Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Erken Dönem Türk Düşüncesi FEL 227 3 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MÜKERREM BEDİZEL AYDIN
Dersi Verenler Prof.Dr. MÜKERREM BEDİZEL AYDIN,
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Bahadır Karadağ, Arş. Gör. Merve Ertene, Arş. Gör. Serhat Arslan, Arş. Gör. Onur Kabil, Arş. Gör. Merve Ertene
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı İslam Öncesi Türk Düşüncesinin temel unsurları ve bu unsurlar arasındaki ilişkilerin açıklanması
Dersin İçeriği Tarih, coğrafya, toplumsal yapı ve düşünce arasındaki ilişkiler; İslam Öncesi Dönemde Türk coğrafyası ve Türklük; Oğuz Kağan Destanı, Orhun Abideleri, Divan-ı Lugat-it Türk ve Kutadgu Bilig bağlamında Türk Düşünce sisteminin analizi; Türk, Töre, Kut, Akıl, Hizmet, Gönül ve Devlet kavramları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İslam Öncesi Türk Düşüncesinin ana yapısı ve temel kavramları hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
2 Tarihsel, toplumsal ve coğrafî şartların düşünce sistemlerine etkisini analiz edebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
3 Türk düşüncesinin felsefe tarihi açısından önemini belirleyebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
4 Anlatım, Sınav ,
5 Anlatım, Sınav ,
6 Anlatım, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tarih, düşüncenin kavramları ve tarihin birliği arasındaki ilişki
2 Coğrafya ve iklimin sosyo-kültürel ve ekonomik etkileri
3 Orta Asyada Türklük
4 Destanlar, Uygurlarda Oğuz Kağan Destanı
5 Orhun Abidelerinde Türk Düşüncesinin ana kavramları
6 Divan-ı Lugat-it Türk ve Kaşgarlı Mahmut
7 Kutadgu Bilig Üstüne
8 Türk kavramı ve töre arasındaki ilişkiler
9 ARASINAV
10 Türk kavramı ve Kut ve Töre kavramları arasındaki ilişkiler
11 Türk kavramı ve Kut ve Töre kavramları arasındaki ilişkiler
12 Kutadgu Biligde kahramanlar
13 Kutadgu Biligde insan, akıl, hizmet kavramları arasındaki ilişkiler üzerine
14 Kutadgu Biligde akıl, gönül, devlet kavramları üzerine
Kaynaklar
Ders Notu Başer, Sait, Kutadgu Bilig´de Kut ve Töre´den Sevgi Toplumuna, Seyran Yayınları, 1995
Ders Kaynakları Kaşgarlı Mahmud, Divanü Lugati´t - Türk, çev. Seçkin Erdi, Serap Tuğba Yurteser, Kabalcı Yayınevi, 2005
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ayrıştırıcı ve birleştirici düşünme, okuma ve bilgilendirme becerisini kullanır. X
2 Yerel ve evrensel düzeyde felsefe birikimlerini anlar ve aktarır. X
3 Felsefe alanındaki oluşturulmuş kaynaklarda felsefî sorunlarla ilgili araştırmayı yürütür, yöntem geliştirir. X
4 Evrensel felsefe sorunlarını yerel düzeydeki sorunlara göre yerini belirler. X
5 İnsanlığın evrensel nitelikteki problemlerinin bilincinde olur, bu alandaki sorgulamaları gösterir. X
6 Genel ve özel düzeyde bilim, kültür, sanat gibi alanlara ilişkin sorunlara felsefece değerlendirir, sorunları irdeler. X
7 Bilim, din ve sanat alanlarına ilişkin genel ve yerel sorunlarda disiplinlerarası bilgiyi kullanır, planlar. X
8 Çalışma alanlarında karşılaşılan tekil sorunları tanımlar, çözer ve gerektiğinde kullanır. X
9 Sahip olunan bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü anlatır ve çözümler. X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak felsefe alanındaki bilgileri izleyip meslektaşlarımla iletişim kurma becerisi kazanır.
11 Felsefenin gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma becerisi kazanır.
12
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 10 10
Toplam İş Yükü 88
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,52
Dersin AKTS Kredisi 4