Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sağlık ve Toplum SAY 421 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MAHMUT AKBOLAT
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Fatma AYPARÇASI

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Sağlık, hastalık, sağlık hizmetleri, sağlık hizmetleri yönetimi ile toplumun sosyo-kültürel yapısı arasındaki ilişkiyi kurmak. Sağlık hizmetleri yönetiminde verimliliği artırmaya yönelik davranış geliştirmek.

Dersin İçeriği

Toplum, sosyal bilimlerin sağlıkla ilişkisi, sosyal bilimler açısından sağlığın sınıflandırılması ve desteklenmesi, eski Türk inanışlarının Türkiye´de halk hekimliğinde izleri, Türkiye´de sağlıkla ilgili mesleki örgütler, toplumsal sistemin statü, rol, toplumsal kontrol mekanizmaları, toplumsallaşma ve toplumsal kurumlar, sağlıkta eşitsizlikler, demografik yapı ve sağlık, topluma dayalı tıp eğitimi ve alternatif tıp.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sağlık-hastalık-sağlık yönetimi ile toplum arasındaki ilişkiyi kavrayabilme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Sağlık-hastalık-sağlık yönetimi olgusunu etkileyen toplumsal faktörleri kavrama Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Sağlık, hastalık ve sağlık yönetiminin kültürel değerler ile ilişkisini kurabilme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Hastalık davranışının sosyolojik nedenlerini kavrayabilme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Alternatif tıp arayışının toplumsal nedenleri anlama Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Sağlık hizmetleri yönetiminde sağlık personeli-hasta, sağlık personeli-hastane, sağlık personeli toplum ilişkisinin gelişmesine katkı sağlam Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
7 Sağlık hizmeti yönetiminin verimliliğini geliştirecek bilinç geliştirme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Temel kavramlar: Sağlık, hastalık ve hastalık davranışı, Sosyal bilim açısından sağlığın sınıflandırılması ve sağlığın desteklenmesi Aggleton, P. (1990). Defining Health, Routledge, London.
2 Sağlık ile ilgili yaklaşımlar Aggleton, P. (1990). Defining Health, Routledge, London.
3 Sağlık ve hastalığın tarihsel gelişimi Aggleton, P. (1990). Defining Health, Routledge, London.
4 Sağlık ve hastalık sistemi: Hizmetlerin sunumu ve kullanımı Aggleton, P. (1990). Defining Health, Routledge, London.
5 Sağlık-hastalık olgusunu etkileyen toplumsal faktörler Aggleton, P. (1990). Defining Health, Routledge, London.
6 Sosyo-ekonomik durum ile sağlık-hastalık arasındaki ilişki Aggleton, P. (1990). Defining Health, Routledge, London.
7 Toplumsallaşma, toplumsal kurumlar, Türkiyede aile yapısı ve sağlıkla ilişkisi Aggleton, P. (1990). Defining Health, Routledge, London.
8 Toplumsal değişme, toplumsal tabakalaşma. Aggleton, P. (1990). Defining Health, Routledge, London.
9 Sağlıkta eşitsizlikler, kavramlar, nedenleri, çözüm politikaları Aggleton, P. (1990). Defining Health, Routledge, London.
10 Demografik yapı ve sağlık Aggleton, P. (1990). Defining Health, Routledge, London.
11 Tıbbın gelişimi Aggleton, P. (1990). Defining Health, Routledge, London.
12 Batı tıbbının gelişimi Aggleton, P. (1990). Defining Health, Routledge, London.
13 Topluma dayalı tıp eğitimi ve alternatif tıp Aggleton, P. (1990). Defining Health, Routledge, London.
14 Toplum, kültür ve sağlık ilişkisi, Türkiyede halk hekimliğinde izleri Aggleton, P. (1990). Defining Health, Routledge, London.
Kaynaklar
Ders Notu

Aggleton, P. (1990). Defining Health, Routledge, London.

Ders Kaynakları

George J. Armelagos_,1 and others,(2005) Evolutionary, historical and political economic perspectives on health and disease, Social Science and Medicine, 61, 755765.
Illich, I. (1975). Medical Nemesis: The Expropriation of Health, Calder and Boyars, London.
LaLonde, M. (1974). A New Perspective on the Health of Canadians. A Working Document, Health and Welfare, Canada.
Seedhouse, D. (1986). Health. The Foundations for Achievement, John Wiley and Sons, Chichester.
Wilkinson, R. And Marmot, M. (2003). Social determinants of health: the solid facts. 2nd edition, Copenhagen, World Health Organization.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sağlık kurumları ve sağlık sisteminin üretim, pazarlama, yönetim ve muhasebe-finans fonksiyonları alanlarından birinde uzmanlık düzeyinde gereken bilgilere sahip olmak X
1 Sağlık kurumları ve sağlık sisteminin üretim, pazarlama, yönetim ve muhasebe-finans fonksiyonları alanlarından birinde uzmanlık düzeyinde gereken bilgilere sahip olmak X
2 Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak disiplinler-arası etkileşimin farkında olmak. X
2 Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak disiplinler-arası etkileşimin farkında olmak.
3 Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı konularda ekip çalışması yapar ve ekibi ile bilgilerini paylaşır. X
3 Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı konularda ekip çalışması yapar ve ekibi ile bilgilerini paylaşır. X
4 Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı konularda sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm yolları sunar X
4 Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı konularda sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm yolları sunar X
5 Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda bağımsız araştırma ve çalışma yapar, projelere katkı verir ve sorumluluk alır. X
5 Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda bağımsız araştırma ve çalışma yapar, projelere katkı verir ve sorumluluk alır. X
6 Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda örgütün vizyon, amaç ve hedeflerini belirleyebilir. X
6 Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda örgütün vizyon, amaç ve hedeflerini belirleyebilir. X
7 Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlar kapsamında sahip olduğu bilgileri sorgular. X
7 Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlar kapsamında sahip olduğu bilgileri sorgular. X
8 Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda sahip olduğu birikimini ve önerilerini her türlü iletişim aracını kullanarak aktarabilir, gerektiği durumlarda bunu en az bir yabancı dili kullanarak yapabilir. X
8 Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda sahip olduğu birikimini ve önerilerini her türlü iletişim aracını kullanarak aktarabilir, gerektiği durumlarda bunu en az bir yabancı dili kullanarak yapabilir.
9 Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda mesleki paylaşıma ve dayanışmaya açıktır. X
9 Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda mesleki paylaşıma ve dayanışmaya açıktır. X
10 Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda veri girişi ve analizi yapabilecek düzeyde bilgi teknolojilerini kullanabilir X
10 Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda veri girişi ve analizi yapabilecek düzeyde bilgi teknolojilerini kullanabilir
11 Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda iş ve toplumsal etik değerlere uygun davranır. X
11 Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda iş ve toplumsal etik değerlere uygun davranır. X
12 Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda paydaşlarla ilişkileri analiz eder ve yürütür. X
12 Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda paydaşlarla ilişkileri analiz eder ve yürütür. X
13 Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda özgün ve katkı sağlayıcı öneriler yapar X
13 Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda özgün ve katkı sağlayıcı öneriler yapar X
14 Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlar yanında sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite, çevresel ve kültürel değerleri koruma, iş sağlığı ve güvenliğine önem verme konusunda gerekli bilince sahiptir X
14 Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlar yanında sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite, çevresel ve kültürel değerleri koruma, iş sağlığı ve güvenliğine önem verme konusunda gerekli bilince sahiptir X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 1 5 5
Ödev 2 8 16
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 127
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,08
Dersin AKTS Kredisi 5