Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Temeller INM 302 6 4 + 0 4 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe / İngilizce
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AŞKIN ÖZOCAK
Dersi Verenler Prof.Dr. ZEKİ GÜNDÜZ, Prof.Dr. SEDAT SERT, Prof.Dr. AŞKIN ÖZOCAK, Prof.Dr. ERTAN BOL,
Dersin Yardımcıları

Araş. Gör. Mustafa Özsağır, Araş. Gör. Kadir Kocaman

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Zemin incelemelerinin yorumlanarak yapı temellerinin farklı zemin koşullarında boyutlandırılmasının ve temel çukurunda güvenliğin sağlanmasının öğretilmesi.

Dersin İçeriği

Zemin incelemeleri, Arazi ve laboratuvar deneylerinin tasarıma yönelik kullanımı, Yüzeysel temellerin taşıma gücü, Kumda ve kilde oturan temeller için boyutlandırma esasları, Oturma hesapları ve oturma kriterleri,Derin temellerin taşıma gücü ve boyutlandırılması, Temel çukurunda güvenlik, Dayanma yapılarının projelendirilmesi, Zemin iyileştirmesi

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenciler, geoteknik mühendislik yapıları için geçerli temel prensipler ile ilgili bilgi kazanabilecektir. Anlatım, Sınav , Ödev,
2 Öğrenciler, geoteknik mühendislik yapılarının ve şevlerin stabilisini belirleme ve değerlendirme bilgisi kazanabilecektir Anlatım, Sınav , Ödev,
3 Öğrenciler inşaat sahalarında karşılaşılan geoteknik problemleri analiz etme ve çözme bilgisi kazanabilecektir. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Zemin mekaniği temel ilkeler
2 Zemin incelemeleri (Sondaj, Spt, Cpt, Plt, Jeofizik Yöntemler)
3 Temellerin tanıtılması, Ayırımı, Boyutlandırma İlkeleri
4 Taşıma gücüne göre boyutlandırma ve analiz (Terzaghi)a
5 Yapı temellerinde oluşan oturmalar ve oturma kriterleri
6 Kilde ve kumda temel boyutlandırma
7 Dikdörtgen, yamuk, birleşik temel boyutlandırma
8 Radye temeller
9 Derin temellerin sınıflandırılması
10 Derin temellerin taşıma gücü
11 Temel çukurunda Güvenlik
12 Dayanma yapılarının projelendirmesi
13 Palplanş perdeleri
14 Temel zemininin iyileştirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu

Zeki Gündüz, Ertan Bol, Aşkın Özocak, Sedat Sert: Temeller Ders Notları

 

Ders Kaynakları

1. Akın Önalp, Sedat Sert, 2016. Geoteknik Bilgisi-III: Bina Temelleri, Güncelleştirilmiş 3. Baskı, Birsen Yayınevi, İstanbul.                                                                                                     2. TS 1901/1975. “İnşaat Mühendisliğinde Sondaj Yolları ile Örselenmiş ve Örselenmemiş Numune Alma Yöntemleri”
3. TS 5744/1988. “İnşaat Mühendisliğinde Temel Zemini Özelliklerinin Yerinde Ölçümü”                                                                                                                                                        4. Braja M. Das, 1994. “Principles of Geotechnical Engineering, 3rd ed.”, PWS Publishing Company, Boston.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matemetik,fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanma becerisi X
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygu analiz ve modelleme yöntemlerinin seçme ve uygulama becerisi X
3 Karmaşık bir sistemin, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi X
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becersi
5 Karmaşık Mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi X
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi X
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yöntemi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 5
2. Ödev 5
3. Ödev 5
4. Ödev 5
5. Ödev 5
6. Ödev 5
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 0 0
Proje / Tasarım 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 142
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,68
Dersin AKTS Kredisi 6