Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sayısal İşaret İşleme MEK 601 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SEZGİN KAÇAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Öğrencilerin sayısal işaret işleme tekniklerini öğrenmelerini, bu teknikleri
farklı alanlara uygulayabilme ve bu teknikleri kullanarak sayısal filtre
tasarlayabilme yeterliliklerini kazandırmak.
Dersin İçeriği Sayısal işaret işleme tekniklerinin öğrenilmesi. İşaret işlemenin farklı alanlara uygulamalarının incelenmesi
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sayısal İşaret İşleme tekniklerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
2 İşaret işleme algoritmalarını açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
3 İşaret işleme entegrelerinin üstünlüklerini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
4 İşaret işleme tekniklerini farklı alanlara uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Ödev,
5 Sayısal işaret işlemcilerin genel yapısı hakkında bilgi verir. Benzetim, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
6 Farklı alanlardaki işaret işleme uygulamalarını yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
7 Bir sayısal filtre bloğunun yapısı hakkında karar verir. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
8 Sayısal bir filtreyi tasarlar Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sayısal işaret işleme ve avantajları. [1]
2 Sayısal işaret işlemcilerin diğer yapılarla karşılaştırılması. [2,3,4]
3 İşaret işlemcilerde kullanılan sayısal gösterimler. [2,3,4]
4 Gerçek-zamanlı işaret işlemede kullanılan teknikler. [1,2]
5 Örnekleme işleminin önemi ve karşılaşılan problemler. [1]
6 Nicelendirme işleminde karşılaşılan hatalar. [1]
7 Sayısaldan analoğa dönüşümde karşılaşılan hatalar. [1]
8 Sayısal işaret işlemcilerin genel özellikleri. [1]
9 Ara Sınav [1]
10 İşaret işlemede kullanılan dönüşüm yöntemleri [1]
11 Sayısal filtre tasarımında izlenecek adımlar. [1]
12 Sonlu vuru cevabı (FIR) filtreleri. Sonsuz vuru cevabı (IIR) filtreleri. Farklı filtre yapıları. [1]
13 Ses ve görüntü işleme uygulamalarında kullanılan teknikler. [2,3,4]
14 Farklı alanlarda yapılmış uygulama örnekleri. [2,3,4]
Kaynaklar
Ders Notu [1] Eskikurt, Halil İbrahim; İşaret İşleme Ders Notları, SAÜ TEF, 2007
Ders Kaynakları [2] Emmanuel J. Ifeachor, Barrie W. Jervis, Dijital Signal Processing, A practical approach, Addison-Wesley Publishing Company, UK, 1993.
[3] Marven, C. and Ewers, G., A simple approach to Digital Signal Processing, Texas Instruments, UK, 1994.
[4] Handbook for Digital Signal Processing, Mitra, S.K. and Kaiser, J.F., John Wiley & Sons, USA, 1993.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi X
2 Mekatronik mühendisliği ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek X
3 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği X
4 Mekatronik mühendisliğinin gerektirdiği makine, elektronik ve bilgisayar yazılım-donanım bilgisi ile birlikte haberleşme ve kontrol teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek X
5 Eldeki mevcut verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi işleyebilme ve uygulama becerisi, değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi X
6 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi X
7 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi X
8 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi X
9 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri X
10 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi X
11 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi X
12 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak X
13 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi X
14 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi X
15 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 20 20
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6