Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Gıda Kalite Kontrol ve Mevzuatı | GDM 208 | 4 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AHMET AYAR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. AHMET AYAR, Dr.Öğr.Üyesi ADEM ZENGİN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Gıdalarda kalite kavramı, kontrolü ve kontrolün geliştirilmesi konusunda; kalitenin kanunlarla olan ilişkileri hakkında öğrencileri bilgilendirmek. Gıda kalite kontrol yöntemleri, kalite standartları, gıda mevzuatı, yönetmelik ve tebliğ gibi yasal düzenlemeler konusunda öğrencilerin bilinçlenmesini ve konu hakkında yorum yapmalarını sağlamak. Gıda ile ilgili yasal yenilikleri takip etmelerine yarımcı olmak |
Dersin İçeriği | Gıdaların çeşitli kalite özelliklerinin değerlendirilmesine yönelik kontrol ve analiz yöntemleri, kalite uygulamaları ve standartları, HACCP, gıda kanunu, gıda kodeksi, gıda mevzuatı, tebliğ ve yönetmelikler, gıda standartları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kalite güvence sistemlerinin uygulanmasını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
2 | Gıda işletmeciliğinde kalite yönetimi anlayışını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
3 | Hijyen kavramını benimser. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
4 | Gıda üretim ve satış yerleri ile ilgili yasal düzenlemeler hakkında bilgi edinir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
5 | Türk Gıda Kodeksinin esaslarını öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
6 | Gıdaların işlenmesi, taşınması ve depolanmasına ilişkin yönetmeliklerin esaslarını öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
7 | Standartları kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
8 | Yönetmelik ve tebliğler hakkında bilgi edinir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
9 | Meslek etiği yönünden bilinçlenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
10 | Gıda kontrol ve analizi hakkında tecrübe kazanır | Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, | Sınav , |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kalite, kalite kontrol temel kavramları ve gıda kalitesi | |
2 | Toplam kalite yönetimi | |
3 | Kaizen kalite yönetimi | |
4 | 5S kalite yönetimi | |
5 | Gıda Mevzuatı | |
6 | Gıda kalitesi ve güvenliğinin sağlanması | |
8 | Gıda işlemenin kalite öğeleri üzerine etkisi | |
9 | Kalite kontrolde işletme sorumlulukları | |
10 | Kalite kontrolde devletin yetki ve sorumlulukları | |
11 | Gıda Standartları ve Kontrol Kriterleri (TSE) | |
12 | Gıda Standartları ve Kontrol Kriterleri (CODEX) | |
13 | Gıdalarda kalite kontrol uygulamaları: HACCP ve ISO22000 | |
14 | Örnek bir gıdanın üretiminde HACCP uygulaması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. "Gıda Kalite Kontrol ve Mevzuatı Ders Notu", Sakarya Üniversitesi |
Ders Kaynakları | 1. https://www.tarim.gov.tr/Mevzuat/Turk-Gida-Kodeksi 2. BAŞOĞLU F. (2016), Gıda Kalite Kontrolünün Esasları ve Gıda Güvenliği Yönetim Sistemleri, Dora Yayınları 3. ARTIK N, ŞANLIER N, SEZGİN A. C. (2017), Gıda Güvenliği ve Gıda Mevzuatı, Detay Yayıncılık |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak karmaşık Gıda Mühendisliği problemlerini modelleyebilme ve çözebilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık Gıda Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ile modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Gıda Mühendisliği alanında karmaşık bir sistemi, sistem bileşenini süreci ya da ürünü analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Gıda Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemler için modern yöntemleri ve bilişim teknolojilerini seçme ve etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 | Gıda Mühendisliğindeki karmaşık problemlerin ve araştırma konularının incelenmesi amacıyla bir deneyi tasarlama, yapma, verilerini toplama ve sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma becerisi. | X | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve anlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincinde olma; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi, | X | |||||
9 | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci; etik olma ve etik ilkelerine uygun davranma becerisi. | X | |||||
10 | İş hayatında, proje yönetimi, risk yönetimi gibi konularda bilgi sahibi olma; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilirlik konuları hakkında farkındalık. | ||||||
11 | Gıda Mühendisliği uygulamalarının, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği gibi konuların evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri hakkında bilgi; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 5 |
3. Ödev | 5 |
4. Ödev | 5 |
5. Ödev | 5 |
6. Ödev | 5 |
Toplam | 125 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 121 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |