Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Beslenme İlkeleri GDM 206 4 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri Gıda Kimyası ve Biyokimyası
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. OMCA DEMİRKOL
Dersi Verenler Prof.Dr. OMCA DEMİRKOL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Besin öğeleri ve fonksiyonları, beslenme yetersizlikleri, yeterli ve dengeli beslenme esaslarını öğrenmek, uygulamak ve uygulatmaktır.
Dersin İçeriği Beslenme ve sağlık, besin öğeleri; karbonhidratlar, lipitler, proteinler, su ve mineraller, vitaminler , antioksidanlar, enerji metabolizması, besin grupları, şişmanlık ve zayıflık.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Beslenmenin insan ve toplum sağlığı üzerindeki etkisini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Doğru beslenme kurallarını kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Besin bileşenlerinin eksikliğinde karşılaşılan problemleri kavrar ve çözüm yollarını tasarlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Beslenme ve sağlık ilişkisi ile ilgili bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip ve analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav , Ödev,
5
6
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ders tanıtımı ve derse giriş
2 Karbonhidratlar: Sınıflandırması, sindirimi ve emilmesi depolanması, kullanılması
3 Karbonhidratlar: Görevleri, günlük karbonhidrat ihtiyacı, eksikliği, şeker dışındaki taçlandırıcılar. Gıda formları ve beslenme alışkanlıkları
4 Proteinler: Sınıflandırılması, sindirimi ve emilmesi depolanması, kullanılması
5 Proteinler Görevleri, günlük protein ihtiyacı, eksikliği,
6 Lipidler, Sınıflandırılması, yağ ihtiyacı, yağ asitleri, yağların sindirimi, emilmesi, kanda taşınması.
7 Lipidler, yağların fonksiyonları, yağ ihtiyacı, yağ asitleri.
8 Vitaminler ve yağda eriyen vitaminler
9 Yağda eriyen vitaminler, suda eriyen vitaminler
10 Su ve mineraller
11 Mineraller
12 Antioksidanlari
13 Enerji metabolizması
14 Yıl sonu değerlendirmesi
Kaynaklar
Ders Notu Beslenme İlkeleri Ders Notu, Demirkol, O. 2014
Ders Kaynakları Beslenme, Ayşe Baysal, 2002, Hatiboğlu Yayıncılık, 9. baskı
Beslenme Ergin Sencer, Yusuf Orhan, 2005, İstanbul Medikal Yayıncılık/İstanbul, 653 sayfa, Beslenme, Mehmet Demirci, 2009, Onur Grafik/İstanbul, 342 sayfa, Sağlıkta ve hastalıkta beslenme, Zeynep Oşar, Tülay Erkan (ed) 2004, İ. Ü. Cerrahpaşa Tıp Fak. Yay. Sempozyum dizisi No:41. 256 sayfa.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak karmaşık Gıda Mühendisliği problemlerini modelleyebilme ve çözebilme becerisi.
2 Karmaşık Gıda Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ile modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Gıda Mühendisliği alanında karmaşık bir sistemi, sistem bileşenini süreci ya da ürünü analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Gıda Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemler için modern yöntemleri ve bilişim teknolojilerini seçme ve etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 Gıda Mühendisliğindeki karmaşık problemlerin ve araştırma konularının incelenmesi amacıyla bir deneyi tasarlama, yapma, verilerini toplama ve sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma becerisi.
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve anlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. X
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincinde olma; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi, X
9 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci; etik olma ve etik ilkelerine uygun davranma becerisi. X
10 İş hayatında, proje yönetimi, risk yönetimi gibi konularda bilgi sahibi olma; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilirlik konuları hakkında farkındalık.
11 Gıda Mühendisliği uygulamalarının, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği gibi konuların evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri hakkında bilgi; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 2 8 16
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 128
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,12
Dersin AKTS Kredisi 5