Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sulama Kurutma INM 431 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MEHMET SANDALCI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş.Gör.Osman SONMEZ
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Nüfusa bağlı olarak artan gıda gereksinimlerinin karşılanabilmesi için sınırlı tarımsal alanlardan optimum düzeyde verim alınabilmesine yönelik, sulama ve kurutma sistemlerinin mühendislik çalışmalarının öğretilmesi.
Dersin İçeriği Su ihtiyacının Belirlenmesi / Toprak-Su ilişkileri / Su Kalitesi / Su Dağıtım
Metotları / Sulama Yapıları ve Tasarımı / Drenaj Debisinin Belirlenmesi /
Yüzeysel ve Yeraltı Suyu Drenaj Sistemleri ve Tasarımı
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Su-kara-toprak arasındaki ilişkiyi analiz eder. Soru-Cevap, Anlatım, Sınav , Ödev,
2 Tarımsal bitkilerin su ihtiyacını hesap eder. Anlatım, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
3 Bitki su ihtiyacı için sulama metotlarını tanımlar Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Sınav , Ödev,
4 Ova ölçeğinde tarımsal arazilerin sulama sistemlerini planlar. Anlatım, Örnek Olay, Ödev, Sınav ,
5 Çiftlik ölçeğinde tarım bitkilerin sulama sistemlerini planlar. Örnek Olay, Anlatım, Sınav , Ödev,
6 Tarım alanlarında kurutma sistemlerini çözümler Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Ödev, Sınav ,
7 Tarım alanlarında kurutma şebeke tipine karar verir. Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Sınav , Ödev,
8 Kurutma şebekelerini planlar. Gösteri, Problem Çözme, Ödev, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş, Türkiye’nin su ve toprak potansiyeli
2 Toprak ve bitki hakkında sulama konusu ile ilgili bilgilerin verilmesi
3 Sulama kayıpları ve verimi, sulama suyunun özellikleri konularının
4 Bitki su ihtiyacını belirleme yöntemlerinin verilmesi veuygulama
5 Tarımsal bitkilerin su ihtiyacının hesaplanması ampirik ve teorik, deneysel metotlar, sulamada verim, uygulama.
6 Tarımsal bitkilerin su ihtiyacının hesaplanması ampirik ve teorik, deneysel metotlar, sulamada verim, uygulama.
7 Ova ölçeğinde sulama tesisleri, açık kanallı sulama şebekeleri; genel planlama, isale, ana kanal, sekonder ve tersiyer kanalların enine kesitlerinin belirlenmesi, kanal kaplamaları
8 Kanaletli sulama şebekeleri; Sistemin tanıtılması, kanalet ve parçaları, projelendirilmesi, kanaletler üzerindeki sanat yapıları.
9 Su verme metotları ve bunlarla ilgili kriterlerin verilmesi
10 Sulama kurutma ağı içinde bulunan ana elemanlar ve sanat yapıları
11 Sulama kurutma ağı içinde bulunan ana elemanlar ve sanat yapıları
12 Çiftlik ölçeğinde sulama tesisleri; Yağmurlama tesisleri, klasik yağmurlama, hareketli yağmurlama, damla sulaması
13 Sulama alanının kurutulması, yüzeysel kurutma
14 drenlerle kurutma
Kaynaklar
Ders Notu “Sulama Kurutma” Sakarya Üniversitesi, Ders Notu
Ders Kaynakları 1-Özbek, T., Sulama Kurutma, Gazi Üniversitesi Yayınları
2- Acatay, T.S., Sulama Mühendisliği, Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matemetik,fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanma becerisi
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygu analiz ve modelleme yöntemlerinin seçme ve uygulama becerisi
3 Karmaşık bir sistemin, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becersi
5 Karmaşık Mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yöntemi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 5
2. Kısa Sınav 15
2. Ödev 5
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 6 6
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 2 2 4
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 120
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,8
Dersin AKTS Kredisi 5