Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Uzaktan Algılama | KDP 515 | 0 | 3 + 0 | 3 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. BEYZA USTAOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Araş.Gör. Derya Evrim Koç |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Uzaktan Algılama ile ilgili temel kavramların, Uzaktan Algılama teknolojilerinin gerekliliğinin, başlıca kullanım alanlarının öğretilmesi, Uzaktan algılama verisi olarak kullanılan uydu görüntülerinden yararlanarak yeryüzündeki nesnelerin biçimi, konumu ve türü konusunda bilgi edinmek, Kentsel Dönüşümle ilgili konularda uydu görüntülerini kullanmayı öğretmek |
Dersin İçeriği | Uzaktan Algılamanın Tarihçesi; Veri Yapıları; Görsel Ayırım Gücü; Temel Görüntü İşlem Analizleri; Uzaktan Algılama Yöntemleri; Görsel ve Sayısal Yöntemlerde Kullanılan Değişkenler; Proje Akış Şemaları; Uzaktan Algılama Uyduları; Uzaktan Algılamada Madde-Elektromanyetik Dalga Etkileşimi; Cisimlerin Spektral Yansıma Özellikleri; Yazılım ve Donanım Değerlendirilmesi; Renkli Görüntü Elde Etme Özellikleri; Ekran Görüntüsü Elde Etme; İstatistiksel Analiz Yöntemleri; Radyometrik Ve Geometrik Düzeltmeler; Görüntü İyileştirme; Sınıflandırma Yöntemleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Uzaktan algılama kavramını tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
2 | Uzaktan algılamanın uygulama alanlarına örnekler verir | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
3 | Işın kaynaklarını sınıflandırır | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
4 | Algılama sistemlerini kategorize eder | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
5 | Uydu verilerinin hangi amaçlarla kullanılacağını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
6 | Değişik disiplinlerle birlikte çalışma yetisi kazanır | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Uzaktan Algılamaya Giriş •Uzaktan Algılama Nedir? •Uzaktan Algılamanın Tarihçesi •Uzaktan Algılama Çeşitleri •Uzaktan Algılama Sistemlerinin Elemanları •Optik Uzaktan Algılamanın Temelleri | |
2 | Uzaktan Algılamaya Giriş *Optik Uzaktan Algılamanın Temelleri *Elekromanyetik Radyasyon *Elektromanyetik Spektrum * Elektromanyetik Radyasyonun Atmosferle Etkileşimi * Elektro Manyetik Radyasyonun Yeryüzü Objeleri ile Etkilişimi * Su, Toprak ve Bitkiler | |
3 | Uzaktan Algılamada Veri * Uzaktan Algılama Verisinin Temel Özelikleri * Uzaktan Algılama Verisinde Çözünürlük Çeşitleri | |
4 | Uzaktan Algılamada Veri * •Uzaktan Algılama Görüntüsü Sağlayan Hava Araçları * •Uzaktan Algılama Görüntüsü Sağlayan Uydular | |
5 | Konumlandırma * Dünya Koordinat Geometrisi | |
6 | Harita Projeksiyonları * Harita Projeksiyonları ve UA ile ilişkisi * Uygun Harita Projeksiyonunun Seçimi | |
7 | Veri Görüntü Önişleme * •Görüntü Bozuklukları * •Radyometrik Düzeltmeler * •Geometrik Düzeltmeler | |
8 | Veri Görüntü Önişleme * Arazi ve Görüntü Koordinat Sistemleri * Görüntü Dönüşümleri | |
9 | Veri Görüntü Önişleme * Görüntü İyileştime * Histogram Eşitleme * •Filtrelemeler | |
10 | Görüntü Ortorektifikasyonu * Harita ve Görüntü * Ortofoto Oluşturma | |
11 | Görüntü Analizi * Görüntü Analizi Yöntemleri * Görsel Görüntü Analizi * Sayısal Görüntü Analizi Çeşitleri | |
12 | Görüntü Analizi * •Sınıflandırma * Kontrollü Sınıflandırma Yöntemleri * Kontrolsüz Sınıflandırma Yöntemleri | |
13 | Görüntü Analizi * Değişim Analizi ve Çeşitleri * Obje Çıkarma * Bina Bulma * Yol Bulma * Sayısal Yüzey Modeli Oluşturma | |
14 | Uygulamalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1.) Richards JA, Jia X. Remote Sensing Digital Image Analysis: An Introduction. 3rd Edition, Springer, Berlin/Heidelberg/New York, 1999. 2.) Jensen JR. Introductory Digital Image Processing: A Remote Sensing Perspective. 2 rd Edition, Prentice-Hall, Upper Saddle River, NJ, 1996. 3.) Erdas Imagine Temel Yazılımı, 2002, İşlem Şirketler Grubu. 4.)Türkiye Bilimler Akademisi, Ulusal Açık ders malzemeleri, Uzaktan Algılama. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Kentsel Dönüşüm uygulamalarının bir kent için önemini öğrenir | ||||||
2 | 2. Kentlerin en önemli gereksinimlerinden biri olan değişim ve dönüşüm sorunsalını değişik boyutlarıyla kavrar | ||||||
3 | 3. Kentsel Dönüşüm uygulamalarını, süreçlerini ve ortaya çıkabilecek olası sonuçlarını detaylı bir şekilde öğrenir | ||||||
4 | 4. Sorunlara farklı bakış açılarıyla bakmayı ve özgün çözümler üretme becerisi kazandırır | ||||||
5 | 5. Bilimsel etik değerlere verilen önemi kavrar | ||||||
6 | 6. Kent, kentleşme ve kentsel dönüşüme ilişkin son gelişmeleri kavrar ve bu alanda güncel konuları takip etme becerisi kazandırır | ||||||
7 | 7. Kentsel Dönüşümle ilgili bilgi üretmenin bilimsel ilkelerini öğrenir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 2 | 20 | 40 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 176 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |