Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İşletme Sanitasyonu | GDM 407 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe / İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SERAP COŞANSU AKDEMİR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ARZU ÇAĞRI MEHMETOĞLU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Lisans eğitimi alan öğrencilere gıda işletmelerinde hijyen kavramının benimsetilmesi, gerek fabrikanın hijyenik olarak tasarımı gerekse hijyenin etkin olarak sağlanması için yapılması gerekenler hakkında bilgilendirmek |
Dersin İçeriği | 1. Gıda Endüstrisinde hijyen ve sanitasyon kavramları ve önemi, 2. Kontaminasyon kaynakları ve önlenmesi, 3. İşletme yapısı ve sanitasyon 4. Temizlik ve sanitasyon uygulamaları, 5. Personel hijyeni, 6. Temizlik ve dezenfektan malzemeleri, 7. Zararlı kontrolü, 8. Gıda endüstrisinde kullanılan suyun özellikleri ve dezenfeksiyon |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Hijyen ve sanitasyon terimlerini tanımlar, gıda sektöründeki önemini tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
2 | Gıda kaynaklı sağlık risklerine ve kontaminasyon kaynaklarına örnekler verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
3 | Bir gıda işletmesini sanitasyon kurallarına uygun tasarlayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
4 | Bir gıda işletmesinde makina ve techizatın sanitasyona uygun dizayn ve yerleşimini yapabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
5 | İşletmede personelin proses sırasında uyması gereken sanitasyon kurallarını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
6 | İProses sonrası temizlikte ve dezenfeksiyonunda kirlerin özelliklerine göre hangi deterjanın kullanılması gerektiğine karar verilebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Proje / Tasarım, |
7 | Gıda işletmesinde zararlılarla mücadele yöntemlerine karar verebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
8 | Hijyen ve sanitasyonla ilgili yasal düzenlemeleri bilir |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hijyen ve sanitasyonun tanımı ve önemi, mikroorganizmalar ve sanitasyon | |
2 | Gıda kökenli sağlık riskleri, kontaminasyon kaynakları | |
3 | İşletme yapısı ve hijyenik tasarımı | |
4 | İşletme yapısı ve hijyenik tasarımı | |
5 | Alet ve ekipman tasarımı | |
6 | Alet ve ekipman tasarımı | |
7 | Personel hijyeni ve eğitimi | |
8 | Depolama, nakliye ve sıcaklık kontrolü | |
9 | Temizlik ve dezenfeksiyon | |
10 | Temizlik ve dezenfeksiyon | |
11 | Temizlik sistemleri | |
12 | Zararlı kontrolü | |
13 | Yabancı madde yönetimi | |
14 | Hijyen ve sanitasyonla ilgili yasal düzenlemeler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | İşletme Sanitasyonu, Ders notu, Sakarya Üniversitesi |
Ders Kaynakları | 1.ATAMER, M.,1996. Süt Endüstrisinde Sanitasyon. Ankara Üniv. Zir. Fak. Yayın No: 1464 Ders Kitabı: 434, Ankara. 2.Gıda İşletmelerinde Hijyen (Prof. Dr. Deniz Göktan, Prof. Dr. Günnur Tunçel, 2010, Meta Basım Matbaacılık) 3.Principles of Food Sanitation (Norman G. Marriott and Robert B. Gravani, 2006, Springer Science+Business Media, Inc.) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak karmaşık Gıda Mühendisliği problemlerini modelleyebilme ve çözebilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık Gıda Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ile modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Gıda Mühendisliği alanında karmaşık bir sistemi, sistem bileşenini süreci ya da ürünü analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Gıda Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemler için modern yöntemleri ve bilişim teknolojilerini seçme ve etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 | Gıda Mühendisliğindeki karmaşık problemlerin ve araştırma konularının incelenmesi amacıyla bir deneyi tasarlama, yapma, verilerini toplama ve sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma becerisi. | ||||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve anlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincinde olma; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi, | ||||||
9 | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci; etik olma ve etik ilkelerine uygun davranma becerisi. | ||||||
10 | İş hayatında, proje yönetimi, risk yönetimi gibi konularda bilgi sahibi olma; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilirlik konuları hakkında farkındalık. | ||||||
11 | Gıda Mühendisliği uygulamalarının, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği gibi konuların evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri hakkında bilgi; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 5 |
2. Ödev | 5 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ödev | 2 | 5 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 132 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |