilişi,Asetilen Tüplerinde Kullanılan Emniyet Cihazları,Oksijen Tüplerinde Kullanılan Emniyet Cihazları,Kaynak Hamlaçları ( Üfleçleri, Şalomaları), Kaynak Hortumları Uyg
10 Gaz Eritme Kaynağında Yanma Olayı, Gaz Eritme Kaynağında Çalışma Teknikleri
11 Düşük Karbonlu Çeliklerin ve demir dışı malzemelerinve alaşımlarının kaynağında Uygulanan yöntemler.
12 Oksijen İle Kesme.
13 Kaynak dikiş maliyet Hesabı, Gaz eritme Kaynağında Dikkat Edilecek Hususlar.
14 Oksijen Kaynak Atölyelerindeki Muhtemel Kazalar Ve Korunma Tedbirler
Kaynaklar
Ders Notu [1] Doç.Dr.Salim ASLANLAR-Ders Notları
Ders Kaynakları [1] Y.D.Buharalı,Elektrik Kaynağı, Arı Matbaası, Ankara 1964[2]. S.Anık, K.Tülbentçi, Örtülü Elektrod ile Elek[3]. B.Oğuz, Elektrik Ark Kaynağı Oerlikon Yayını1993
[4]. K. Adsan,Kaynak Teknolojisi, Ankara 1976
[5]. M.A kpolat,"Oksi Asetilen ve Elektrik Ark Kaynağı, Ankara 1965
[6]. K.Tülbentçi, E.Kaluç,Gaz ergitme kaynağı ve oksijenle kesme
[7] S.Anık,, Kaynak tekniği cilt 1, İstanbul 1973
trik Ark Kaynağı 1981
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel veya mesleki orta öğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki güncel bilgi ve becerileri içeren ders kitapları, uygu¬lama araç ve gereçleri ile diğer bilimsel kaynaklarla destekle¬nen ileri düzeyde uygulamaya yönelik bilgi ve becerilerine sahip olmak ve alanındaki temel kavramları kullanabilmek. Metal teknolojisi ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, karmaşık problem ve konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. Temel fen bilimlerine ait bilgilerini, metal teknolojileri alanındaki problemleri çözebilmede kullanabilme becerisine sahip olur.
2 Metal teknolojileri alanında tanımı iyi yapılmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek; pratik uygulamalarda gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri kullanabildiğini göstermek. Teknik resim temel kavramlarını bilmek, metal teknolojileri ile ilgili mesleki resimleri okuyabilmek ve bilgisayar programlarını kullanarak tasarım yapabilmek. Metal teknolojileri alanlarında kullanılan ölçü aletlerini tanıma, kavrama, bakım ve kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olur.
2 Metal teknolojileri alanında tanımı iyi yapılmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek; pratik uygulamalarda gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri kullanabildiğini göstermek. Teknik resim temel kavramlarını bilmek, metal teknolojileri ile ilgili mesleki resimleri okuyabilmek ve bilgisayar programlarını kullanarak tasarım yapabilmek. Metal teknolojileri alanlarında kullanılan ölçü aletlerini tanıma, kavrama, bakım ve kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olur. X
3 Metal teknolojileri alanları ile ilgili sektörlerde üretim aşamalarını kavrayarak gerektiğinde iyileştirmeler önerebilmek. Kalite kontrol süreçlerini kavrayarak, imal edilen ürünün kalitesine yansıtabilme bilgisine ve becerisine sahip olmak. Metal teknolojileri ile ilgili üretim yöntemlerini tanıyabilir. X
3 Metal teknolojileri alanları ile ilgili sektörlerde üretim aşamalarını kavrayarak gerektiğinde iyileştirmeler önerebilmek. Kalite kontrol süreçlerini kavrayarak, imal edilen ürünün kalitesine yansıtabilme bilgisine ve becerisine sahip olmak. Metal teknolojileri ile ilgili üretim yöntemlerini tanıyabilir.
4 Metalik malzemelerin birleştirilebilirliği hakkında gerekli teorik bilgileri kazanarak uygulama becerisini elde etmek, kaynaklı konstrüksiyonların kalite kontrolünü yapabilmek ve ortaöğretim düzeyinde uygulamalı ders verebilir. X
4 Metalik malzemelerin birleştirilebilirliği hakkında gerekli teorik bilgileri kazanarak uygulama becerisini elde etmek, kaynaklı konstrüksiyonların kalite kontrolünü yapabilmek ve ortaöğretim düzeyinde uygulamalı ders verebilir. X
5 Oksi-gaz, elektrik ark, sert lehimleme ve gazaltı kaynak teknikleri hakkında teorik bilgilere ve uygulama yapabilme becerisine sahip olabilmek ve uygulamalı ders verebilmek. Kaynak makinelerinin mekanik arızalarını tespit ederek giderebilir. X
6 Demir esaslı ve demir dışı metalik malzemelerin kaynaklı birleştirilmeleri esnasında çıkan sorunları çözebilecek bilgiye sahip olmak ve uygun kaynak yöntemi seçimini önerebilmek. Kaynaklı konstrüksiyonların gözle muayenesini yapabilme ve kaynak hatalarını tespit edebilir. X
6 Demir esaslı ve demir dışı metalik malzemelerin kaynaklı birleştirilmeleri esnasında çıkan sorunları çözebilecek bilgiye sahip olmak ve uygun kaynak yöntemi seçimini önerebilmek. Kaynaklı konstrüksiyonların gözle muayenesini yapabilme ve kaynak hatalarını tespit edebilir.
7 Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili konularda tasarım ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatabilmek ve takım çalışması yapabilmek. Bireysel veya kurumsal iletişim süreçlerinde Türkçeyi etkin kullanabilmek, iletişim becerisine sahip olmak, işyerini kendi bulunduğu konuma uygun olarak temsil edebilecek vasıflara sahip olmak, kurumsal ve teknik bilgileri elektronik ortamlarda paylaşarak takım çalışması yapmak, problem¬leri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8 Metal teknolojileri alanında bağımsız olarak öğrenmeyi ve öğrendiklerini uygulayabildiğini göstermek. Alanına yönelik konularda bireysel olarak araştırmalar yapmak ve elde edilen bulguları rapor olarak sunabilmek. Sektördeki yenilikleri izleyerek, bu alanda yaşanan gelişmeleri değerlendirip elde edilen kazanımları kendi kurumuna uyarlayabilir.
9 Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgi ve uygulamaları takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
10 Temel bilgisayar kullanımı bilgisi ile birlikte, mesleğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve donanım bilgisine sahip olmak, bilişim ve iletişim teknolojile¬rini kullanabilmek, ofis yazılımlarını kullanabilmek, internet üzerinden veri alışverişi yapabilmek ve tasarım yazılımları ile ilgili AutoCad ve Solidworks gibi bilgisayar programlarını kullanabilir.
11 Mesleği ile ilgili konularda iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, etik değerler, kalite güvence sistemi ve yönetimi ile çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur.
11 Mesleği ile ilgili konularda iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, etik değerler, kalite güvence sistemi ve yönetimi ile çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur. X
12 Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olur.
13 Metal Teknolojileri derslerini teorik ve uygulamalı olarak okutabilecek düzeyde mesleki bilgiye ve pedagojik formasyona sahiptir.
13 Metal Teknolojileri derslerini teorik ve uygulamalı olarak okutabilecek düzeyde mesleki bilgiye ve pedagojik formasyona sahiptir. X
14 Öğrencilerinin gelişim ve öğrenmelerini değerlendirir, öğrencilerin kendilerini ve diğer öğrencileri değerlendirmelerini sağlar. Değerlendirme sonuçlarını daha iyi bir öğretimin verilmesi için kullanır; sonuçları öğrenci, veli, yöneticiler ve öğretmenlerle paylaşır
15 Özdeğerlendirme yaparak sürekli gelişim için çaba harcar. Yeni bilgi ve fikirlere açıktır, kendisini ve kurumunu geliştirmede etkin rol oynar. Mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge vb.), temel değer ve ilkeleri izleyerek bunlara uygun davranır. Toplumun değerleri konularında yeterli bilgiye ve bilince sahiptir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Performans Görevi (Uygulama) 16
2. Performans Görevi (Uygulama) 16
3. Performans Görevi (Uygulama) 18
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 5 80
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 116
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,64
Dersin AKTS Kredisi 5