Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sosyal Bilimlerde Nitel Veri Analizi SBK 536 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ÖZER KÖSEOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Araş. Gör. Ömer Faruk Köktaş

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilere nitel araştırma deseninin genel esasları ile nitel veri toplama ve analiz yöntemlerini öğreterek, dersi alan öğrencilerin nitel yöntemlere dayalı araştırma tasarlayabilmesini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Nitel araştırma tasarımı, nitel veri toplama ve analiz teknikleri, nitel araştırma için software programlar, nitel veri çözümlemesi için MaxQDA’ın kullanımı

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sosyal bilimlerde kullanılan başlıca nitel araştırma yöntemleri ve stratejilerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
2 Nitel araştırmalarda veri toplama tekniklerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
3 Nitel araştırmalarda veri analiz tekniklerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
4 Nitel araştırma yöntemlerine dayalı olarak akademik araştırma tasarlar ve uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Nitel araştırmanın temel kavramları ve sosyal bilim araştırmalarındaki yeri ve önemi
2 Nitel araştırmalarda bilimsel etik
3 Nitel araştırma dizaynı: Konu belirleme, araştırma problemi ve araştırma sorularını oluşturma, literatür taraması, araştırma metninin yazılmasına ilişkin esaslar
4 Nitel araştırmalarda örneklem seçme
5 Nitel araştırma yöntem ve stratejileri: Anlatı araştırması, fenomenoloji, etnografi, sözlü tarih araştırması
6 Nitel araştırma yöntem ve stratejileri: Eylem araştırması, söylem araştırması, içerik analizi, durum araştırması
7 Nitel araştırmalarda teori geliştirme
8 Nitel veri toplama ve analiz teknikleri
9 Nitel veri analizinde kullanılan software programlar
10 MaxQDA ile nitel veri analizi 1
11 MaxQDA ile nitel veri analizi 2
12 MaxQDA ile nitel veri analizi 3
13 Nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenilirlik
14 Bireysel ve grup araştırmalarının sunumu ve değerlendirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Punch, Keith F. (2005), Sosyal Araştırmalara Giriş, Çev.: Dursun BAYRAK, H. Bader ARSLAN, Zeynep AKYÜZ, Siyasal Kitabevi, Ankara.

Glesne, C. (2014), Nitel Araştırmaya Giriş, Anı Yayıncılık.

Berg, B. L. Ve Lune, H. (2015), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Eğitim Yayınevi.

Creswell, J. W. (2015), Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni, Siyasal Kitabevi.

Merriam, S. B. (2013), Nitel Araştırma: Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber, Nobel Yayınevi.

Çelik, H. ve Ekşi, H. (2015), Gömülü Teori, EDAM Yayıncılık.

Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (2015), Nitel Veri Analizi, Pagem Akademi Yayıncılık.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yönetim bilimi, siyaset bilimi ve sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında doktora derecesinde kuramsal bilgi ve donanıma sahip olma
2 Temel istatistik paket programlarını kullanabilme, yeni araştırma konuları kurgulayabilme, ilgili konularda araştırma yapabilmek için nitel ve nicel araştırma yöntemlerine hakim olma, bu doğrultuda akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilme
3 Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma
4 Kamu kurum ve kuruluşları, siyasi kurumlar, özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, mali yönetim ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde mesleki bilgi ve becerilerini geliştirme niteliğine sahip olma
5 Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilme, çözüm önerileri üretebilme, program ve karar taslaklarını hazırlayabilme yeteneğine sahip olma, alanıyla ilgili olarak yeni projeler üretebilme, bu projelerin uygulanması için seminer ve sunum gibi çalışmaları organize edebilme
6 Ulusal ve uluslararası düzeyde yönetim, hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip edebilme, bu alanlarla ilgili olarak yeni eser ve düşünceler meydana getirebilme, meydana getirdiği yayınlarla ilgili literatüre katkı sağlayabilme
7 Takım çalışmasına uyumlu, takım yönetme becerisine sahip, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık, analitik düşünebilme yeteneğine sahip olma
8 Türkçe’yi iyi kullanma, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olma , kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma
9 Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma
10 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile alanıyla ilgili literatüre hakim olma
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Sözlü Sınav 10
2. Sözlü Sınav 10
1. Performans Görevi (Seminer) 40
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 15 15
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6