Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Malzeme Bilgisi I MTE 101 1 3 + 0 3 3
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. FEHİM FINDIK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Malzemelerin atomik yapısını tanıtmak, atom dizilişlerini sınıflandırmak, kristal yapı hatalarını belirlemek ve atomsal yayınım işlemlerini kavrama becerisini kazandırmak.
Dersin İçeriği Malzemelerin atomik yapısı, atom dizilişleri, kristal yapı hataları, atomsal yayınım işlemleri ve endüstriyel uygulamalarının tanıtılması
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Malzemelerin atomik yapıları, atomu meydana getiren parçacıkları ve özelliklerini birbirinden ayırt edebilir. Anlatım, Gösteri, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
2 Atomları veya iyonları bir arada tutan çekme kuvvetlerinin oluşturduğu kuvvetli ve zayıf bağların neler olduğunu birbiri ile karşılaştırabilir. Anlatım, Gösteri, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
3 Atomların kaç türlü genel diziliş türleri olduğunu kristallik ve amorfluk durumuna göre sınıflandırabilir. Anlatım, Gösteri, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
4 Malzeme içindeki kristal yapı hatalarını ve malzeme özelliklerini nasıl etkilediğini hata boyutuna göre tartışabilir. Anlatım, Gösteri, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
5 Atomsal yayınım miktarını, yayınımın zamana bağlı olup olmaması durumuna göre hesaplayabilir. Anlatım, Gösteri, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
6 Metallere uygulanan çeşitli ısıl işlemler, seramiklerin veya farklı özelliklerdeki malzemelerin birleştirilmesi, çelik yüzeyine karbon veya azot emdirilmesi gibi pek çok endüstriyel uygulamalar, atomların hareketleri ile ilişkilerini sorgulayabilir. Anlatım, Gösteri, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
7 Metallere uygulanan çeşitli ısıl işlemler, seramiklerin veya farklı özelliklerdeki malzemelerin birleştirilmesi, çelik yüzeyine karbon veya azot emdirilmesi gibi pek çok endüstriyel uygulamalar, atomların hareketleri ile ilişkilerini sorgulayabilir.
8 Metallere uygulanan çeşitli ısıl işlemler, seramiklerin veya farklı özelliklerdeki malzemelerin birleştirilmesi, çelik yüzeyine karbon veya azot emdirilmesi gibi pek çok endüstriyel uygulamalar, atomların hareketleri ile ilişkilerini sorgulayabilir.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Atom Yapısı Ve Özellikleri [1] Sayfa 1-18
2 Periyodik Tablo ve Kullanışı [1] Sayfa 19-24
3 Atomlar Arası Bağlar Ve Mesafeler [1] Sayfa 26-44
4 Atomların Dizilişleri [1] Sayfa 52-55
5 Kristal Kafes Yapıları [1] Sayfa 55-69
6 Kristal doğrultu ve düzlemleri, Doğrusal-Düzlemsel Atom Yoğunlukları [1] Sayfa 69-81
7 Sıkı Paket Kristal Yapıları, İzotropik-Anizotropik Davranış [1] Sayfa 81-83
8 X-Işınları Analizi [1] Sayfa 83-87
9 ARASINAV
10 Kristal Yapı Hatalar [1] Sayfa 96-119
11 Atomsal Yayınım [1] Sayfa 126-134
12 Kararlı Hal Difüzyonu [1] Sayfa 134-138
13 Kararsız Hal Difüzyonu [1] Sayfa 138-143
14 Difüzyon İşlemlerinin Endüstriyel Uygulamaları [1] Sayfa 143-146
Kaynaklar
Ders Notu [1] Uzun, Hüseyin; Fındık, Fehim; Salman, Serdar; Malzeme Biliminin Temelleri, Değişim Yayınevi, 2003, İstanbul.
Ders Kaynakları [2] Askeland, D. R.; Malzeme Bilimi Ve Mühendislik Malzemeleri, Çeviren: M Erdoğan, Nobel Yayınevi, 1998, Ankara.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel veya mesleki orta öğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki güncel bilgi ve becerileri içeren ders kitapları, uygu¬lama araç ve gereçleri ile diğer bilimsel kaynaklarla destekle¬nen ileri düzeyde uygulamaya yönelik bilgi ve becerilerine sahip olmak ve alanındaki temel kavramları kullanabilmek. Metal teknolojisi ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, karmaşık problem ve konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. Temel fen bilimlerine ait bilgilerini, metal teknolojileri alanındaki problemleri çözebilmede kullanabilme becerisine sahip olur. X
2 Metal teknolojileri alanında tanımı iyi yapılmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek; pratik uygulamalarda gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri kullanabildiğini göstermek. Teknik resim temel kavramlarını bilmek, metal teknolojileri ile ilgili mesleki resimleri okuyabilmek ve bilgisayar programlarını kullanarak tasarım yapabilmek. Metal teknolojileri alanlarında kullanılan ölçü aletlerini tanıma, kavrama, bakım ve kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olur. X
3 Metal teknolojileri alanları ile ilgili sektörlerde üretim aşamalarını kavrayarak gerektiğinde iyileştirmeler önerebilmek. Kalite kontrol süreçlerini kavrayarak, imal edilen ürünün kalitesine yansıtabilme bilgisine ve becerisine sahip olmak. Metal teknolojileri ile ilgili üretim yöntemlerini tanıyabilir. X
4 Metalik malzemelerin birleştirilebilirliği hakkında gerekli teorik bilgileri kazanarak uygulama becerisini elde etmek, kaynaklı konstrüksiyonların kalite kontrolünü yapabilmek ve ortaöğretim düzeyinde uygulamalı ders verebilir.
5 Oksi-gaz, elektrik ark, sert lehimleme ve gazaltı kaynak teknikleri hakkında teorik bilgilere ve uygulama yapabilme becerisine sahip olabilmek ve uygulamalı ders verebilmek. Kaynak makinelerinin mekanik arızalarını tespit ederek giderebilir. X
6 Demir esaslı ve demir dışı metalik malzemelerin kaynaklı birleştirilmeleri esnasında çıkan sorunları çözebilecek bilgiye sahip olmak ve uygun kaynak yöntemi seçimini önerebilmek. Kaynaklı konstrüksiyonların gözle muayenesini yapabilme ve kaynak hatalarını tespit edebilir. X
7 Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili konularda tasarım ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatabilmek ve takım çalışması yapabilmek. Bireysel veya kurumsal iletişim süreçlerinde Türkçeyi etkin kullanabilmek, iletişim becerisine sahip olmak, işyerini kendi bulunduğu konuma uygun olarak temsil edebilecek vasıflara sahip olmak, kurumsal ve teknik bilgileri elektronik ortamlarda paylaşarak takım çalışması yapmak, problem¬leri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. X
8 Metal teknolojileri alanında bağımsız olarak öğrenmeyi ve öğrendiklerini uygulayabildiğini göstermek. Alanına yönelik konularda bireysel olarak araştırmalar yapmak ve elde edilen bulguları rapor olarak sunabilmek. Sektördeki yenilikleri izleyerek, bu alanda yaşanan gelişmeleri değerlendirip elde edilen kazanımları kendi kurumuna uyarlayabilir.
9 Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgi ve uygulamaları takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
10 Temel bilgisayar kullanımı bilgisi ile birlikte, mesleğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve donanım bilgisine sahip olmak, bilişim ve iletişim teknolojile¬rini kullanabilmek, ofis yazılımlarını kullanabilmek, internet üzerinden veri alışverişi yapabilmek ve tasarım yazılımları ile ilgili AutoCad ve Solidworks gibi bilgisayar programlarını kullanabilir. X
11 Mesleği ile ilgili konularda iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, etik değerler, kalite güvence sistemi ve yönetimi ile çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur.
12 Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olur.
13 Metal Teknolojileri derslerini teorik ve uygulamalı olarak okutabilecek düzeyde mesleki bilgiye ve pedagojik formasyona sahiptir.
14 Öğrencilerinin gelişim ve öğrenmelerini değerlendirir, öğrencilerin kendilerini ve diğer öğrencileri değerlendirmelerini sağlar. Değerlendirme sonuçlarını daha iyi bir öğretimin verilmesi için kullanır; sonuçları öğrenci, veli, yöneticiler ve öğretmenlerle paylaşır
15 Özdeğerlendirme yaparak sürekli gelişim için çaba harcar. Yeni bilgi ve fikirlere açıktır, kendisini ve kurumunu geliştirmede etkin rol oynar. Mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge vb.), temel değer ve ilkeleri izleyerek bunlara uygun davranır. Toplumun değerleri konularında yeterli bilgiye ve bilince sahiptir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 3 3
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 60
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,4
Dersin AKTS Kredisi 3