Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Müziği Analizi | THO 436 | 0 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. FERDİ KOÇ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk Müziğinin en mühim özelliklerinin başında makamlarının karakterleri ve birbiriyle ilişkileri gelir. Teori kitaplarında genellikle her makam birbiriyle ilgisi yokmuş gibi belirli kurallarla anlatılır. Aslında, makamların, çeşnilerin çıkış noktaları ve birleşmeleriyle oluşan, eserlerde bu gözle bakınca bağlantıları hemen görülen yapıları vardır. Müzik Teorisi öğrencisinin bu bakış noktasından, analitik bir görüşle makamları değerlendirmesi ona yeni ufuklar açacaktır. Analizle ilgili derslerin çoğu, seçilen eser üzerinden yapılır. Bu derste ana konu, makamlardır. Baz olarak makam alınacaktır. |
Dersin İçeriği | Basit, Şed ve Bileşik Makamlardan Saz Eseri, Şarkı,Yürük Semai, Ağır Semai, Beste ve Kar Formunda bestelenmiş eserlerin makamsal yapılarının incelenmesi.Eserlerdeki makam geçkilerinde, sebeplere yönelik araştırmacı bir yöntem kullanarak, teori ile bestecinin makam anlayışı ve yorumu arasındaki ilgi vebağlantıların saptanması. Makam tarifleri ile eserlerdeki makam anlayışıbağlantılarının (varsa farklılıklarının) ortaya çıkarılması |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | 1) Türk Musikisindeki formların makamsal (analitik) yönden yapılarının incelenmesi hakkında bilgi sahibi olur. Makamsal geçkilerinin değişimi ve gelişimi hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
2 | 2 Klasik, neoklasik, romantik ve yirminci yüzyıldaki Türk Musikisindeki makamları inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
3 | 3) Türk Musikisindeki Makamların duygulara göre anlatmak istediği ifadelerin incelenmesi hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
4 | 4) Türk Musikisindeki makamlar ile Batı Müziğindeki tonların mukayesesi hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
5 | 5) Türk Musikisi Makamsal yapısıyla Batı tonlarını inceleyerek yeni yorumlar getirip Türk Musikisinin geliştirilmesi hakkında bilgi sahibiolur | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk Musikisindeki şarkı formunun makamsal yönden analitik yapısının incelenmesi | |
2 | Türk Musikisindeki yürük semai ve ağır semai formlarının makamsal yönden analitik yapısının incelenmesi | |
3 | Beste formunun makamsal yönden analitik yapısının incelenmesi | |
4 | Kar formunun makamsal yönden analitik yapısının incelenmesi | |
5 | Saz semaisi formunun makamsal yönden analitik yapısının incelenmesi | |
6 | Peşrev formunun makamsal yönden analitik yapısının incelenmesi | |
7 | Mevlevi Ayinlerinin makamsal yönden analitik yapısının incelenmesi | |
8 | Durak formunun makamsal yönden analitik yapısının incelenmesi | |
9 | İlahi formunun makamsal yönden analitik yapısının incelenmesi | |
10 | Tevşih, temcit ve münacat formlarının makamsal yönden analitik yapısının incelenmesi | |
11 | Türk Halk Musikisindeki derlenmiş olan türkülerin makamsal yönden incelenmesi | |
12 | Türk Sanat Musikisiyle, Türk Halk Musikisinin makamsal yönden mukayesesi | |
13 | Türk Halk Musikisindeki saz eserlerinin makamsal yönden incelenmesi | |
14 | Türk Musikisindeki bütün formların makamsal yönden birbirleriyle mukayesesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | FUJE, Linda, East Asia (Makale) 1995 |
Ders Kaynakları | BENT, Ian-DRABKIN, W. “l’Analyse Musicale” Editions Main d’oeuvre. Nice. 1998 COOK, Nicholas. “A Guide to Musical Analysis”. J. M. Dent & Sons Ltd- London. 1992. KARADENİZ,M.Ekrem “Türk Musikisinin Nazariye ve Esasları”- Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları- İstanbul,1980 Dârülelhan Külliyatı (İstanbul Konservatuarı Neşriyatı-Türk Musikisinin Klasikleri) – İstanbul, başlangıcı 1922. Türk Musikisi Klasikleri (Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı) - İstanbul, 1987 İ.T.Ü. Türk Musikisi Devlet Konservatuarı Arşivi, İstanbul Belediye Konservatuarı Yayınları, İstanbul, T.C. Kültür Bakanlığı, Devlet Klasik Türk Müziği Korosun, Arşivi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
2. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |