Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İşletim Sistemleri | EBT 523 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ALİ GÜLBAĞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ALİ GÜLBAĞ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin işletim sistemlerinin alt sistemleri üzerinde uygulama gerçekleştirebilecek düzeye erişmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bilgisayar mimarisi, proses yönetimi, prosesler arası senkronizasyon, prosesler arası iletişim, semaforlar ve monitörler, kilitlenmeler, CPU planlama algoritmaları, bellek yönetimi, sanal bellek, dosya sistemleri, giriş/çıkış sistemleri ve disk planlaması. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İşletim sistemlerinin yapısı ve çalışma prensiplerini açıklar | Anlatım, | Sınav , |
2 | Proses durum diyagramlarını ve aralarındaki farklılıkları karşılaştırır | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , |
3 | Kritik kesim problemlerini tespit eder ve çözüm üretir | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
4 | CPU planlama algoritmalarının parametrelerini hesaplar | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
5 | Kilitlenme problemlerine çözüm üretir | Anlatım, Benzetim, | Sınav , Ödev, |
6 | Bir arada çalışan prosesler arasındaki senkronizasyon problemlerini tanımlar ve çözüm üretir | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
7 | Belleği yönetme yöntemlerini bilir | Anlatım, | Sınav , |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İşletim sistemlerine giriş, İşletim sistemi stratejileri | |
2 | Bilgisayar sistemlerinin yapısı | |
3 | Proses yönetimi | |
4 | Prosesler arası senkronizasyon | |
5 | Kritik bölge problemleri | |
6 | Prosesler arası iletişim (pipe, message, send) | |
7 | Semaforlar, Monitörler ve uygulamaları | |
8 | Kilitlenmeler ve çözümleri | |
9 | CPU planlama algoritmaları | |
10 | Bellek yönetimi | |
11 | Sayfalama, Segmentasyon | |
12 | Sanal bellek | |
13 | Dosya sistemi, erişim ve koruma mekanizmaları | |
14 | Giriş/çıkış sistemi, disk planlaması ve yönetimi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Uzaktan Eğitim İşletim Sistemleri Ders Notu |
Ders Kaynakları | 1. William Stallings, Operating systems: internals and design principles, Prentice Hall,2000. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Ödev | 35 |
2. Ödev | 35 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 2 | 4 | 8 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 139 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |