Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ADE 615 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUHARREM TOSUN
Dersi Verenler Prof.Dr. MUHARREM TOSUN,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Atilla Kurnaz

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bilimsel bir çalışma sürecine girmeden önce böyle bir sürecin nasıl olması gerektiğine dair bilgilendirmeler şart koşulur.

Dersin İçeriği

Bilim ve temel kavramlar (olgu, bilgi, mutlak, doğru, yanlış, evrensel bilgi v.b.), bilim tarihine ilişkin temel bilgiler, bilimsel araştırmanın yapısı, bilimsel yöntemler ve bu yöntemlere ilişkin farklı görüşler, problem, araştırma modeli, evren ve örneklem, verilerin toplanması ve veri toplama yöntemleri (nicel ve nitel veri toplama teknikleri), verilerin kaydedilmesi, analizi, yorumlanması ve raporlaştırılması. Bilimsel etik ve kaynak kullanımı.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilimsel araştırma mantığını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav , Ödev,
2 Bilimsel yöntemleri uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
3 Araştırmanın aşamaları arasında ilişkiler kurar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
4 Konu belirleme ve sınırlandırma; kaynak taraması; Veri toplama; verileri sınıflandırma ve değerlendirme bilgilerini kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Benzetim, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
5 Verileri analiz eder ve yöntem uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
6 Araştırmayı sonuçlandırma ve sunma becerisi kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin içeriğinin tanıtılması ve yapılan alan araştırmalarından örnekler gösterilmesi.
2 Bilimsel araştırmaya ait temel kavramlar: Bilim, Bilimsel bilgi, olgu, kavram, prensip, yasa, hipotez, teori tanımlarının verilmesi. Araştırmanın ne olduğu ve araştırma süreci nasıl gerçekleştiğinin verilmesi.
3 Araştırma yöntemlerinin kökenleri ve tarihçesinin gözden geçirilmesi. Araştırmaya nasıl başlandığı ve araştırma sorularının nasıl geliştirilmesi gerektiğinin vurgulanması. Alan özgü problemler geliştirilmesinin sağlanması.
4 Veri toplama süreci. Olgu, örneklem ve değişken kavramlarının gözden geçirilmesi. Eğitim araştırmalarında kullanılan yöntemler hakkında bilgi verilmesi. Alana özgü problem geliştirilerek bu kavramları ilgili örnekler üzerinde betimlemek.
5 Nicel araştırma tasarımı ve ilgili temel kavramların verilmesi. Alana özgü nicel yöntemlerle geliştirilebilecek problemlerin belirlenmesi.
6 Nicel araştırma tasarımı veri toplanma yollarının verilmesi ve anket, gözlem formu ve ölçek geliştirmenin nasıl geçekleştiği; dikkat edilmesi gereken hususların neler olduğunun verilmesi. Alana özgü problem ya da problemler üzerinden nicel verilerin top
7 Nitel araştırma desenlerinin tanıtılması ve bunların farklılıklarının verilmesi.
8 Nitel araştırmada örneklem çeşitlerinin tanıtılması ve alana özgü problemlerin nitel örneklemelerinin alınmasına dair örneklerin verilmesini sağlama.
9 Ara Sınav
10 Nitel araştırmada veri toplama yöntemlerinin (görüşme, gözlem, doküman incelemesi) tanıtılması ve alan özgü bir problem üzerinden görüşme soruları ve gözlem dokümanlarının geliştirilmesinin sağlanması.
11 Nitel araştırmada veri analizinin nasıl gerçekleştiği konusunun gözden geçirilmesi.
12 Araştırma raporunda bulunması gereken bölümlerin tanıtılması ve bu raporun yazılması sırasında dikkat edilecek hususların (kaynakça, referans verme, içindekiler, tablolar listesi vs.) tanıtılması.
13 Alanla ilgili belirlenen problemler doğrultusunda araştırma sürecinin yaşanılmasının sağlanması.
14 Alanla ilgili belirlenen problemler doğrultusunda araştırma sürecinin yaşanılmasının sağlanması.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

- Baade, Jussi; Gertel, Holger; Schlottmann, Antje. (2014) Wissenschaftlich arbeiten. Leitfaden für Studierende der Geographie, Haupt Verlag, 3. Auflage, Göttingen.
- Büyüköztürk, Şener ve [Başkaları]. (2012) Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem A. Akademi, 11. Baskı, Ankara.
- Moennighoff, Burkhard; Meyer, -Krentler, Eckhardt. (2010) Arbeitstechniken. Literarturwissenschaft. UTB Verlag, 14. Auflage, Stuttgart.
- Ekiz, Durmuş. (2009) Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Beta Yayıncılık, 2. Baskı, Ankara.
- Knigge-IIIlner, Helga. (2009) Der Weg zum Doktortitel. Strategien für die erfolgreiche Promotion. Selbstmotivation, Projekt- und Zeitplannung, Umgang mit Schreibblockaden, Präsentation von Ergebnissen. Campus concret Verlag, Paderborn.
- Garbe, Christiane; Jesch, Tatjana; Holle, Karl. (2009) Texte lesen. Textverstehen-Lesedidaktik-Lesesozialisation. UTB Verlag, Paderborn.
- Beinke, Christiane; Brinkschlute, Melanie; Bunn, Lothar; Thürmer, Stefan. (2008) Die Seminararbeit. Schreiben für den Leser. UTB Verlag, Konstanz.
- Fix, Martin. (2008) Texte schreiben. Schreibprozesse im Deutschunterricht. UTB Verlag, Paderborn.
- Franck, Norbert; Stary, Joachim. (2008) Die Technik wissenschaftlichen Arbeitens. Eine praktische Einleitung. UTB Verlag, Paderborn.
- Kornmeier, Martin. (2008) Wissenschaftlich Schreiben leicht gemacht für Bachelor, Master, Dissertation. UTB Verlag, Göttingen.
- İslamoğlu, Ahmet Hamdi. (2003) Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Beta Yayıncılık, 2. Baskı, İstanbul.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek X
8 Tez konusu ile ilgili en az bir akademik yayın yapmak (tercihen ulusal veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlatmak) X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak X
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 147
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,88
Dersin AKTS Kredisi 6