Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çağdaş Türk Dünyası UTR 519 0 3 + 0 3 7
Ön Koşul Dersleri --
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUHAMMED BİLAL ÇELİK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Fatma Koçak
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Çağdaş Türk Dünyası’nın siyasi, iktisadi ve toplumsal durumu öğretilecektir.
Dersin İçeriği Çağdaş Türk Dünyası’nın durumu, sahip olduğu siyasi ve iktisadi seyir, Türkiye ve diğer dünya devletleriyle ilişkileri
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 1)Çağdaş Türk Dünyası’nın siyasi durumunu analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 2)Çağdaş Türk Dünyası’nın iktisadi durumunu değerlendirir Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav ,
3 3)Çağdaş Türk Dünyası’nın toplumsal durumunu kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
4 4)Çağdaş Türk Dünyası’nın Türkiye ile ilişkilerini değerlendirir Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev,
5 5)Çağdaş Türk Dünyası’nın diğer dünya devletleriyle geliştirdiği ilişkilerin seyrini analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 20. yüzyıla girerken Türk Dünyası
2 Türk Dünyası’nda Türklerin yaşadığı bölgeler
3 Çarlık Rusyası ve Türk Toplulukları
4 1924-1940 yılları arasında Sovyet sistemi içinde Türkler
5 II. Dünya Savaşı ve Gelişmeler
6 Sovyet sisteminin uyguladığı sürgün ve sonuçları
7 Soğuk Savaş dönemi ve Türk Dünyası’na etkileri
8 1990’lardaki değişim ve Türk Cumhuriyetleri
9 Balkanlardaki siyasi gelişmeler ve ortaya çıkan sonuçlar
10 Lozan barış Antlaşması ve Batı Trakya’nın hukukî durumu
11 Mübadele ve sonuçları
12 Balkanlardaki Türkler
13 Kafkasya’daki gelişmeler
14 İran’daki Türkler ve durumları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1. 21. Yüzyılda Türk Dünyası Jeopolitiği: Muzaffer Özdağ’a Armağan, derleyen Ümit Özdağ, Yaşar Kalafat, Mehmet Seyfettin Erol, Ankara: ASAM, 2003.
2. Bağımsızlıklarının 10. Yılında Türk Cumhuriyetleri: Azerbaycan, Kazakistan, Kırgızistan, Özbekistan, Türkmenistan, editörler Emine Gürsoy-Naskali, Erdal Şahin, Netherlands: Türkistan ve Azerbaycan Araştırma Merkezi, 2002.
3. Çağdaş Türk Dünyası: S.S.C.B.´deki Türkler Ağırlıklı, Nadir Devlet, İstanbul: Marmara Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Yayınları, 1989.
4. Değişen Dünyada Türkiye ve Türk Dünyası Sempozyumu, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, 1993.
5. Modern Kırgızistan’ın Doğuşu, Mehmet Saray; editör Tayfun Atmaca, Ankara: Türk İşbirliği ve Kalkınma İdaresi Başkanlığı, 2004.
6. Tarih Boyunca Balkanlardan Kafkaslara Türk Dünyası Semineri, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tarih Araştırmaları Merkezi, 1996.
7. Türk Cumhuriyetleri Tarihi, Saadettin Gömeç, Konya: Kömen Yayınları, 1996.
8. Türk Cumhuriyetleri ve Toplulukları Tarihi, Saadettin Gömeç, Ankara: Akçağ Yayınları, 1999.
9. Türk Dünyası ve Doğu Türkistan Jeopolitiği, Muzaffer Özdağ, İstanbul: Doğu Türkistan Vakfı Araştırma Merkezi, 2000.
10. Türk Dünyası: Nüfus, Sosyal Yapı, Dil, Edebiyat, Nevzat Özkan, Kayseri: Geçit Yayınları, 1997.
11. Türk Dünyasında Rus Emperyalizminin İzleri, Baymirza Hayit, İstanbul: Sabah Gazetesi Kültür Yayınları, 1978.
12. Türk Dünyasının Problemleri ve Çözüm Önerileri, editörler Ali Satan, Necdet Öztürk, İstanbul: IQ Kültür Sanat Yayıncılık, 2007.
13. Yeni Türk Cumhuriyetleri Tarihi, Mehmet Saray, Ankara: Türk Tarih Kurumu, 1996.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 T.C. Tarihi alanında araştırma tekniklerine hakim olma X
2 Araştırma yöntemleri ve kuramsal uygulamalarda ustalaşma. X
3 T.C. Tarihi alanına bilimsel çalışmalarıyla katkıda bulunma. X
4 Metin değerlendirme ve eleştirme becerisi kazanma. X
5 Alanında yeni fikirler ve bilgiler ortaya koyma. X
6 Diğer alanlarla ortak çalışabilme yöntemlerine sahip olma. X
7 Bilişim teknolojilerine hakim olma. X
8 Bitirme Projesi ile ilgili en az bir akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) X
9 Ulusal ve uluslararası platformlarda çalışma alanı ile ilgili iletişim kurabilme yetkinliğine sahip olma. X
10 Etik ve ahlaki konularda alanının gerektirdiği ilkelere sahip olma. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 25
1. Ödev 37
2. Ödev 38
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 20
1. Final 80
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 2 25 50
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 170
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,8
Dersin AKTS Kredisi 7