Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Kültürü ve Tasavvuf FEL 318 6 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. RAHMİ KARAKUŞ
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi ALİ VASFİ KURT,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Bahadır Karadağ, Arş. Gör. Merve Ertene, Arş. Gör. Serhat Arslan, Arş. Gör. Onur Kabil, Arş. Gör. Merve Ertene

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Töre kavramına göre Türk düşüncesinin genel konularının tanıtılması

Dersin İçeriği

Kut ve Töre kavramları, Törenin siyasî yapı, dil, din gibi kültürel öğelerle ilişkisi

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Töre ve Kut kavramlarından hareketle Türk Düşüncesinin tarihsel seyrini analiz edebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
2 Kültür ile düşünce ve inanç sistemleri arasındaki ilişkiyi kavrar. Anlatım, Tartışma, Sınav ,
3 Töre kavramına göre Türk düşüncesinin genel konularını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
4 Türk mutasavvıflarını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Ödev,
5 Tasavvufun düşünce tarihi bakımından tenkidini yapabilir. Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
6 Kut ve Töre kavramları, Törenin siyasî yapı, dil, din gibi kültürel öğelerle ilişkisini tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Sözlü Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türk Töresi hakkında İslâm öncesi kaynaklar
2 Kutadgu Biligin biografik tarifi
3 Orhun Kitabeleri ile Kutadgu Bilig arasındaki benzerliğin gösterilmesi
4 Törenin Türk Kültüründe nasıl bir öneme sahip olduğunun gösterilmesi
5 Kutadgu Bilig bağlamında Törenin belirlenmesi
6 Kut kavramının tarifi
7 Kut ve Töre kavramları arasındaki ilişki
8 Törenin inanç esasları
9 ARASINAV
10 Şamanist iddia hakkında çalışmalar
11 Kültür, inanç ve Töre, düşünce arasındaki ilişkiler
12 Dil ve Töre arasındaki ilişkiler
13 Siyasî yapı ve Töre arasındaki ilişkiler
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Başer, Sait, Kutadgu Bilig´de Kut ve Töre´den Sevgi Toplumuna, Seyran Yayınları, 1995

Ders Kaynakları

[2] Yusuf Has Hacib, Kutadgu Bilig, çev. Reşid Rahmeti Arat, Kabalcı Yayınevi, 2006

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ayrıştırıcı ve birleştirici düşünme, okuma ve bilgilendirme becerisini kullanır. X
2 Yerel ve evrensel düzeyde felsefe birikimlerini anlar ve aktarır. X
3 Felsefe alanındaki oluşturulmuş kaynaklarda felsefî sorunlarla ilgili araştırmayı yürütür, yöntem geliştirir. X
4 Evrensel felsefe sorunlarını yerel düzeydeki sorunlara göre yerini belirler. X
5 İnsanlığın evrensel nitelikteki problemlerinin bilincinde olur, bu alandaki sorgulamaları gösterir. X
6 Genel ve özel düzeyde bilim, kültür, sanat gibi alanlara ilişkin sorunlara felsefece değerlendirir, sorunları irdeler. X
7 Bilim, din ve sanat alanlarına ilişkin genel ve yerel sorunlarda disiplinlerarası bilgiyi kullanır, planlar. X
8 Çalışma alanlarında karşılaşılan tekil sorunları tanımlar, çözer ve gerektiğinde kullanır. X
9 Sahip olunan bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü anlatır ve çözümler. X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak felsefe alanındaki bilgileri izleyip meslektaşlarımla iletişim kurma becerisi kazanır.
11 Felsefenin gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma becerisi kazanır.
12
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 4 4
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 108
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,32
Dersin AKTS Kredisi 4