Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sağlık İşletmelerinde Kalite Yönetimi | SAY 104 | 2 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SELMA ALTINDİŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. SELMA ALTINDİŞ, |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sağlık işletmeleri son derece dinamik, değişken ve rekabetin yoğun olduğu bir ortamda hizmet vermektedir. Böyle bir ortamda insan sağlığını koruma ve iyileştirme fonksiyonunu dolayısıyla toplumun sağlık düzeyini yükseltme görevini üstlenen sağlık sektörünün etkili ve verimli tarzda yönetilmesi son derece önemlidir. Toplumun kıt kaynaklarını önemli ölçüde tüketen sağlık kurumlarının kendilerinden beklenen artı değeri yaratmaları ancak kalite yönetimi anlayışını hayata geçirmeleri ile mümkündür. bu ders öğrencilere kalite yönetimi bilgi ve teorilerini uygulamaya geçirmeye yardımcı olmaktadır. sağlık işletmelerinde kalite kavramı, kalite yönetimine çağdaş yaklaşımlar, kalite ile ilgili değerlendirme sistemleri, akreditasyon, müşteri değeri yaratma, hizmet kalitesinin arttırılması gibi konuları işlenmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu derste kalitenin tanımı, kalite planlaması, kalite araçları, hizmet kalitesinin ölçülmesi, kalite standartları, mükemmellik modeli, kalite kültürü gibi konular işlenecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yeni teknolojileri öğrenmek ve uygulayabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Sağlık hizmetleri sunumundaki problemlere çözüm üretebilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
3 | Sağlık hizmetleri sunumundaki problemleri tanımlamak ve analiz etmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Kalite araç ve gereçlerini uygulayabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
5 | Çeşitli tip ve düzeydeki sağlık organizasyonlarında, sağlık kalitesi ile ilişkili yönetim bilgilerini uygulayabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kalite tanımı, amaçları, hizmet sektöründe kalite kavramı, TKY tanımı, amaçları, prensipleri | Applying Quality Approach in Healthcare, Second edition: A system´s Approach, Diane L. Kelly, 2006. |
2 | Kalite planlaması | Applying Quality Approach in Healthcare, Second edition: A system´s Approach, Diane L. Kelly, 2006. |
3 | Takımlar | Applying Quality Approach in Healthcare, Second edition: A system´s Approach, Diane L. Kelly, 2006. |
4 | Temel Kalite Araçları | Applying Quality Approach in Healthcare, Second edition: A system´s Approach, Diane L. Kelly, 2006. |
5 | İleri Kailte Araçları | Applying Quality Approach in Healthcare, Second edition: A system´s Approach, Diane L. Kelly, 2006. |
6 | Kalite Kültürü ve değişim | Applying Quality Approach in Healthcare, Second edition: A system´s Approach, Diane L. Kelly, 2006. |
7 | Sağlık İşletmelerinde Kıyaslama | Applying Quality Approach in Healthcare, Second edition: A system´s Approach, Diane L. Kelly, 2006. |
8 | Hizmet kalite kriterleri (kamu ve özel hastaneler) | Applying Quality Approach in Healthcare, Second edition: A system´s Approach, Diane L. Kelly, 2006. |
9 | ARASINAV | Applying Quality Approach in Healthcare, Second edition: A system´s Approach, Diane L. Kelly, 2006. |
10 | Kalite Fonksiyon Yayılımı | Applying Quality Approach in Healthcare, Second edition: A system´s Approach, Diane L. Kelly, 2006. |
11 | Hizmet Kalitesinin Ölçülmesi: Servqual | Applying Quality Approach in Healthcare, Second edition: A system´s Approach, Diane L. Kelly, 2006. |
12 | ISO 9000 Standartları ve sağlıkta uygulanması | Applying Quality Approach in Healthcare, Second edition: A system´s Approach, Diane L. Kelly, 2006. |
13 | Akreditasyon | Applying Quality Approach in Healthcare, Second edition: A system´s Approach, Diane L. Kelly, 2006. |
14 | Altı Sigma metodolojisi | Applying Quality Approach in Healthcare, Second edition: A system´s Approach, Diane L. Kelly, 2006. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Şimşek, H. (2010), Toplam Kalite Yönetimi; kuram, ilkeler, uygulamalar, Seçkin Yayınevi, Ankara. |
Ders Kaynakları | Dhillon, B.S., (2007), Reliability Technology, Human Error, and Quality in Health Care, CRC Press, USA. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sağlık kurumları ve sağlık sisteminin üretim, pazarlama, yönetim ve muhasebe-finans fonksiyonları alanlarından birinde uzmanlık düzeyinde gereken bilgilere sahip olmak | X | |||||
2 | Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak disiplinler-arası etkileşimin farkında olmak. | X | |||||
3 | Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı konularda ekip çalışması yapar ve ekibi ile bilgilerini paylaşır. | X | |||||
4 | Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı konularda sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm yolları sunar | X | |||||
5 | Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda bağımsız araştırma ve çalışma yapar, projelere katkı verir ve sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda örgütün vizyon, amaç ve hedeflerini belirleyebilir. | X | |||||
7 | Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlar kapsamında sahip olduğu bilgileri sorgular. | X | |||||
8 | Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda sahip olduğu birikimini ve önerilerini her türlü iletişim aracını kullanarak aktarabilir, gerektiği durumlarda bunu en az bir yabancı dili kullanarak yapabilir. | ||||||
9 | Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda mesleki paylaşıma ve dayanışmaya açıktır. | X | |||||
10 | Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda veri girişi ve analizi yapabilecek düzeyde bilgi teknolojilerini kullanabilir | X | |||||
11 | Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda iş ve toplumsal etik değerlere uygun davranır. | X | |||||
12 | Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda paydaşlarla ilişkileri analiz eder ve yürütür. | X | |||||
13 | Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda özgün ve katkı sağlayıcı öneriler yapar | X | |||||
14 | Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlar yanında sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite, çevresel ve kültürel değerleri koruma, iş sağlığı ve güvenliğine önem verme konusunda gerekli bilince sahiptir | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 10 |
2. Ödev | 10 |
1. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 6 | 5 | 30 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |