Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Laboratuar Uygulamalarında Akreditasyon | GDM 440 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. DİLEK ANGIN YILMAZ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. DİLEK ANGIN YILMAZ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | TS EN ISO/IEC 17025 Standardı aracılığı ile laboratuvar uygulamalarında akreditasyon sürecini kavramak ve uygulamak. |
Dersin İçeriği | Laboratuvar akreditasyonunun temelini oluşturan TS EN ISO/IEC 17025 standardının tanımlanarak, bu standardım öneminin kavranması, gerekliliklerinin belirlenmesi, uygulamalarının yapılması ile Denetim ve belgelendirme süreçlerinin işleyişinin tanımlanması. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kalite yönetim sistemlerinin ve akreditasyonun önemini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
2 | Kalite yönetim sisteminin oluşturulmasının ve sürdürülmesinin gereklerini kavrar ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
3 | Dokümantasyon (prosedür, talimat v.b.) yapısını ve gereklerini kavrar ve uygular. | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
4 | Analiz metodlarına nasıl ulaşacağını ve bu metodları nasıl kullanacağını kavrar ve uygular. | Anlatım, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
5 | Laboratuvar uygulamalarında çevre ve iş güvenliği konularını kavrar. | Anlatım, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
6 | Sürdürülebilirlik ve iyileştirme süreçlerini kavrar. | Anlatım, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
7 | Mesleki etik ve sorumluluk bilincinin önemini kavrar. | Anlatım, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
8 |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kalite yönetim sistemlerinin ve akreditasyonun tanımı ve önemi | |
2 | Akreditasyon süreci ve Türk Akreditasyon Kurumu (TÜRKAK) | |
3 | Kalite yönetim sistemlerinin oluşturulmasının ve sürüdürülmesinin önemi | |
4 | Dokümantasyon yapısı ve oluşturulmasında dikkat edilecek hususlar | |
5 | Prosedür, talimat, kalite el kitabı v.b. dokümanların hazırlanması | |
6 | Analiz metodlarının seçiminde dikkat edilecek hususlar ve bu metodların kullanılması | |
7 | Laboratuvar için TS EN ISO/IEC 17025 standardının gereklilikleri | |
8 | Laboratuvar kurulumunda dikkat edilecek hususlar | |
9 | Düzeltici-önleyici faaliyet ve uygun olmayan iş | |
10 | Laboratuvar akreditasyonundaki süreçler ve uygulamaları | |
11 | Laboratuvar akreditasyonunda çevre ve iş güvenliğinin önemi | |
12 | Müşterilerine ait gizli bilgilerin ve tescilli hakların korunması | |
13 | Mesleki sorumluluk sigortası ve gerekliliği | |
14 | Akredite laboratuvar uygulamaları ve örnek olaylar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Öğretim Görevlisi Ders Notu 2. "TS EN ISO/IEC 17025 Deney ve Kalibrasyon Laboratuvarları İçin Genel Şartlar" standardı |
Ders Kaynakları | 1. "TS EN ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemleri" Standardı |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak karmaşık Gıda Mühendisliği problemlerini modelleyebilme ve çözebilme becerisi. | ||||||
2 | Karmaşık Gıda Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ile modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Gıda Mühendisliği alanında karmaşık bir sistemi, sistem bileşenini süreci ya da ürünü analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Gıda Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemler için modern yöntemleri ve bilişim teknolojilerini seçme ve etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 | Gıda Mühendisliğindeki karmaşık problemlerin ve araştırma konularının incelenmesi amacıyla bir deneyi tasarlama, yapma, verilerini toplama ve sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma becerisi. | ||||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve anlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincinde olma; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi, | ||||||
9 | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci; etik olma ve etik ilkelerine uygun davranma becerisi. | X | |||||
10 | İş hayatında, proje yönetimi, risk yönetimi gibi konularda bilgi sahibi olma; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilirlik konuları hakkında farkındalık. | ||||||
11 | Gıda Mühendisliği uygulamalarının, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği gibi konuların evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri hakkında bilgi; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |