Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Gıda Mikrobiyolojisi GDM 307 5 4 + 2 5 5
Ön Koşul Dersleri

Genel Mikrobiyoloji dersini almış olmak

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe / İngilizce
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ARZU ÇAĞRI MEHMETOĞLU
Dersi Verenler Prof.Dr. ARZU ÇAĞRI MEHMETOĞLU, Prof.Dr. SERAP COŞANSU AKDEMİR,
Dersin Yardımcıları

Arş. Grv. Ayşe SARIÇAM, Arş. Grv. Selime MUTLU

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Gıda mikrobiyolojisi ve uygulamaları ile ilgili bilgilerin kazandırılması

Dersin İçeriği

Gıdalarda bulunan mikroorganizmalar ve fonksiyonları, bulaşma kaynakları ve kontrolü, gıdaların mikrobiyolojik analizi

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Mikroorganizmaların gıdalara bulaşma kaynaklarını tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
2 Gıdalarda bulunan bakteri, küf ve mayaların fonksiyonlarını anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
3 Hangi koşulların gıdalarda mikroorganizma gelişimini teşvik edeceğine ve engelleyeceğine karar verebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
4 Gıda örneğinin mikrobiyolojik analizini yapabilir. Anlatım, Deney / Laboratuvar, Sınav , Performans Görevi,
5 Mikrobiyolojik analiz sonuçlarını değerlendirebilir. Anlatım, Deney / Laboratuvar, Sınav , Performans Görevi,
6 Kalite ve hijyen indikatörü mikroorganizmaların taşıması gereken özellikleri karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
7 Tehlike analizi yapabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
8 HACCP sisteminin temel prensiplerini anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
9 Gıdaların mikrobiyel bozulma nedenlerini açıklayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
10 Gıda kaynaklı hastalıklara neden olan mikroorganizmaları tanımlayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
11 Gıdaların bozulmasının engellenmesi ile gıda muhafaza yöntemi arasındaki ilişkiyi açıklayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş, mikroorganizmaların bulaşma kaynakları
2 Gıdalarda bulunan mikroorganizmalar ve fonksiyonları: Bakteriler, Küfler, Mayalar
3 Gıdalarda mikroorganizma gelişimini etkileyen iç ve dış faktörler, engel teknolojisi
4 Gıdaların mikrobiyolojik analizi-Temel ilkeler
5 Gıdaların mikrobiyolojik analizi-Sıvı ve katı besiyerinde mikroorganizma sayımı
6 İndikatör mikroorganizmalar
7 Gıdalarda mikrobiyolojik kriterler
8 HACCP ve uygulamaları
9 Et ve süt ürünlerinde görülen mikrobiyolojik bozulmalar
10 Meyve, sebze ve ürünleri ile diğer ürünlerde görülen mikrobiyolojik bozulmalar
11 Gıda kaynaklı bakteriyel patojenler
12 Mikotoksinler
13 Gıda muhafaza yöntemleri
14 Gıda muhafazasında yeni yöntemler
Kaynaklar
Ders Notu

Gıda Mikrobiyolojisi I Ders notu, Sakarya Üniversitesi

Ders Kaynakları

1.Gıda Mikrobiyolojisi ve Uygulamaları (Ankara Üniversitesi)
2.Gıda Mikrobiyolojisi Uygulamaları (Prof. Dr. A. Kadir HALKMAN)
3.Food Microbiology and Laboratory Practice (Chris Bell, Paul Neaves & Anthony P. Williams)
4.Gıda Mikrobiyolojisi, Editör Osman Erkmen, Efil Yayınevi, 2010.
5.Klaus Pichhardt, Gıda mikrobiyolojisi, Gıda Endüstrisi için Temel Esaslar ve Uygulamalar, (4.
Basımdan çeviri), 2006
6.Erkmen O, Bozoğlu T. F. , Food Microbiology 1-2-3, İlke Yayınevi, 2008.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak karmaşık Gıda Mühendisliği problemlerini modelleyebilme ve çözebilme becerisi. X
2 Karmaşık Gıda Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ile modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Gıda Mühendisliği alanında karmaşık bir sistemi, sistem bileşenini süreci ya da ürünü analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Gıda Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemler için modern yöntemleri ve bilişim teknolojilerini seçme ve etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 Gıda Mühendisliğindeki karmaşık problemlerin ve araştırma konularının incelenmesi amacıyla bir deneyi tasarlama, yapma, verilerini toplama ve sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi. X
6 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma becerisi.
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve anlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. X
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincinde olma; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi,
9 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci; etik olma ve etik ilkelerine uygun davranma becerisi.
10 İş hayatında, proje yönetimi, risk yönetimi gibi konularda bilgi sahibi olma; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilirlik konuları hakkında farkındalık.
11 Gıda Mühendisliği uygulamalarının, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği gibi konuların evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri hakkında bilgi; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 4
1. Performans Görevi (Laboratuvar) 26
2. Ödev 4
3. Ödev 4
4. Ödev 4
5. Ödev 4
6. Ödev 4
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 6 6
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 135
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,4
Dersin AKTS Kredisi 5