Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Gıda Analizleri | GDM 302 | 6 | 2 + 2 | 3 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. GÖKÇE POLAT YEMİŞ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. GÖKÇE POLAT YEMİŞ, Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA ÖZTÜRK, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Gıdalara uygulanan genel analizler konusunda temel bilgiler vererek ve bu konuda uygulamalar yaparak karşılaşılabilecek sorunları çözebilmek için gerekli alt yapıyı oluşturmak. |
Dersin İçeriği | Örnek alma, örneklerin analize hazırlanması, gıda işletmelerinde kullanılan genel analiz yöntemlerinden; nem (su) ve toplam kuru madde tayini, suda çözünen ve çözünmeyen kurumadde tayini, kül tayini, pH ve titrasyon asitliği tayini, karbonhidrat (şeker tayini), yağ ve protein tayini gibi konularda bazı analizlerin prensiplerinin aktarılması ve uygulamaları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk gıda kodeksi ve TSEye uygun olarak, örnek (numune) alma ve örnek hazırlama yöntem ve kurallarını kavrar ve uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar, | Sınav , |
2 | Gıda alanında uygulanan genel analiz yöntemlerinin prensiplerini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Performans Görevi, |
3 | Farklı ürünlerde gıda analiz yöntemlerini tasarlar ve uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Performans Görevi, |
4 | Gıda analizleri sırasında ortaya çıkabilecek sorunları ve bunların çözümlerini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Performans Görevi, |
5 | Analiz sonuçlarının değerlendirmesini yapar ve yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme, | Ödev, Performans Görevi, |
6 | Laboratuvar güvenlik kurallarını kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gıda işletmelerinde bulunan araştırma (Ar-Ge) ve kontrol laboratuvarlarının işlevleri. Laboratuvar güvenliği | |
2 | Örnek alma ve örneklerin analize hazırlanması, analiz sonuçlarının değerlendirilmesi | |
3 | Nem (Su) ve Toplam Kurumadde Tayini | |
4 | Suda çözünen ve çözünmeyen kurumadde tayini | |
5 | Kül tayini | |
6 | Çözelti hazırlama | |
7 | pH ve titrasyon asitliği | |
8 | Tuz tayini | |
9 | ARASINAV | |
10 | Karbonhidrat analizleri | |
11 | Protein analizleri | |
12 | Yağ analizleri | |
13 | Renk analizleri | |
14 | Yıl sonu ders değerlendirmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Cemeroğlu B. 2007. Gıda Analizleri. Gıda Teknolojisi Derneği Yayınları No: 34, Ankara |
Ders Kaynakları | [3] Nielsen S.S. 2003. Food Analysis (Third Edition) Kluwer Academic / Plenum Publishers, New York, 2003 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak karmaşık Gıda Mühendisliği problemlerini modelleyebilme ve çözebilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık Gıda Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ile modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Gıda Mühendisliği alanında karmaşık bir sistemi, sistem bileşenini süreci ya da ürünü analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Gıda Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemler için modern yöntemleri ve bilişim teknolojilerini seçme ve etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 | Gıda Mühendisliğindeki karmaşık problemlerin ve araştırma konularının incelenmesi amacıyla bir deneyi tasarlama, yapma, verilerini toplama ve sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 | Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma becerisi. | X | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve anlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincinde olma; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi, | ||||||
9 | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci; etik olma ve etik ilkelerine uygun davranma becerisi. | ||||||
10 | İş hayatında, proje yönetimi, risk yönetimi gibi konularda bilgi sahibi olma; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilirlik konuları hakkında farkındalık. | ||||||
11 | Gıda Mühendisliği uygulamalarının, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği gibi konuların evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri hakkında bilgi; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 4 | 4 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 25 | 25 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 165 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |