Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Dünya Sineması | GSF 063 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi TÜLAY ÇELİK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | Avrupa‘da ulusal sinemaların gelişimini Hollywood sineması ile karşılaştırmalı olarak ele alarak üretim ilişkileri üzerinden iki sinema arasındaki farkların vurgulanması, ulusal ve ulusötesi sinema kavramının açıklanması, ayrıntılandırılması, sinema tarihinin başyapıtlarına imza atmış farklı ülkelerin önemli yönetmenleri aracılığıyla, dünya sinemasına yön veren temel filmlerin sanatsal, eleştirel ve dönüştürücü gücünün ortaya koyulması amaçlanmaktadır.
|
Dersin İçeriği | Ders, ulusal ve ulusötesi sinemaları, dünya sinemasının önemli yönetmenlerini ve filmlerini ele alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sinemayı ekonomik, estetik ve ideolojik bağlamı içinde değerlendirebilecek | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
2 | Farklı ülkelerde film üretmiş olan önemli yönetmenlerle ve sinema tarihinin yapı taşlarını oluşturan filmlerle tanışmış olacak | Anlatım, Tartışma, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
3 | Bir sanat olarak sinemanın biçim-içerik ilişkisi ekseninde şekillenen eleştirel yapısını kavrayacak | Anlatım, Tartışma, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
4 | Ulusal sinema kavramını, kavramın bileşenlerini ve tartışma alanlarını öğrenecek | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, Sinema tarihini anlamak: sinemayı anlamak, Avrupa ve Amerika’da sinemanın doğuşu: Lumière Kardeşler, Méliès Sineması | |
2 | Edwin S. Porter, David W. Griffith, Hollywood Sineması’nın endüstriyel gelişimi, stüdyo sistemi, estetik eğilimler, sessiz güldürüler (M.Sennett, C.Chaplin) | |
3 | Avrupa’da Film Endüstrisi, Alman Dışavurumculuğu, Rus Biçimciliği | |
4 | Avrupa’da Film Endüstrisi, Fransız İzlenimciliği, Şiirsel Gerçekçilik | |
5 | II. Dünya Savaşı Döneminde Sinema: Ulusal sinemalar, İtalyan Yeni Gerçekçiliği | |
6 | İtalyan Yeni Gerçekçiliği: Yönetmenler, filmler, estetik eğilimler | |
7 | Savaş Sonrasında Hollywood ve 1950’ler: Stüdyo sisteminin çözülüşü, yeni yapılanmalar | |
8 | Savaş Sonrasında Avrupa Sineması: Yeni Dalga Akımı, film üretim koşulları | |
9 | Yeni Dalga Akımı: yönetmenler, filmler, İngiltere’de Özgür Sinema | |
10 | Auteur Sinema, estetik eğilimler, önemli yönetmenler: I.Bergman, M.Antonioni, A.Tarkovsky | |
11 | Bağımsız Amerikan Sineması | |
12 | 1960’larda dünyadaki gelişmeler, Üçüncü Dünya sineması | |
13 | Üçüncü Sinema kavramı, iletişim politikaları, değişen ulusal sinemalar | |
14 | Ulusötesi Sinema ve Tartışma Alanları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Kristin Thompson ve David Bordwell. Film History: An Introduction. New York: Mc Graw Hill Press, 1994. Jhon Hill ve Pamela Church Gibson (ed.). World Cinema Critical Approaches, New York: Oxford University Press, 2000. Tim Bergfelder, “National, Transnational or Supranational Cinema? Rethinking Europeen Film Studies”. (Electronic Versions) Media, Culture & Society. 2005, Sayı: 27 Toby Miller, “Küresel Hollywood (Global Hollywood): Hollywood Tarihi, Kültür Emperyalizmi ve Küreselleşme”. Ayşegül Gürsoy ve Mehmet Olcay(çev.). Yeni İnsan Yeni Sinema. Sayı: 14, Sonbahar Kış 2003/04 Bordwell, David. “The Art Cinema as a Mode of Film Practice.” Film Criticism. C.4, Sayı:1, Fall 1979 Türk Dili Dergisi, Sinema Özel Sayısı. Sayı:196, Ocak 1968 Grodal, Torben Kragh. “Art Film, The Transient Body, and The Permanent Soul”. Aura. C. 6, Sayı:3, 2000. Higson, Andrew. “The concept of National Cinema”. Screen. 1989, C.30, Sayı: 4 Steve, Neale. “Art Cinema As Institution”. Screen. C. 22, Sayı: 1, Spring 1981 Vincendeau, Ginette. Issues in European Cinema. World Cinema Critical Approaches, Jhon Hill ve Pamela Church Gibson (ed.).New York: Oxford University Press, 2000. Tarkovski, Andrey. Mühürlenmiş Zaman, Füsun Ant (çev.), İstanbul: Agora Kitaplığı, 2007. Teksoy, Rekin. Rekin Teksoy’un Sinema Tarihi. İstanbul: Oğlak Yayınları, 2005. Smith, Geoffry Nowell ve Steven Ricci (ed.). Hollywood and Europe, Economics, Culture, National Identity: 1945-95. London: British Film Institute, 1998. Theo Angelopoulos, Dan Finaru (drl). Mehmet Harmancı (çev.). İstanbul: Agora Kitaplığı, 2005 Dorsay, Atilla. 100 Yılın Yönetmeni. 3.Basım. İstanbul: Remzi Kitabevi, 2000. Büker, Seçil. Sinema Dili Üzerine Yazılar. Ankara: Dost Yayınları, 1985. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
4. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 20 |
3. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
2. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 174 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |