Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tahıl ve Tahıl Ürünleri İşleme Teknolojisi GDM 311 5 2 + 2 3 5
Ön Koşul Dersleri

Gıda Kimyası ve Biyokimyası

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SERPİL ÖZTÜRK MUTİ
Dersi Verenler Doç.Dr. SERPİL ÖZTÜRK MUTİ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Tahıllar ve tahıl ürünleri konularında temel bilgiler vererek bu konuda karşılaşılabilecek sorunları çözebilmek için gerekli alt yapıyı oluşturmak

Dersin İçeriği

Tahıl tanesinin yapısı, tahılların depolanması, buğday öğütme teknolojisi, buğday ve un kalite kriterleri, diğer tahılların (pirinç, mısır, arpa, vb) öğütülmesi ve işlenmesi, tahılların kimyasal bileşimi, nişasta ve özellikleri, tahıl proteinleri, gluten, hamur reolojisi, ekmek, bulgur, makarna, bisküvi, kraker ve kek üretim teknolojileri, tahıl ürünlerinde kalite kontrol

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tahılların yapısı ile beslenme ve ekonomik açıdan önemini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
2 Tahılların fiziksel ve kimyasal özelliklerini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
3 Tahılların depolanması ve öğütülmesi konularını kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
4 Tahıl ürünlerinin (ekmek,makarna, bisküvi,vb.) üretim teknolojilerini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Sınav , Ödev,
5 Tahıl ürünleri temel analizlerini deneysel olarak uygular, sonuçları yorumlar ve raporlar Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Sınav , Performans Görevi,
6 Tahıl ve ürünleri konusunda karşılaşılabilecek sorunları çözebilmek için yapılması gerekenleri kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tahıllar: tanımlamalar ve tahıl danesinin yapısı
2 Tahılların depolanması
3 Buğday öğütme teknolojisi
4 Diğer tahıllar (Mısır, Pirinç,,..): öğütülmesi ve işlenmesi
5 Tahılların kimyasal bileşimi (Nişasta, Protein, Enzimler vd.)
6 Uygulama: Nişasta analizleri
7 Hamur reolojisi
8 Uygulama: Yaş gluten, kuru gluten, gluten indeks analizleri
9 Uygulama: Sedimentasyon testleri
10 Ekmek üretim teknolojisi
11 Makarna üretim teknolojisi
12 Uygulama: Makarna analizleri
13 Yumuşak buğday ürünleri (bisküvi, kek ve kraker) üretim teknolojisi
14 Ödev sunumları
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Tahıl Ürünleri teknolojisi, ders notları (basılmamış) ve Power Point Sunusu (Yrd.Doç.Dr.Serpil Öztürk)
[2] ÖZTÜRK, S., 2013. Tahıl ve Tahıl Ürünleri Teknolojisi, Her Yönüyle Gıda, sf.135-174. Editörler: Fügen Durlu Özkaya, Serap Coşansu, Kamuran Ayhan, Sidas Medya Ltd.Şti. ISBN:978-605-5267-06-3. İzmir.

Ders Kaynakları

[3] Elgün A, Ertugay Z. 2000. Tahıl işleme Teknolojisi. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi, Yayın No: 718, 2000, Erzurum
[4] Hoseney, R.C. 1994. Principles of cereal science and technology, 2nd ed., AACC, Inc. St.Paul, MN, USA.
[5] Talay, M. 1997. Ekmek bilimi ve teknolojisi. Ekin yayıncılık ve pazarlama, İstanbul
[6] Koksel, H., Sivri, D., Özboy, O., Başman, A. 2000. Hububat laboratuvarı el kitabı. Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak karmaşık Gıda Mühendisliği problemlerini modelleyebilme ve çözebilme becerisi. X
2 Karmaşık Gıda Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ile modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Gıda Mühendisliği alanında karmaşık bir sistemi, sistem bileşenini süreci ya da ürünü analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Gıda Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemler için modern yöntemleri ve bilişim teknolojilerini seçme ve etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 Gıda Mühendisliğindeki karmaşık problemlerin ve araştırma konularının incelenmesi amacıyla bir deneyi tasarlama, yapma, verilerini toplama ve sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi. X
6 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma becerisi. X
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve anlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. X
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincinde olma; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi,
9 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci; etik olma ve etik ilkelerine uygun davranma becerisi.
10 İş hayatında, proje yönetimi, risk yönetimi gibi konularda bilgi sahibi olma; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilirlik konuları hakkında farkındalık.
11 Gıda Mühendisliği uygulamalarının, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği gibi konuların evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri hakkında bilgi; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Laboratuvar) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 1 5 5
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 15 15
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5