Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslam Düşüncesinde Kelam FEL 205 3 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. RAHMİ KARAKUŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Bahadır Karadağ, Arş. Gör. Merve Ertene, Arş. Gör. Serhat Arslan, Arş. Gör. Onur Kabil, Arş. Gör. Merve Ertene
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Öğrencilerin İslam kelamının konularını ve kavramlarını tanıması, bu konu ve kavramlara dair düşünüş özelliklerini öğrenmesi
Dersin İçeriği İslam kelamının doğuşu, temel kelam okulları ve bu okulların genel özellikleri
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İslam düşüncesinde Kelam hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Sınav ,
2 Felsefe dışındaki alandan faydalanabilir. Anlatım, Sınav ,
3 Kelamın belli başlı problemlerini ve bu problemlere getirilen çözüm önerilerini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
4 Kelam ve felsefe ilişkisini belirler. Anlatım, Sınav ,
5 Anlatım, Sınav ,
6 Anlatım, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İslam Düşüncesi´ne giriş
2 İslam´da ilk siyasi ve fikri hareketler
3 Çevre kültürlerle buluşma: Çeviri hareketi
4 Kelamın doğuşu ve gelişimi
5 Kelam problemleri
6 Mutezile
7 Mutezile (Kadı Abdulcebbar´ın inanç sistemi)
8 Eşarilik
9 ARASINAV
10 Bakıllani´de alem
11 Razi´de nübüvvet
12 Maturidi´nin kelami görüşleri
13 Maturidilik: Sabuni
14 Kelamda yenilik arayışları
Kaynaklar
Ders Notu [1] TDV İslam Ansiklopedisi Maddeleri (DİA): Eşari, 11:444-47; Eşriyye, 11:447-455; Hariciler, 16:169-178; Maturidi, 28:146-165; Maturidiyye, 28:165-175; Mutezile, 31:391-400.
Ders Kaynakları [2] Gölcük, Şerafeddin, Süleyman Toprak. Kelam. Konya: Tekin Kitabevi.
[3] Aydınlı, Osman. İslam Düşümncesinde Aklîleşme Süreci Mutezilenin Oluşumu ve Ebu´l-Huzeyl Allaf. Ankara: Ankara Okulu y., 2001.
[4] Bayrakdar, Mehmet. İslam Felsefesine Giriş. Ankara.
[5] Çelebi, İlyas. İslam İnanç Sisteminde Akılcılık ve Kadı Abdulcebbar. İstanbul: Rağbet y., 2002.
[6] Gutas, Dimitri, Yunanca Düşünce, Arapça Kültür, İstanbul: Kitap y., 2003.
[7] Karadaş, Cağfer. Bakıllani´ye Göre Allah ve Alem Tasavvuru. Bursa: Arasta Yayınları, 2003.
[8] Kutlu, Sönmez, ed. İmam Maturidi ve Maturidilik. Ankara: Kitabiyat, 2003.
[9] Matüridi, Kitabüt-Tevhid, çev. Bekir Topaloğlu, Ankara: İSAM, 2002.
[10] Şerif, M. M. İslam Düşüncesi Tarihi. 1-4. İstanbul: İnsan Yayınları, 1990.
[11] Razi, Fahreddin. Kelam´a Giriş, El-Muhassal. çev. Hüseyin Atay. Ankara: Kültür Bakanlığı, 2002.
[12] Sâbûnî, Nureddin. Mâturidiyye Akaidi. Ankara: DİBY, 1991.
[13] Topaloğlu, Bekir. Kelam İlmi. İstanbul: Damla Yayınevi, 1991.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ayrıştırıcı ve birleştirici düşünme, okuma ve bilgilendirme becerisini kullanır. X
2 Yerel ve evrensel düzeyde felsefe birikimlerini anlar ve aktarır. X
3 Felsefe alanındaki oluşturulmuş kaynaklarda felsefî sorunlarla ilgili araştırmayı yürütür, yöntem geliştirir. X
4 Evrensel felsefe sorunlarını yerel düzeydeki sorunlara göre yerini belirler. X
5 İnsanlığın evrensel nitelikteki problemlerinin bilincinde olur, bu alandaki sorgulamaları gösterir. X
6 Genel ve özel düzeyde bilim, kültür, sanat gibi alanlara ilişkin sorunlara felsefece değerlendirir, sorunları irdeler. X
7 Bilim, din ve sanat alanlarına ilişkin genel ve yerel sorunlarda disiplinlerarası bilgiyi kullanır, planlar. X
8 Çalışma alanlarında karşılaşılan tekil sorunları tanımlar, çözer ve gerektiğinde kullanır. X
9 Sahip olunan bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü anlatır ve çözümler. X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak felsefe alanındaki bilgileri izleyip meslektaşlarımla iletişim kurma becerisi kazanır.
11 Felsefenin gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma becerisi kazanır.
12
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 110
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,4
Dersin AKTS Kredisi 4