Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sağlık İşletmelerinde Kalite Yönetimi SAY 104 2 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SELMA ALTINDİŞ
Dersi Verenler Prof.Dr. SELMA ALTINDİŞ,
Dersin Yardımcıları

Bölüm Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Sağlık işletmeleri son derece dinamik, değişken ve rekabetin yoğun olduğu bir ortamda hizmet vermektedir. Böyle bir ortamda insan sağlığını koruma ve iyileştirme fonksiyonunu dolayısıyla toplumun sağlık düzeyini yükseltme görevini üstlenen sağlık sektörünün etkili ve verimli tarzda yönetilmesi son derece önemlidir. Toplumun kıt kaynaklarını önemli ölçüde tüketen sağlık kurumlarının kendilerinden beklenen artı değeri yaratmaları ancak kalite yönetimi anlayışını hayata geçirmeleri ile mümkündür. bu ders öğrencilere kalite yönetimi bilgi ve teorilerini uygulamaya geçirmeye yardımcı olmaktadır. sağlık işletmelerinde kalite kavramı, kalite yönetimine çağdaş yaklaşımlar, kalite ile ilgili değerlendirme sistemleri, akreditasyon, müşteri değeri yaratma, hizmet kalitesinin arttırılması gibi konuları işlenmektedir.

Dersin İçeriği

Bu derste kalitenin tanımı, kalite planlaması, kalite araçları, hizmet kalitesinin ölçülmesi, kalite standartları, mükemmellik modeli, kalite kültürü gibi konular işlenecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yeni teknolojileri öğrenmek ve uygulayabilmek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Sağlık hizmetleri sunumundaki problemlere çözüm üretebilmek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Sağlık hizmetleri sunumundaki problemleri tanımlamak ve analiz etmek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Kalite araç ve gereçlerini uygulayabilmek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Çeşitli tip ve düzeydeki sağlık organizasyonlarında, sağlık kalitesi ile ilişkili yönetim bilgilerini uygulayabilmek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kalite tanımı, amaçları, hizmet sektöründe kalite kavramı, TKY tanımı, amaçları, prensipleri Applying Quality Approach in Healthcare, Second edition: A system´s Approach, Diane L. Kelly, 2006.
2 Kalite planlaması Applying Quality Approach in Healthcare, Second edition: A system´s Approach, Diane L. Kelly, 2006.
3 Takımlar Applying Quality Approach in Healthcare, Second edition: A system´s Approach, Diane L. Kelly, 2006.
4 Temel Kalite Araçları Applying Quality Approach in Healthcare, Second edition: A system´s Approach, Diane L. Kelly, 2006.
5 İleri Kailte Araçları Applying Quality Approach in Healthcare, Second edition: A system´s Approach, Diane L. Kelly, 2006.
6 Kalite Kültürü ve değişim Applying Quality Approach in Healthcare, Second edition: A system´s Approach, Diane L. Kelly, 2006.
7 Sağlık İşletmelerinde Kıyaslama Applying Quality Approach in Healthcare, Second edition: A system´s Approach, Diane L. Kelly, 2006.
8 Hizmet kalite kriterleri (kamu ve özel hastaneler) Applying Quality Approach in Healthcare, Second edition: A system´s Approach, Diane L. Kelly, 2006.
9 ARASINAV Applying Quality Approach in Healthcare, Second edition: A system´s Approach, Diane L. Kelly, 2006.
10 Kalite Fonksiyon Yayılımı Applying Quality Approach in Healthcare, Second edition: A system´s Approach, Diane L. Kelly, 2006.
11 Hizmet Kalitesinin Ölçülmesi: Servqual Applying Quality Approach in Healthcare, Second edition: A system´s Approach, Diane L. Kelly, 2006.
12 ISO 9000 Standartları ve sağlıkta uygulanması Applying Quality Approach in Healthcare, Second edition: A system´s Approach, Diane L. Kelly, 2006.
13 Akreditasyon Applying Quality Approach in Healthcare, Second edition: A system´s Approach, Diane L. Kelly, 2006.
14 Altı Sigma metodolojisi Applying Quality Approach in Healthcare, Second edition: A system´s Approach, Diane L. Kelly, 2006.
Kaynaklar
Ders Notu

Şimşek, H. (2010), Toplam Kalite Yönetimi; kuram, ilkeler, uygulamalar, Seçkin Yayınevi, Ankara.

Kaya, S. (2005), Sağlık Kurumlarında Sürekli Kalite İyileştirme, Pelikan Yayınevi, Ankara.

Ders Kaynakları

Dhillon, B.S., (2007), Reliability Technology, Human Error, and Quality in Health Care, CRC Press, USA.
Stoecklein, M. (2005), ?Quality Improvement Systmes, Theories, and Tools?, (Edit. Scott B. Ransom, Maulik s. Joshi, and David B. Nash), The Healthcare Quality Book; Vision, Stretegy, and Tools, Health Administration Press, Washington.
Leebov, W. and Ersoz, CJ. (1991), The Health Care Manager?s Guide To Continuous Quality Improvement, American Hospital Publishing, USA.
Varkey, P. (2010), Medical Quality Management; Theary and Practice, Jones and Bartlett Publichers, USA.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sağlık kurumları ve sağlık sisteminin üretim, pazarlama, yönetim ve muhasebe-finans fonksiyonları alanlarından birinde uzmanlık düzeyinde gereken bilgilere sahip olmak X
2 Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak disiplinler-arası etkileşimin farkında olmak. X
3 Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı konularda ekip çalışması yapar ve ekibi ile bilgilerini paylaşır. X
4 Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı konularda sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm yolları sunar X
5 Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda bağımsız araştırma ve çalışma yapar, projelere katkı verir ve sorumluluk alır. X
6 Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda örgütün vizyon, amaç ve hedeflerini belirleyebilir. X
7 Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlar kapsamında sahip olduğu bilgileri sorgular. X
8 Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda sahip olduğu birikimini ve önerilerini her türlü iletişim aracını kullanarak aktarabilir, gerektiği durumlarda bunu en az bir yabancı dili kullanarak yapabilir.
9 Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda mesleki paylaşıma ve dayanışmaya açıktır. X
10 Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda veri girişi ve analizi yapabilecek düzeyde bilgi teknolojilerini kullanabilir X
11 Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda iş ve toplumsal etik değerlere uygun davranır. X
12 Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda paydaşlarla ilişkileri analiz eder ve yürütür. X
13 Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda özgün ve katkı sağlayıcı öneriler yapar X
14 Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlar yanında sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite, çevresel ve kültürel değerleri koruma, iş sağlığı ve güvenliğine önem verme konusunda gerekli bilince sahiptir X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 10
2. Ödev 10
1. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 6 5 30
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6