Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sanat Tarihi | TBB 213 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. EMEL DEMİRGEN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin amacı, sanatın temel kavramları ve tarihsel gelişimini, kuramlar, akım ve idealleriyle birlikte eleştirel bir bakışla incelemektir. Güzel sanatların görsel dili ve oyunculuk ile ilişkisi üzerinde durulmaktadır.Dersin içeriği, öğrencilerin kuram ve ideallerini oyunculuk sürecine uygulamaları için tasarlanmıştır. Tarih öncesi sanat ile başlayarak, batı sanatının Rönesans Dönemi´ne kadar olan bölümü içermektedir. |
Dersin İçeriği | Dersin İçeriği: Sanat Tarihi’nin ne demek olduğu ve gelişim süreci, diğer bilim dalları ile olan ilişkileri üzerinde durulacaktır. Bununla birlikte Dünya Sanat Tarihi’nin bir bilim dalı olarak doğması ve bu konuda çalışmalarda bulunan bilim adamlarının faaliyetleri hakkında bilgi verilecektir.Türkiye’de Sanat Tarihi’nin tarihi gelişimi ve bu konuda faaliyet gösteren Türk Sanat Tarihçileri hakkında genel bilgiler verilecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel etik ve sorumluluk bilinci kazanır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
2 | Sanat Tarih biliminin konularında veri kaynağı olan bilgileri toplama, analiz etme yorumlama, tartışma ve önerilerde bulunma yeteneği kazanır | Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Benzetim, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
3 | Sanat Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek ve iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
4 | Farklı coğrafyalardaki sanat ve mimarlık ürünlerini karşılaştırma yoluyla objektif ve tutarlı yorumlar yapma becerisi kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
5 | Sanat ve Mimarlık ürünlerinin üretiminde ve gelişiminde malzeme, yapım tekniği, tasarım, siyasi, sosyal, ekonomik, ideolojik vs. faktörlerin etkisini irdeleme ve değerlendirme yeteneğine sahip olur | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
6 | Sanat Tarihi alanındaki bilimsel yayınları, teknolojik gelişmeleri takip edebilme ve bunlara ulaşabilme becerisi edinir | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
7 | Sanat Tarihi alanındaki bilgilerini disiplinler arası çalışmalarda uygulama yeteneğine sahip olur | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
8 | Sanat Tarihi biliminin ulusal veya uluslar arası boyutta anlam ve öneminin farkına varmak; günümüze ulaşan sanat ve mimarlık ürünlerinin değerlendirme ve yorumlama yetisine sahip olur | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
9 | Dünya Sanat Tarihi ve Anadolu Sanat Tarihi arasında paralellik kurma bilgisine sahip olur | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
10 | Sanat ve mimarlık ürünlerine, kültürel mirasa çevresine sahip çıkabilme duyarlılığına sahip olur | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeteneğine sahip olmak eleştirel düşünebilme yeteneğini geliştirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersle ilgili kaynakça tanıtımı yapılarak dersin amaç ve içeriği hakkında bilgi verilmesi | |
2 | Sanat Tarihi ile ilgili genel kavram ve terminolojinin görseller eşliğinde anlatılması | |
3 | Mimari yapı türlerinin (cami, medrese, kilise, türbe, han vb.) tanımlanarak görseller eşliğinde anlatılması | |
4 | Mimari yapı bölümlerine ilişkin terimler ile mimari yapıların ögeleri, örtü sistemi ve geçiş unsurları ile taşıyıcı ögelerin tanımlanarak görseller eşliğinde anlatılması | |
5 | Kullanılan yapı malzemesi ve tekniklerle ilgili terimlerin görseller eşliğinde anlatılması | |
6 | Mimarlık ile ilgili terimlerin (plan, kesit, rölöve, restitüsyon, restorasyon vb.) görseller eşliğinde anlatılması | |
7 | Mimari ve küçük sanatlarda kullanılan süsleme motiflerinin görseller eşliğinde anlatılması | |
8 | Müzikoloji Çalışmalarına Hazırlık | |
9 | Kilise mimarisi ile ilgili yapı türlerinin, yapı bölümlerinin ve yapı ögelerinin görseller eşliğinde anlatılması | |
10 | Hıristiyan tasvir sanatında kullanılan kavram ve terimlerin görseller eşliğinde anlatılması | |
11 | Hıristiyan mimarisi ve küçük sanatlarında kullanılan süsleme motiflerinin görseller eşliğinde anlatılması | |
12 | Küçük sanatlarda (halı, minyatür vb.) kullanılan terimlerin görseller eşliğinde anlatılması | |
13 | Sanatın tanımının yapılarak türlerinin ve Sanat Tarihi’nin ilgilendiği sanat dallarının anlatılması | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | -ALTUN, ARA, Ortaçağ Türk Mimarisinin Anahatları İçin Bir Özet, İstanbul 1988. -ARSEVEN, CELAL ESAD, Türk Sanatı, İstanbul 1970. -ARSEVEN, CELAL ESAD, Türk Sanatı Tarihi. Menşeinden Bugüne Kadar Mimari, Heykel, Resim, Süsleme ve Tezyini Sanatlar, İstanbul 1955. - ASLANAPA, Oktay, Türk Sanatı, Remzi Kitabevi, İstanbul 1993. -Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, C.1-3, Yapı Endüstri Merkezi Yay., İstanbul 1997. -HASOL, Doğan, Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, Yem Yayın, İstanbul 1998. -KUBAN, D., Mimarlık Kavramları, Doğan Kuban, Yem Yayın, İstanbul 1990. -KUBAN, Doğan, 100 Soruda Türkiye Sanatı Tarihi, Gerçek Yayınevi, İstanbul 1997 |
Ders Kaynakları | -MÜLAYİM, Selçuk, Sanat Tarihi Metodu, Bilim Teknik Yayınevi, İstanbul 1994. -MÜLAYİM, Selçuk, Sanata Giriş, Bilim Teknik Yayınevi, İstanbul 1994. -SÖNMEZ, Neslihan, Osmanlı Dönemi Yapı ve Malzeme Terimleri Sözlüğü, YEM Yayın, İstanbul 1997. -SÖZEN, Metin-Uğur Tanyeli, Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü, Remzi Kitabevi, İstanbul 1999. -TURANİ, Adnan, Sanat Terimleri Sözlüğü, Remzi Kitabevi, İstanbul 1995. -WOLFFLIN, H., (çev. H. Örs), Sanat Tarihinin Temel Kavramları, Remzi Kitabevi, İstanbul 1985. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 95 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |